• Anonym (undrar)

Avstå antibiotika vid urinvägsinfektion?

Jag har nu haft urinvägsinfektion (symtom, ej testad) sedan 1 vecka tillbaka. Det är på en uthärdlig nivå, och blir varken bättre eller sämre. Ni som avstått från att ta antibiotika, hur länge varade det för er? Funkar någon huskur annat än att dricka mycket? Jag vet att bakterierna kan sprida sig till njurarna, men än så länge har jag ingen feber och inte heller värk i ryggen. Vågar jag vänta med antibiotika?

• Svar på tråden Avstå antibiotika vid urinvägsinfektion?
  • Anonym (undrar)
    Drottningen1970 skrev 2020-04-12 19:12:00 följande:
    Varför?
    För att jag inte vill använda antibiotika i onödan. När jag googlar får jag fram att det ofta går över av sig själv. Jag tänker att med antibiotika slår man även ut bra bakterier och riskerar biverkningar som diarré och svamp. Självklart vet jag inte om jag skulle drabbas, men jag vill inte heller bidra till överkonsumption av antibiotika om det inte behövs. Har du tagit antibiotika problemfritt? Vilken sort? Har du avstått från behandling? Hur gick det?
  • Anonym (A)

Hej! För ett antal år sedan var jag inThailand och fick urinvägsinfektion. Vi befann oss först på en ö där antibiotika inte gick att få tag på. Och på nästa ö fanns sedan bara en sort som jag tidigare fått biverkningar av. Jag gick nästan fyra veckor med uvi och trodde flera gånger att den skulle försvinna, men fick bakslag. Körde massor av citronvatten.

Slutade med en antibiotikakur till slut. Men lyckades största delen av de fyra veckorna hålla det på en ok nivå.

Jag vill inte råda dig att avstå antibiotika eftersom jag inte har kunskap om hur snabbt läget kan försämras. Dock förstår jag tanken att avstå antibiotika. Finns massor av anledningar till att inte äta antibiotika i onödan.

Jag skulle eventuellt överväga det om du har milda symptom och tidigare haft uvi och känner din kropp.

Själv försöker jag få antibiotika så snabbt som möjligt vid uvi pga mina tidigare erfarenheter med att det inte går över. Som tur är är det några år sedan nu, har haft uvi ett antal gånger, vilket jag är tackaam över då antibiotika som sagt har många negativa aspekter också

• Barbro45
    Anonym (undrar) skrev 2020-04-12 18:38:22 följande:

Jag har nu haft urinvägsinfektion (symtom, ej testad) sedan 1 vecka tillbaka. Det är på en uthärdlig nivå, och blir varken bättre eller sämre. Ni som avstått från att ta antibiotika, hur länge varade det för er? Funkar någon huskur annat än att dricka mycket? Jag vet att bakterierna kan sprida sig till njurarna, men än så länge har jag ingen feber och inte heller värk i ryggen. Vågar jag vänta med antibiotika?

Standardåtgärd när man känner av såna besvär är att dricka mycket och ta ett värkstillande och inflammationsdämpande preparat, ibobrufen, Naproxen, diklofenak eller vanlig acetylsalicylsyra, magnecyl eller Treo, en värmedyna lindrar värken och kan dämpa inflammationen.  Men, om man har haft besvär i en vecka och det inte blir bättre DÅ är det dags att ta kontakt med vården. Obehandlad urinvägsinfektion, även om den inte är så smärtsam kan bli  en njurbäckeninflammation. Det är bra att fundera på alternativ till antibiotika, men är det behövs då ska man ta det, och naturligtvis, hela dosen, aldrig avsluta i förtid. 
  • Anonym (undrar)

Tack för era svar. Jag har bara haft urinvägsinfektion en gång tidigare, för ca 10 år sedan. Då var den mycket värre från början med mycket trängningar och sveda, men gick över utan behandling (jag var utomlands) på ca 5 dagar. Nu har det som sagt gått en vecka, och ja, jag får väl sätta igång med antibiotika för säkerhets skull. Jag har ett recept och behöver bara hämta ut det. Får bli imorgon, om jag inte blivit markant förbättrad. (Ja, jag tänker ta hela dosen när jag väl börjar).

• Anonym (undrar)

Barbro45, jag har tagit både ibobrufen, Naproxen och diklofenak (självklart inte samtidigt), och jag har druckit mer än vanligt, även om jag är dålig på det. Ingen värk i magen (utom på morgonen, innan första smärtlindande tabletten) eller urinröret, men jag känner varje gång jag kissar hur det smärtar (främst på slutet), och hur urinblåsan "drar ihop sig". Däremellan är det mest som ett "tungt obehag", men har inga större trängningar eller sveda i övrigt.

• Barbro45
    Anonym (undrar) skrev 2020-04-12 21:13:13 följande:

Barbro45, jag har tagit både ibobrufen, Naproxen och diklofenak (självklart inte samtidigt), och jag har druckit mer än vanligt, även om jag är dålig på det. Ingen värk i magen (utom på morgonen, innan första smärtlindande tabletten) eller urinröret, men jag känner varje gång jag kissar hur det smärtar (främst på slutet), och hur urinblåsan "drar ihop sig". Däremellan är det mest som ett "tungt obehag", men har inga större trängningar eller sveda i övrigt.

Du har alltså gjort det man kan göra själv och den här gången gick det inte över. Bra att du har antibiotika att ta till nu. 

Det där med att dricka för lite, man glömmer bort, känner inte att man är törstig. Vi är många som känner igen oss. Jag lärde mig att dricka tillräckligt i samband med att jag behövde gå ner i vikt. Tvingade mig själv att dricka vatten fast jag inte var törstig, efter ett tag så började jag känna mig törstig oftare. Kroppen insåg väl att det äntligen lönade sig att signalera törst. Som en bonus slapp jag den molande huvudvärk som jag fick rätt ofta tidigare.

Svar på tråden Avstå antibiotika vid urinvägsinfektion?