• Anonym (ts)

Trädgårdsutbildning?

Jag har flyttat till hus med stor trädgård och hade velat göra något kul med den men jag känner att jag har noll koll på sådant. Jag hade velat lära mig hur man utnyttjar gårdens förutsättningar på bästa sätt, vad som passar ihop och vad som fungerar under olika förutsättningar osv. Trädgårdsplanering helt enkelt. Men även en del basic trädgårdsskötsel. Det behöver alltså inte vara en utbildning som ger mig någon speciell yrkestitel/kompetens på det sättet utan det är bara för mitt eget intresses skull.

De flesta utbildningar jag hittar kostar skjortan så det vore skönt att få rekommendation eller avrådan från folk som redan gått utbildningen/kursen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-11 15:20
    Glömde tillägga. Jag vill helst att utbildningen/kursen finns på distans.

• Svar på tråden Trädgårdsutbildning?
  • Avenia

Eller så gör du som jag, blir självlärd. Läs trädgårdstidningar, följ konton på instagram och googla! Hitta inspiration som går att applicera på din trädgård.

Hur ser den ut? Storlek? Mycket växter?

• Anonym (ts)
    Avenia skrev 2020-04-11 16:38:04 följande:

Eller så gör du som jag, blir självlärd. Läs trädgårdstidningar, följ konton på instagram och googla! Hitta inspiration som går att applicera på din trädgård.

Hur ser den ut? Storlek? Mycket växter?

Jo det är klart, men jag tycker inte det blir samma sak. Man vet inte hur mycket det är man inte kan förrän man går en utbildning i det, har jag märkt med saker innan. 
    Inspiration finns det ju hur mycket som helst av på internet men det känns lite mer tveksamt till att det faktiskt blir bra långsiktigt och samtidigt svårt när man inte har en platt fyrkant som tomt.

• Avenia
    Anonym (ts) skrev 2020-04-12 12:13:39 följande:

Jo det är klart, men jag tycker inte det blir samma sak. Man vet inte hur mycket det är man inte kan förrän man går en utbildning i det, har jag märkt med saker innan. 

Inspiration finns det ju hur mycket som helst av på internet men det känns lite mer tveksamt till att det faktiskt blir bra långsiktigt och samtidigt svårt när man inte har en platt fyrkant som tomt.

Men det är en bra början.

Följ taggen "trädgård" på instagram t.ex. Det finns så många fina trädgårdar av folk som inte har utbildning.

Jag tycker det är lite som att tro att folk med modeutbildning har bättrr klädstil. Det handlar om att göra vad man själv gillar.

Det viktiga är att tänka sol/skugga, härdighet och säsong. Sedan vad du vill ha för färgtema.

Jag brukar skissa upp på.papper när jag ska göra något nytt. Har bara ca 750 m2 tomt.
  • Anonym (ts)
    Avenia skrev 2020-04-12 12:38:15 följande:
    Men det är en bra början.

Följ taggen "trädgård" på instagram t.ex. Det finns så många fina trädgårdar av folk som inte har utbildning.

Jag tycker det är lite som att tro att folk med modeutbildning har bättrr klädstil. Det handlar om att göra vad man själv gillar.

Det viktiga är att tänka sol/skugga, härdighet och säsong. Sedan vad du vill ha för färgtema.

Jag brukar skissa upp på.papper när jag ska göra något nytt. Har bara ca 750 m2 tomt.

absolut. Som inspo är det jättebra :)
    Jag tycker dock inte det blir en riktig rättvis jämförelse med mode eftersom det just bara är tycke och smak. Kanske i så fall om man ska iväg på en svår vandring där kläderna även behöver fylla sitt syfte.

Det kan absolut bli en fin trädgård om jag bara kollar runt lite på internet men sedan är det inte säkert att trädgården jag tagit inspiration från har samma förutsättningar som min. Det är ju som du säger en del att tänka på förutom det rent estetiska.
    Det finns ju annars många yrken som "bara är att göra" i så fall, men alla vet ju att det kanske inte bara är att slänga upp lite kakel i badrummet :)

Jag har rätt stor tomt med väldigt varierad natur, mycket nivåskillnader och jag har svårt att hitta andra tomter som liknar att ta inspiration av. När det dessutom är så stort vill jag inte att det ska bli för spretigt med olika stilar utan att det ska finnas en röd linje mellan alla delar i trädgården. Att bygga olika "rum" är inte så lätt när man ska tänka både estetiskt, funktion och att det dessutom ska fungera långsiktigt.

• scanmia

Här erbjuder landskapsfirmorna trädgårdscoaching och man kan betala för att de kommer och tittar på ens trädgård och tar fram en plan för den. Du kan ju kolla runt om någon erbjuder något liknande i din närhet.

• Anonym (ts)
    scanmia skrev 2020-04-12 14:20:55 följande:

Här erbjuder landskapsfirmorna trädgårdscoaching och man kan betala för att de kommer och tittar på ens trädgård och tar fram en plan för den. Du kan ju kolla runt om någon erbjuder något liknande i din närhet.

Ja det skulle jag kunna men jag känner att jag själv vill ha kunskapen. det blir roligare än att "köpa" en trädgård, speciellt om jag vill ändr saker i framtiden.
  • scanmia
    Anonym (ts) skrev 2020-04-12 17:14:08 följande:
    Ja det skulle jag kunna men jag känner att jag själv vill ha kunskapen. det blir roligare än att "köpa" en trädgård, speciellt om jag vill ändr saker i framtiden.
    Ja alltså de coachar dig så att du kan göra jobbet själv. Så att du kan läsa in dig på det du vill göra och hjälper dig att styra in dina drömmar på sådant som kommer att funka för just din trädgård. De utbildar dig om din egen trädgård så att säga.
  • Anonym (ts)
    scanmia skrev 2020-04-12 20:35:35 följande:
    Ja alltså de coachar dig så att du kan göra jobbet själv. Så att du kan läsa in dig på det du vill göra och hjälper dig att styra in dina drömmar på sådant som kommer att funka för just din trädgård. De utbildar dig om din egen trädgård så att säga.
    Jaha! Det har jag tyvärr inte hittat häromkring, kanske har jag sökt på fel sak. Det enda jag hittar är att en trädgårdsdesigner eller liknande kommer och gör en plan över trädgården, men det kostar ofta mer än många sådana kurser jag hittat och då känns det mer värt att lära mig det själv.. 
  • Smillefix

Om du inte hittar en bra utbildning är du välkommen att höra av dig till mig så kan jag hålla en kurs för dig med grundläggande trädgårdsplanering och coacha dig i ditt skapande av trädgården, utifrån dina behov och idéer. Jag är landskapsarkitekt :)

• Anonym (ts)
    Smillefix skrev 2020-04-13 14:31:01 följande:

Om du inte hittar en bra utbildning är du välkommen att höra av dig till mig så kan jag hålla en kurs för dig med grundläggande trädgårdsplanering och coacha dig i ditt skapande av trädgården, utifrån dina behov och idéer. Jag är landskapsarkitekt :)

Tack! Det ska jag göra :) Jag har börjat kika runt lite och ju mer jag läser desto mer intressant verkar det så kanske slutar det med att jag hoppar på någon större utbildning haha. 
  • Smillefix

Ja kanske det :) hör gärna av dig till mig om du vill fråga om landskapsarkitektutbildningen och yrket. Det är ju inte en renodlad trädgårdsutbildning utan mycket bredare än så, de flesta landskapsarkitekter jobbar inte med privata trädgårdar utan ritar mer offentliga miljöer och bostadsgårdar och jobbar med stadsplanering. Men arbetssättet är ungefär detsamma, man tänker rumslighet, användning, skötsel och årstidsväxlingar mm fast förutsättningarna och skalan är annorlunda för en bostadsgård än en privat trädgård. Kul och kreativt är det i alla fall :)

• Anonym (ts)
    Smillefix skrev 2020-04-16 11:51:53 följande:

Ja kanske det :) hör gärna av dig till mig om du vill fråga om landskapsarkitektutbildningen och yrket. Det är ju inte en renodlad trädgårdsutbildning utan mycket bredare än så, de flesta landskapsarkitekter jobbar inte med privata trädgårdar utan ritar mer offentliga miljöer och bostadsgårdar och jobbar med stadsplanering. Men arbetssättet är ungefär detsamma, man tänker rumslighet, användning, skötsel och årstidsväxlingar mm fast förutsättningarna och skalan är annorlunda för en bostadsgård än en privat trädgård. Kul och kreativt är det i alla fall :)

Det låter otroligt spännande och ju mer jag läser om det desto mer sugen blir jag på att byta karriär. Lutar dock mer åt trädgårdar (privata, brf och liknande) än offentliga miljöer eller stadsplanering. Har kikat lite på trädgårdsarkitekt. Det är ju en kortare utbildning men privat och kostar en del (inte lika "accepterad" som en universitetsutbildning kanske?) 
    Är du egen eller anställd? Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig? Drömmen skulle ju vara att ha eget företag, arbeta hemifrån och sedan få in lite socialt när man åker runt och gör hembesöken. Prata trädgårdar, spåna idéer och rita hela dagarna <3
Svar på tråden Trädgårdsutbildning?