• Sun 12 Apr 2020 08:54
    311 visningar
    5 svar
    5
    311

    Vill ha ett visst kön

    Jag har försökt inbilla mig att jag inte bryr mig om vilket kön mitt första barn får, men när jag nu bara är veckor från att få reda på det inser jag att jag inombords har en stark önskan om ett visst kön. Jag är rädd att bli enormt besviken om det är "fel". Samtidigt skäms jag över det här. Min önskan bygger på en bild av perfekta syskonkonstellationen där första barnet blir "stommen". Skulle gärna vilja få pepp av er både kring alla plus med att få en dotter och då ha en storasyster, och samma sak med en storebror.

  • Svar på tråden Vill ha ett visst kön
  • Sun 12 Apr 2020 10:05
    #1

    Var nöjd att du kan bli gravid över huvudtaget....

  • Sun 12 Apr 2020 10:23
    #2

    Jag tycker inte att man behöver skämmas för att man innerst inne hoppas på ett visst kön, det gör nog många, bara man inte låter de känslorna stå i vägen för barnet som person när man väl får reda på vad det är.

    Däremot tror att man sätter orimliga krav på sina barn och bäddar för potentiellt unkna könsroller om man förväntar sig så specifika egenskaper av ett visst kön i en viss roll.

    Vad är det du hoppas med en viss syskonkonstellation? Fokusera på att uppfostra barnet till en bra människa istället för en roll så tror jag det blir bra hur som

  • Sun 12 Apr 2020 10:47
    #3
    +1

    Hur syskonkonstellationen blir beror helt och hållet på er föräldrar och er uppfostran och inte könet på barnen.

  • Sun 12 Apr 2020 10:56
    #4
    +1

    Helt individbaserat. Kan få världens sämsta storebror och världens sämsta storasyster, eller de bästa.

    Oavsett kön kommer barnet vara perfekt i era ögon.

  • Sun 12 Apr 2020 12:47
    #5

    Jag tror att önskan om ett speciellt kön är en helt gravid-relaterad grej som i princip till 100% försvinner så fort bebisen är född. Jag har hört många kompisar önska ett visst kön under graviditeten, och ibland vara besvikna när de fått veta kön vid ultraljud. Men INGEN har någonsin varit ledsen eller besviken när bebisen väl är född. Jag kan lova att det är det allra sista man tänker på när man äntligen slipper smärtan och bebisen kommer upp på magen. Man är bara så lycklig att förlossningen är över och att man har fått sin fina lilla bebis! Sen kan önskan kanske komma tillbaka när man börjar försöka bli gravid igen, men jag tror du kan släppa tanken på att du ska bara besviken när bebisen kommer ut.

    Jag hade jättekonstiga tankar om att jag inte skulle tycka min bebis var söt när jag var gravid första gången. När hon föddes tyckte jag att hon var det finaste jag någonsin sett. Jag var så stolt och ville visa upp detta underbarn för alla. Nu sju år senare när jag tittar tillbaka på bilder ser jag att hon kanske inte var så himla söt i början ändå, Hahaha. Liten och rynkig, illröd i ansiktet och MASSOR med babyacne. Men hormoner är starka och man är så sjukt programmerad att älska sitt barn, så man gör det oavsett kön, oavsett hur barnet ser ut. Ens egen bebis är alltid världens finaste. Så var inte orolig :)

Svar på tråden Vill ha ett visst kön