• Anonym (.....)

    Svårare att bli gravid om man har polyp/myom i livmodern?

    Brukar det vara svårare att bli gravid då? Finns det någon statistik på hur många som får svårt att bli gravid när de har polyp eller myom i livmodern?

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid om man har polyp/myom i livmodern?
  • Anonym (Polyp)

    Ja, i mitt fall var det så!

    Fick två missfall och vid en HSG upptäcktes en polyp. Denna fick sedan avlägsnas vid en hysteroskopi.

    Min gynekolog sa att en polyp kunde fungera lite som en spiral, det är svårare att bli gravid och när man väl blir det kan embryot stötas bort.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Polyp) skrev 2020-04-14 18:43:31 följande:

    Ja, i mitt fall var det så!

    Fick två missfall och vid en HSG upptäcktes en polyp. Denna fick sedan avlägsnas vid en hysteroskopi.

    Min gynekolog sa att en polyp kunde fungera lite som en spiral, det är svårare att bli gravid och när man väl blir det kan embryot stötas bort.


    Var i livmodern satt polypen? Går det att få bort den eller förminska den utan att behöva operera?
  • Anonym (Polyp)

    Oj! Ingen aning faktiskt! Det var lite svårt att utläsa journalen. Men som jag tolkade det spelade det inte så stor roll var den satt. Den var störande nog.

    Har du fått konstaterat att du har en polyp?

    Jag fick inte göra om något annat sätt än operation.


    Anonym (.....) skrev 2020-04-14 18:59:38 följande:

    Var i livmodern satt polypen? Går det att få bort den eller förminska den utan att behöva operera?


  • Anonym (.....)
    Anonym (Polyp) skrev 2020-04-14 19:29:30 följande:

    Oj! Ingen aning faktiskt! Det var lite svårt att utläsa journalen. Men som jag tolkade det spelade det inte så stor roll var den satt. Den var störande nog.

    Har du fått konstaterat att du har en polyp?

    Jag fick inte göra om något annat sätt än operation.


    Nej, har inte fått det konstaterat men misstänker ganska starkt att jag har det. Jag brukar känna på min livmodertapp regelbundet och har gjort det ca 10 år så jag vet hur den brukar och bör kännas.

    Senaste tiden har jag upptäckt en knöl som buktar ut i början av livmoderhalsen och den har aldrig varit där innan. Efter några googlingar verkar det vara det jag har. Vågar inte ta upp det med läkare, för känns pinsamt att säga att jag brukar känna på tappen även om det är ganska vanligt att göra det.
  • Anonym (Polyp)

    Min satt ju på insidan av livmodern, i livmoderväggen. Så vet inte hur det är om man har en polyp som sitter vid livmodertapp.

    Nu är inte jag någon livmodertappexpert :) Men jag har hört att den ska känns hård som en nästipp under delar av cykeln.

    Jag har alltid så som du beskriver när tappen är stängd, dvs när jag inte har mens eller ägglossning.

    Kanske kan du boka ett VUL privat och be om att få livmodern undersökt. Berätta dina misstankar så kanske de kan göra en HSG.


    Anonym (.....) skrev 2020-04-14 19:33:48 följande:

    Nej, har inte fått det konstaterat men misstänker ganska starkt att jag har det. Jag brukar känna på min livmodertapp regelbundet och har gjort det ca 10 år så jag vet hur den brukar och bör kännas.

    Senaste tiden har jag upptäckt en knöl som buktar ut i början av livmoderhalsen och den har aldrig varit där innan. Efter några googlingar verkar det vara det jag har. Vågar inte ta upp det med läkare, för känns pinsamt att säga att jag brukar känna på tappen även om det är ganska vanligt att göra det.


  • Jadeds

    Ja, det kan absolut vara så att man inte kan bli gravurnors en polyp/myom. Jag har tagit bort polyper vid två tillfällen. Först gången konstaterade en gynekolog att jag hade en polyp efter en ultraljudsundersökning, jag hade sökt vård för att jag hade oregelbundna blödningar vilket berodde på polypen. Han sa att den satt i vägen precis som en spiral. Jag fick börja äta p-piller för att den med hjälp av hormonerna skulle lossna, vilket den också gjorde.

    Andra gången jag fick veta att jag hade en polyp var det när jag sökte vård för att jag hade försökt bli gravid utan resultat. Denna gång fick jag operera bort den precis som ovanstående skribent skrev om. Efter att den togs bort blev jag gravid på min första ägglossning! Och då hade vi försökt länge innan det. Så den satt ivägen.

    Du behöver ju inte berätta för en gynekolog att du själv tror du känt en polyp, du kan ju bara säga att du är orolig och vill ha en undersökning (med ultraljud) för att se att allt är som det ska. Om du försöker bli gravid kan du ju nämna det som anledningen till din oro.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Polyp) skrev 2020-04-14 19:42:46 följande:

    Min satt ju på insidan av livmodern, i livmoderväggen. Så vet inte hur det är om man har en polyp som sitter vid livmodertapp.

    Nu är inte jag någon livmodertappexpert :) Men jag har hört att den ska känns hård som en nästipp under delar av cykeln.

    Jag har alltid så som du beskriver när tappen är stängd, dvs när jag inte har mens eller ägglossning.

    Kanske kan du boka ett VUL privat och be om att få livmodern undersökt. Berätta dina misstankar så kanske de kan göra en HSG.


    Knölen ändrar på sig under cykeln och känns olika beroende på var i cykeln jag är, den är mest framträdande runt ägglossning, då känner jag den tydligt då tappen är öppen under ägglossning så jag får in ett finger i tappen.

    Ska försöka göra det men det är nog svårt att få den undersökt om man inte aktivt försöker bli gravid, min kompis ville göra en undersökning men blev nekad pga att hon inte försökt skaffa barn i ett år.
  • Anonym (.....)
    Jadeds skrev 2020-04-14 19:47:08 följande:

    Ja, det kan absolut vara så att man inte kan bli gravurnors en polyp/myom. Jag har tagit bort polyper vid två tillfällen. Först gången konstaterade en gynekolog att jag hade en polyp efter en ultraljudsundersökning, jag hade sökt vård för att jag hade oregelbundna blödningar vilket berodde på polypen. Han sa att den satt i vägen precis som en spiral. Jag fick börja äta p-piller för att den med hjälp av hormonerna skulle lossna, vilket den också gjorde.

    Andra gången jag fick veta att jag hade en polyp var det när jag sökte vård för att jag hade försökt bli gravid utan resultat. Denna gång fick jag operera bort den precis som ovanstående skribent skrev om. Efter att den togs bort blev jag gravid på min första ägglossning! Och då hade vi försökt länge innan det. Så den satt ivägen.

    Du behöver ju inte berätta för en gynekolog att du själv tror du känt en polyp, du kan ju bara säga att du är orolig och vill ha en undersökning (med ultraljud) för att se att allt är som det ska. Om du försöker bli gravid kan du ju nämna det som anledningen till din oro.


    Tack för svar! Kan man se polyper med vanligt ultraljud?
  • Anonym (.....)
    Jadeds skrev 2020-04-15 11:32:04 följande:

    Ultraljudet görs vaginalt, hos en gynekolog


    Går det att se polyper på ett vanligt ultraljud eller måste man spruta in kontrastvätska?
  • Ericky
    Jadeds skrev 2020-04-14 19:47:08 följande:

    Ja, det kan absolut vara så att man inte kan bli gravurnors en polyp/myom. Jag har tagit bort polyper vid två tillfällen. Först gången konstaterade en gynekolog att jag hade en polyp efter en ultraljudsundersökning, jag hade sökt vård för att jag hade oregelbundna blödningar vilket berodde på polypen. Han sa att den satt i vägen precis som en spiral. Jag fick börja äta p-piller för att den med hjälp av hormonerna skulle lossna, vilket den också gjorde.

    Andra gången jag fick veta att jag hade en polyp var det när jag sökte vård för att jag hade försökt bli gravid utan resultat. Denna gång fick jag operera bort den precis som ovanstående skribent skrev om. Efter att den togs bort blev jag gravid på min första ägglossning! Och då hade vi försökt länge innan det. Så den satt ivägen.

    Du behöver ju inte berätta för en gynekolog att du själv tror du känt en polyp, du kan ju bara säga att du är orolig och vill ha en undersökning (med ultraljud) för att se att allt är som det ska. Om du försöker bli gravid kan du ju nämna det som anledningen till din oro.


    Hej! 

    Jag har också problem med mellanblödningar och har sökt vård flera ggr. Förr har man sagt att "allt ser fint ut", men nu tror man att det beror på progesteronbrist. Dock, så hittade man samtidigt en polyp som man inte tycker att jag behöver ta bort. Är blödningsfri typ 7 dagar per månad och det tär otroligt på psyket. Har också försökt bli gravid i 9 månader utan framgång. När jag läst på själv ser jag att blödningarna lika gärna kan bero på polypen i livmoderhalsen och jag ligger nu på vården för att få ta bort den, med svalt gehör. 

    Hur var det för dig, blev du av med blödningarna när polypen försvann? Blödde du mer eller mindre vissa dagar av månaden? Jag blöder framförallt från tiden omkring ÄL till mens. Ibland efter ÄL, men ibland startar det redan innan. Plus vid samlag. Jag vill inte ta Provera som de vill sätta mig på, om det är så att polypen är problemet och inte progesteronbrist (som inte är bekräftat med prover, utan det är en gissning av de). 
Svar på tråden Svårare att bli gravid om man har polyp/myom i livmodern?