• emeliiiiiie

    Gravid och deppig

    Jag är i v. 10 nu. Barnet var planerat och det är vårt andra barn. Jag ville verkligen bli gravid och kände mig redo. Nu har jag dock gått och blivit väldigt deppig. Jag är konstant trött, mår illa och är som sagt deprimerad. Min sambo tycker mest jag är en börda och drar kommentarer som ?Här var det muntert?, utan att jag ens säger något. Jag vet att jag inte ser ut som en muntergök och jag känner mig lång ifrån det heller. Men är det sista jag behöver höra för tillfället. Någon som kan relatera? Syftar mest till mitt mående, inte min sambos kommentar.

  • Svar på tråden Gravid och deppig
  • Därmed

    Jag känner igen mig. När jag var runt vecka 6 började jag må ganska dålig pga. illamående och trötthet. Dessutom blev jag förkyld med kraftig hosta och sjukskrivning några veckor. Det medförde att jag kände mig väligt otillräcklig både hemma och på jobbet. Det var riktigt svårt att glädja sig över graviditeten trots att det var efterlängtad och planerad (andra barnet). Det blev bättre när illamåendet lättade lite men kan fortfarande känna mig depig ibland (är i vecka 28). Det är ju en stor omställning samt många tankar och oro över framtiden.

    Försök att göra saker som du tycker om att göra och sänk kraven på dig när det gäller saker som inte ger dig energi är väl mitt tips (även till mig själv).

  • Connie07

    Gå ut och rör på dig!Ta hand om dig,ät nyttigt och fixa om du orkar lite dig själv så att du mår bättre!

  • emeliiiiiie

    Styrketränar gör jag 6/dagar i veckan, spelar inte roll hur trött jag är träningen är enormt viktig för mig.

    Skönt att höra man inte är ensam

  • jw123

    Jag är gravid i v15. Varit sjukskriven sen v6 pga kraftigt illamående. Ligger mest i sängen då illamående gör mig förlamande. Har spytt en hel del men det har lagt sig.
    Det är inte konstigt att man blir deppig av att konstant må fysiskt dåligt. Vissa dagar ligger jag bara & gråter. Din sambo måste ju förstå att du behöver hans stöd i detta! Det är inte konstigt att man mår dåligt med tanke på vad som händer i kroppen samt det kraftiga hormon påslaget. Hoppas att din sambo bli mer tillmötesgående & att du mår bättre snart! Du är Inte ensam.

  • ankan6

    Jag har varit sådär till och från hela graviditeten! Det har säkert till viss del med hormoner att göra, men för mig tror jag mest att jag inte riktigt var beredd på känslan av att vara så instängd i sin kropp. Att vara konstant trött, orkeslös och virrig gjorde mig frustrerad när jag var van att vara igång hela dagarna och prestera men plötsligt blev helt slut av att bara ta en promenad.

    Ta det lugnt, sänk kraven och tänk på att det för många brukar kännas lite bättre efter ett par veckor igen (tills man istället blir tung och tjock på slutet ) och be din sambo ge sig med kommentarerna även om det bara är på skoj. Det kan också kännas bättre om du får järntillskott, brist gör en extra slut!

  • Chuckiiii

    Samma sits, andra efterlängtade barnet (som jag fick kämpa för då mannen tyckte det räckte med 1, så borde ju vara överlycklig!)

    För några veckor sen hade jag en låg period. Kände/Känner mig allmänt ful, tjock tråkig och orörlig.

    En av dagarna var jag nära gråten hela tiden, gick undan och hade små gråtattacker för mig själv.. Vet inte varför men det blev bättre..

  • Mirum

    Det är vanligt att känna sig nere och deprimerad under en graviditet även om den är planerad. Med det sagt betyder inte det att man behöver finna sig i situationen det går att må bra igen. När jag var gravid förra gången så har jag i efterhand förstått att jag hade en graviditetsdepression, jag hade aldrig hört innan att man kunde ha det utan trodde bara man kunde få förlossningsdepression. Jag hittade en förening som heter mamma till mamma. Det är en organisation med andra mammor som mått dåligt i samband med graviditet för nyblivet föräldraskap. På deras hemsida kan man få en kontaktperson att prata med via mejl om hur man mår. Vänd dig till dom, dom är superviktiga <3

  • Mirum
    Mirum skrev 2020-04-16 10:48:54 följande:

    Det är vanligt att känna sig nere och deprimerad under en graviditet även om den är planerad. Med det sagt betyder inte det att man behöver finna sig i situationen det går att må bra igen. När jag var gravid förra gången så har jag i efterhand förstått att jag hade en graviditetsdepression, jag hade aldrig hört innan att man kunde ha det utan trodde bara man kunde få förlossningsdepression. Jag hittade en förening som heter mamma till mamma. Det är en organisation med andra mammor som mått dåligt i samband med graviditet för nyblivet föräldraskap. På deras hemsida kan man få en kontaktperson att prata med via mejl om hur man mår. Vänd dig till dom, dom är superviktiga <3


    Superduktiga menade jag såklart :)
Svar på tråden Gravid och deppig