Anonym (undrar) skrev 2020-04-12 18:38:22 följande:
Jag har nu haft urinvägsinfektion (symtom, ej testad) sedan 1 vecka tillbaka. Det är på en uthärdlig nivå, och blir varken bättre eller sämre. Ni som avstått från att ta antibiotika, hur länge varade det för er? Funkar någon huskur annat än att dricka mycket? Jag vet att bakterierna kan sprida sig till njurarna, men än så länge har jag ingen feber och inte heller värk i ryggen. Vågar jag vänta med antibiotika?
Standardåtgärd när man känner av såna besvär är att dricka mycket och ta ett värkstillande och inflammationsdämpande preparat, ibobrufen, Naproxen, diklofenak eller vanlig acetylsalicylsyra, magnecyl eller Treo, en värmedyna lindrar värken och kan dämpa inflammationen. Men, om man har haft besvär i en vecka och det inte blir bättre DÅ är det dags att ta kontakt med vården. Obehandlad urinvägsinfektion, även om den inte är så smärtsam kan bli en njurbäckeninflammation. Det är bra att fundera på alternativ till antibiotika, men är det behövs då ska man ta det, och naturligtvis, hela dosen, aldrig avsluta i förtid.