• Fredrik77

    Syskon?

    Min sambo fick panikattacker och var deprimerad året innan hon blev gravid. Hon mådde bra under graviditeten men under första året med vår dotter mådde hon sämre och sämre. Vi tror det kan varit nån förlossningsdepression. När dottern är 14 månader får min sambo svårt att sova och får ångest, efter några besök hos psykakuten blir det värre och hon hamnar i en pyskos där hon känner sig övervakad och är rädd. De låser in henne på ett psykhem där hon får medicin och får åka hem efter fyra veckor. Medicinering fortsätter och hon blir långsamt bättre men har kvar en ganska kraftig ångest. Hon försöker börja jobba men blir åter sjukskriven gång på gång. Det är nu ca två och ett halvt år sen hon fick psykosen och hon har mått skapligt bra i ett par månader och jobbar halvtid tre dagar i veckan. Hon kan förstå att jag är osäker inför fler barn men hon känner att livet blir helt meningslöst utan fler barn. Jag vågar helt enkelt inte med risk för om hon kommer att bli sjuk på samma sätt då och då genom livet. Det är ganska jobbigt att leva med nån som har ångest och det svänger fort fram och tillbaka. Nån som har nån åsikt i frågan hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden Syskon?
  • Anonym (ace)

    Jag hade satt existerande barns mående först. Kommer detta barn må bra om mamma åter faller in i psykoser, in och ur ut psyk, sjukskrivningar, medicinering och ev "tillfrisknande"? Hur mycket tid och energi kommer det finnas för detta barn om det finns en nyfödd som behöver omvårdnad mer eller mindre 24/7?

    Därefter hade jag funderat på ett ev barn två. Hur kommer ett liknande scenario påverka detta barn?

    Sedan hade jag tittat till mig själv. Skulle jag orka gå igenom samma cirkus en gång till, nu med två barn? Kommer jag kunna räcka till för båda barnen? Till min partner? Till mig själv?

  • Fredrik77

    Jo, det är ju så jag tänker. Men bara för att min sambo mår skapligt nu så räknar hon med att bli 100% frisk inom kort och sen aldrig mer sjuk. Men jag tänker att med hennes sjukdomshistorik har hon större risk att bli sjuk igen än nån som aldrig haft psykisk ohälsa på det sättet

  • Anonym (ace)

    Går det att säga något i stil med "är det gått 2 år utan allvarliga skov, så kan vi prata om det."?

  • Fredrik77

    Ja, det gör det. Men om två är jag 46 år och dottern sex år. Att sätta igång då och kanske få ett barn (eller två) två år efter det känns i dagsläget inte så jättekul. Tacksam för dina synpunkter!

  • Fröken W

    Tycker du har svarat rätt bra själv. Du är väldigt osäker, säkert för alla nuvarande familjemedlemmars mående om din sambo skulle bli dålig igen. Jag tycker du resonerar väldigt klokt. Men det är ju samtidigt viktigt att visa förståelse för sambons sorg över att inte få fler barn. Kanske kan ni få stöttning av familjerådgivningen eller liknande. Tror det kan vara bra med det samtalsstödet och så att ni båda får bearbeta och förstå varandras beslut.

  • Anonym (Ex)

    Var ihop med en som hade liknande saker vid förlossningen. Dock hade hon psykiska problem före och samma efter

Svar på tråden Syskon?