• Anonym (FB)

Sambo dolt vänlista på facebook. Varför?

Hej!
    Har en snabb fråga, upptäckte just att min sambo dolt vänlistan på facebook.
    Min sambo är världens ärligaste, och jag är hans livs kärlek brukar han säga :)

Han har över 1200 vänner på facebook så om han skulle dölja nåt för mig skulle jag ju inte se det iallafall, så det känns långsökt att han skulle göra så för att dölja för mig att han blivit vän med nån?!

• Svar på tråden Sambo dolt vänlista på facebook. Varför?
  • Anonym (S)

Han kanske gömt den för att han är vän med en/flera tjejer du skulle bli upprörd över.

Eller så har han gömt den för att han tycker det är privat bara! Inför alla och inget med dig att göra.

• Anonym (())

Fråga honom, helt enkelt.

• Anonym (D)

Antagligen för att han är vän med personer som han inte vill att du (eller ev. någon snnan person) ska se.

• Anonym (FB)

Har frågat.

• Anonym (FB)
    Anonym (D) skrev 2020-04-14 09:12:29 följande:

Antagligen för att han är vän med personer som han inte vill att du (eller ev. någon snnan person) ska se.

Känns ju otroooligt långsökt att dölja hela listan för man är rädd att nån ska se att man blivit vän med nån.
  • Anonym (())
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:14:18 följande:

Har frågat.

Och vad svarade han?
  • Anonym (FB)

Jag skrev att jag skulle lägga till en gemensam vän från helgen men att jag inte kom ihåg efternamn och skulle söka via honom, men att jag inte kunde se vänlistan.
    Han svarade att facebook strular och att han inte kommer in ens, det var tjorv i helgen också tror jag, att han blev utloggad för att nån försökte komma in på hans konto.. Men han har inte varit aktiv sen igårkväll så ingen är ju inne på det iallafall som det verkar!

• Anonym (())
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:15:57 följande:
    Känns ju otroooligt långsökt att dölja hela listan för man är rädd att nån ska se att man blivit vän med nån.
    Såvitt jag vet så kan man inte dölja enskilda personer på vänlistan, utan antingen hela eller inte alls. Om det är väldigt viktigt för honom att du inte ser just den personen, så kan han mycket väl dölja hela listan. Det skadar ju inte på något sätt att göra det.
  • Pierott

Fast han har ju inte dolt vänlistan för enbart dig så de kan du släppa. Har man dold vänlista är den dold för alla. Jag har dold lista, inte för att jag vill dölja något utan för att folk inte har o göra med hur många vänner jag har och vilka dom är.

• Anonym (())
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:21:13 följande:

Jag skrev att jag skulle lägga till en gemensam vän från helgen men att jag inte kom ihåg efternamn och skulle söka via honom, men att jag inte kunde se vänlistan.
    Han svarade att facebook strular och att han inte kommer in ens, det var tjorv i helgen också tror jag, att han blev utloggad för att nån försökte komma in på hans konto.. Men han har inte varit aktiv sen igårkväll så ingen är ju inne på det iallafall som det verkar!

Menar han att du inte kan se vänlistan för att det är något fel på hans konto, eller menar han att han har dolt vänlistan för att någon har försökt hacka hans konto?
  • Anonym (())
    Pierott skrev 2020-04-14 09:23:48 följande:

Fast han har ju inte dolt vänlistan för enbart dig så de kan du släppa. Har man dold vänlista är den dold för alla. Jag har dold lista, inte för att jag vill dölja något utan för att folk inte har o göra med hur många vänner jag har och vilka dom är.

Fast att den är dold för alla kan ju vara en ren bieffekt. Han kan fortfarande ha dolt den enbart för att en viss person inte ska se. Min sambo dolde sin vänlista för att hans ex inte skulle se (hon var sjukt svartsjuk). Konsekvensen blev ju att ingen, inklusive jag, kan se hans vänlista, men det är ju inte därför han har dolt den.
  • Anonym (FB)
    Anonym (()) skrev 2020-04-14 09:23:02 följande:
    Såvitt jag vet så kan man inte dölja enskilda personer på vänlistan, utan antingen hela eller inte alls. Om det är väldigt viktigt för honom att du inte ser just den personen, så kan han mycket väl dölja hela listan. Det skadar ju inte på något sätt att göra det.
    Anonym (()) skrev 2020-04-14 09:24:33 följande:
    Menar han att du inte kan se vänlistan för att det är något fel på hans konto, eller menar han att han har dolt vänlistan för att någon har försökt hacka hans konto?
    Okej, du vill ju gärna tro att han dolt den för att han har nåt att dölja för mig. Så kan det ju vara, men jag är ju inte svartsjuk så varför skulle han det, det skulle vara så  långsökt. Men tanken att han HAR nåt att dölja slår mig ju såklart, därav tråden :)
    Pierott skrev 2020-04-14 09:23:48 följande:

Nämen precis, men det är ju skumt om han dolt för alla för att han ska dölja nåt för MIG. Isåfall ska ha dolt allt igår för iförrgår gjorde jag samma, att jag gick in via honom för att lägga till en som vi träffade i påsk. Och då var den synlig.
  • Pierott
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:32:16 följande:

Okej, du vill ju gärna tro att han dolt den för att han har nåt att dölja för mig. Så kan det ju vara, men jag är ju inte svartsjuk så varför skulle han det, det skulle vara så  långsökt. Men tanken att han HAR nåt att dölja slår mig ju såklart, därav tråden :)Nämen precis, men det är ju skumt om han dolt för alla för att han ska dölja nåt för MIG. Isåfall ska ha dolt allt igår för iförrgår gjorde jag samma, att jag gick in via honom för att lägga till en som vi träffade i påsk. Och då var den synlig.

Men va säger han då? Skyller han den dolda vänlistan på att hans konto blivit hackat?
  • Anonym (())
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:32:16 följande:
    Anonym (()) skrev 2020-04-14 09:24:33 följande:
    Okej, du vill ju gärna tro att han dolt den för att han har nåt att dölja för mig. Så kan det ju vara, men jag är ju inte svartsjuk så varför skulle han det, det skulle vara så  långsökt. Men tanken att han HAR nåt att dölja slår mig ju såklart, därav tråden :)
    Nämen precis, men det är ju skumt om han dolt för alla för att han ska dölja nåt för MIG. Isåfall ska ha dolt allt igår för iförrgår gjorde jag samma, att jag gick in via honom för att lägga till en som vi träffade i påsk. Och då var den synlig.
    Nej, det vill jag inte alls tro, jag tror ingenting. Jag försökte bara förklara att det inte alls är långsökt att dölja för alla om man vill dölja för en, för man KAN inte dölja för bara en. Däremot låter det i din trådstart som om DU är rädd för att han inte vill att du ska se någon kvinnlig kontakt som han har. Om du inte är svartsjuk så förstår jag inte varför du bryr dig.
  • Anonym (FB)
    Pierott skrev 2020-04-14 09:37:23 följande:
    Men va säger han då? Skyller han den dolda vänlistan på att hans konto blivit hackat?
    Jag hjälpte han nu att skaffa nytt lösenord så han kunde logga in, och allting är synligt igen :) det var enkelt löst! Det är flera nu som fått meddelande om "kapat konto", så det var nåt tjorv bara.
  • rocker

Jag har dolt min vänlista på fb därför att jag upptäckte att en av mina vänner skickade vänförfrågningar och skrev till mina vänner och släktingar som den inte känner. Personen i sig är väldigt speciell och det kan misstolkas vad den skriver. Mina vänner hörde av sig till mig och frågade vad det var för en människa.Sedan jag dolde mina vänner så har det upphört.

Personen är trevlig och snäll för övrigt så jag känner inget behov av att ta bort den som vän.

• Barbro45

Jag har självklart dolt min vänlista, vilket de allra flesta av mina vänner också gjort. En ren säkerhetsåtgärd. Nu försvåras möjligheten för bedragare att försöka luta mig eller mina vänner genom att utge sig för att bara en vän i svårigheter. Jag skyddar mina vänner helt enkelt.

• Pierott
    Anonym (FB) skrev 2020-04-14 09:57:56 följande:

Jag hjälpte han nu att skaffa nytt lösenord så han kunde logga in, och allting är synligt igen :) det var enkelt löst! Det är flera nu som fått meddelande om "kapat konto", så det var nåt tjorv bara.

Då kvarstår dock frågan. Om du inte är svartsjuk av dig, varför var detta ett sånt stort problem att du var tvungen o skapa en tråd om det?
  • Anonym (lll)

Jag har min vänlista dold. Inte för att jag inte vill att min partner ska se utan för att jag inte vill att andra som söker efter random folk att lägga till, ska "knycka" dem från min lista. 
    Dessutom är jag ju vän med min partner så han kan se, om han nu skulle bry sig :)

Jag ser nu att saken är löst men man blir lite lätt oroad över dig TS, hur du kunde bli så oroad över detta? Att det första du tänker är att han har dolt sin vänlista med en baktanke. vad har ni för relation egentligen? 

• Anonym (...)

Min kille gjorde samma sak och skyllde på strul men jo han höll på att smöra för andra tjejer..

Svar på tråden Sambo dolt vänlista på facebook. Varför?