Misstanke om särbegåvning - hos sig själv.
Jag läser specialpedagogik och just nu behandlar jag ämnet särbegåvning. Detta har åter fått mig att reflektera över min egen barndom och tiden i grundskolan, jag tror nämligen att jag var (är) särbegåvad men det var aldrig någon som gjorde någonting med det. Hörde redan i årskurs 1 eller 2 av läraren att jag var begåvad, men hen liksom viskade det till mig och vi pratade aldrig mer om det.Kan ta det från början:
Jag lärde mig läsa och skriva tidigare än snittet, hade större ordförråd än jämnåriga. Jag klarade mig i skolan utan att göra läxor, i de ämnen jag tyckte om hade jag höga betyg och i de jag inte tyckte om hade jag medelmåttliga betyg. Ansträngde mig sällan i skolan, det gick lätt. I språken (särskilt svenska och engelska) kunde jag mycket och lärde mig resten enkelt.
Älskade dialekter och accenter.
Fick höra att jag hade en lite finurlig humor för att vara barn.
Emotionellt var jag klassad som intelligent, har alltid varit bra på att identifiera och hantera känslor samt förstå andra.
Är musikalisk.
Alltid haft speciellt band med och intresse för djur, lade EXTREMT mycket tid på detta intresse, kompisar var besvikna över att jag valde stallet framför att umgås med dem.
Har alltid känt mig annorlunda.
Troligen högre IQ än genomsnitt. (127 när jag gjorde mensas gratistest i tonåren, dock aldrig testad professionellt).
Löste t.ex. varje matematikproblem på olika kreativa sätt, trots att svaret var rätt markerade läraren alltid det som fel eftersom det inte var utfört som i skolboken -> jag tappade motivationen och började dagdrömma mig genom matematiklektionerna eftersom det kändes mer givande.
Mina diskussioner har många gånger tröttat ut folk, brukade prata och prata med mamma ända tills hon somnade om kvällarna.
Ifrågasatte saker åt lärare/vuxna till den grad att de ibland blev obekväma.
Om jag fick skäll upplevde jag det som VÄLDIGT jobbigt, det stannade kvar länge och jag kritiserade mig hårt när jag hade begått ett misstag, speciellt när jag visste att jag ''borde'' vetat bättre.
Mina föräldrar var aldrig aktivt engagerade i att lära mig dessa saker utan jag lärde mig på egenhand vartefter och snappade upp, tyckte väldigt mycket om att delta i de vuxnas diskussioner. Ibland när vi t.ex. firade midsommar satt jag hellre helt frivilligt kvar vid matbordet och lyssnade på vad de vuxna pratade om än att gå och leka med de andra barnen. De andra barnen var aldrig elaka mot mig, jag bara föredrog att få någonting ut av diskussioner istället för att leka.
Upp mot högstadiet drog jag mig allt mer undan, upplevde att de jämnåriga inte alls var på samma nivå mentalt vilket gjorde att de flesta uppfattade mig som introvert. Jag kände mig då malplacerad och oförstådd, varken av jämnåriga eller lärare, vilket gjorde att jag började slarva mycket med skolan. Det syntes på betygen som gick neråt, förutom just i de ämnen jag var mest intresserad av (kan dock nämna att jag aldrig i hela mitt liv fick en 10:a ens i de ämnena, antagligen för att läraren inte tyckte jag verkade motiverad nog eller ansträngde mig

Matematikläraren dumförklarade mig och satte mig på stöd med en klasskompis som faktist hade väldigt svårt för matematik och behövde få det förklarat typ 100 ggr, jag blev mest frustrerad över hela situationen och började tillslut tro att jag också var ''dum''.
Socialt generellt otillfredsställd genom hela högstadiet och upp i gymnasiet.
Träffade psykolog(er) och försökte verkligen låta dem göra sitt jobb men upplevde aldrig att någon av dem heller, tyvärr, förstod mig. Allt gick enligt skolboken och färdiga metoder.
Nu som vuxen har jag blivit kallad socialt geni ??INTE för att skryta??, vilket jag hela tiden känt att jag skulle behöva lägga till om jag mot förmodan skulle berätta om någonting jag är bra på) och skulle klassa mig själv som mer extrovert än introvert, men väldigt avkännande och inte sådär socialt påträngande.
Jag antar att min chans att forsätta utvecklas och ta igen kunskap som jag gått miste om p.g.a. skolsystemet, lärarna och min obefintliga motivation inte är slopad, men jag är besviken på hur obildade folk är angående särbegåvningar, och hur svårupptäckt det verkar vara. test var endast för att detektera de svaga eleverna, medan jag fick höra: ''Oj! du är så duktig så dig behöver jag inte träffa på länge!'' Aldrig en tanke på att kanske fundera över nya utmaningar och upplägget av undervisningen. Jag vet att arbetsbördan för lärare ökar med särbegåvade barn, och kanske är det därför