• Nathaliesol

    Han tycker jag sover för länge

    Vi har en tremånaders bebis, de första 1,5 mån var sömnen hemsk. Barnet skrek var natt. 
    Nu sover bebisen bättre. Men jag är så att jag gillar att ta det lugnt. Herregud, jag blev mamma för tre månader sedan och sen gravid 9 mån innan det. Mycket i kroppen och psyket som tar kraft. Och så helammar jag. 
    Jag har en mysig rutin med bebis att jag ligger och ammar henne fram till 11 ibland, även fast vi sovit ok. Persienner neddragna. 

    Sambon är på jobbet men har nu under ledigheten sett min rutin. Han blir sur, tycker jag är lat och är rädd att vårt barn i framtiden kommer att bli lat som sin mamma.  
    Gör jag fel eller gör fler mammor så här?
    Kan man inte bara få ta det lite lugnt ibland?

  • Svar på tråden Han tycker jag sover för länge
  • syntharen

    Tycker absolut att du kan få ta det lugnt men samtidigt förstår jag din sambo, inte det med att du är lat (han skulle säkert också varit trött efter 1 år med graviditet och liten bebis), men att han kanske vill umgås med er nu när han är ledig. Du kanske kan ligga längre när han är på jobbet men gå upp tillsammans när han är ledig.

  • EttLitetSmultron

    Njut medan du kan och gör det ni trivs med! Vid den åldern gick jag visserligen ofta upp vid 8-9 för att jag ville gå på aktiviteter. Nu plötsligt vid 6 månader har jag en bebis som sällan sover längre än till klockan 6 och jag längtar efter att få sovmorgon åtminstone till 8 någon gång ibland.

    De rutiner ni har nu kommer att hinna ändras många gånger och är inte det som kommer att forma barnet i framtiden.

  • Ellifant

    Håller med föregående inlägg. Jag och min son gjorde samma sak och jag älska det. Men ju större han blev ju tidigare vakna han och nu längtar jag efter sov morgon. Men förstår med din man att det kanske är lite tråkigt nu när han är ledig. Men Du är verkligen inte lat.. kroppen behöver återhämta sig och ställa om alla hormoner

  • Studentpappa

    Jag skulle bli galen, vid elva äter jag lunch även om jag är ledig, så jag förstår din kille. Att ha olika dygnsrytm är ju rätt störigt. Det


    Ride it like you stole it
  • Zaxika

    Vi var jättenöjda med att vår son gick upp vid 11. Min man sover gärna längre än mig. Nu vaknar sonen allt mellan 6.30-8, så det finns gott om tid att lära in rutiner.

  • Litorina

    Med en sån pyttebebis är allt upp-o-ner ändå, är min erfarenhet. Ta det lugnt!

    Men som någon sa, om det är så att det egentligen handlar om att han vill göra något tillsammans med er så kanske du kunde hasa upp lite tidigare, om du orkar vill säga. Minns att jag själv var som en zombie vid det laget...

    En liten bebis blir varken lat eller bortskämd. De behöver mat, sömn och närhet. Att helamma är den första tiden dessutom ett heltidsjobb (klocka timmarna ska du se!). Det gäller att lägga upp det så att man orkar.

  • hammarhajen

    Beror ju på så många andra faktorer, som man inte får svar på i din TS.

    Vad gör du när du väl klivit upp? Är du öppen för aktiviteter och komma hemifrån då, eller är det bara myskläder och hemmets vrå som gäller?

    Hur ser arbetsfördelningen ut i hemmet i övrigt? Är det bara pappan som städar och lagar mat för att mamman "myser" förstår jag om han ruttnar, t.ex. 

    Bebisen är pappans barn också, även om han inte ammar. Vill pappan göra saker på sina lediga dagar (och inte bara ligga i sängen) så kan jag förstå om han vill ha sitt barn och sin fru med sig. Såklart det inte behöver vara värstingaktiviteter - men en promenad, en fika i parken med nyblivna farmor, en tur till ett vackert naturområde, gemensamt åka och kolla på olika barngrejer eller köpa blommor till trädgården och liknande saker är helt naturligt att ägna sig åt ett par timmar om dagen. Blir ju ändå väldigt många fler timmar med hemmamys.

    Kan ju handla om oro också. Att man varit gravid och fött barn för tre månader sedan är ingen anledning att inte gå ut, promenera, sköta om sin hälsa och så vidare. Kanske oroar han sig för hur du mår om det är så att du inte vill gå ut i vårsolen och göra sådant du gillar i vanliga fall? Den bästa återhämtningen är inte alltid att vara fysiskt stilla och helt isolerad, utan oftare att röra sig på ett skonsamt sätt, träffa lagom med människor (nära vänner och kära släktingar), komma ut i friska luften och äta regelbundet och bra. 

  • Gizmo

    Passa på att njut tillsammans med ditt barn nu!
    Det ger barnet närhet och trygghet. 

    Bry dig inte om vad andra säger. 

  • hammarhajen
    Gizmo skrev 2020-04-12 08:31:47 följande:

    Passa på att njut tillsammans med ditt barn nu!
    Det ger barnet närhet och trygghet. 

    Bry dig inte om vad andra säger. 


    Det är pappans barn också. 
    Och mysa och gosa och njuta går ju att göra även i soffan eller på altanen, det behöver inte ske i en säng med neddragna persienner. 

    TS behöver (precis som pappan) ta ett vuxenansvar i relationen och mot barnet och lyssna in sin partner. De behöver hitta rutiner och vanor som fungerar för alla i familjen, som gör att båda föräldrarna får tid med bebisen och att de delar på ansvar för hemmet och barnets skötsel. 

    Vad gör barnets pappa när TS myser i sängen? Är han välkommen att vara med och gosa med sitt barn? Kan han leka med bebisen mellan amningarna, kan han mysa med bebisen i soffan istället, kan han ta bebisen i vagnen på promenad när den sover eller vill TS ha allt bebismys fram till 11-tiden för sig själv? 
  • Sjömamma

    Men jösses! Jag hade blitt tokig. Skulle en tremånaders bebis bli lat och bortskämd?! Han behöver nog skaffa sig lite mer kunskap om små barns behov innan han uttalar sig. Under den där perioden gjorde jag nästan inget annat än att amma. Det är liksom det enda som bebisen behöver då. Men vissa trycker att det är så viktigt att gå upp, sminka sig osv. Varför ska man göra det?! Man ska göra det som känns bäst för en själv och bebisen. Om det betyder att man ligger och ammar halva dagen så är det så. Gör du det som passar dig bäst!

Svar på tråden Han tycker jag sover för länge