• markstrom

    Covid-19 & gravid!

    Hej! finns det någon annan här ute som är gravid och totalt livrädd för att drabbas av Covid-19? Jag själv är i mitten av vecka 13 och känner mig väldigt utsatt och rädd för att drabbas av detta viruset då jag jobbar inom stöd och omsorg på ett gruppboende.  Jag har på kort tid läst om två unga kvinnor som nu har gått bort gravida i Covid-19.  Jag ska vara helt ärlig och säga att de här viruset skrämmer skiten ur mig!! 

    Jag har ingen bakomliggande sjukdom vad jag vet men de verkar ju inte dessa kvinnor heller ha haft.  Vad man  säger i dagsläget är väl att gravida ska vidta försiktighetsåtgärder såsom vid andra virus och influenser. 

    Oron ligger och gnager i mig dag som natt och  jag har svårt att somna om kvällarna för jag  ligger och tänker på hur de skulle bli om jag drabbas av detta virus. Det är ren och skär ångest.

    Jag skulle helst vilja sjukskriva mig så jag kunde vara hemma på heltid. Åtminstone få restriktioner av min läkare som jag kan ge åt min chef att om någon av våra brukare blir sjuka så behöver jag ej gå in till dem utan att då får någon annan personal göra de  i stället.  Detta låter förmodligen väldigt egocentriskt men just nu är jag väldigt ego och nästintill hysterisk. Detta är väl dock omöjligt att få igenom men jag vet inte vad jag ska göra,  jag går sönder snart av stress och ångest.

    Finns det  någon här som bär på samma rädsla som jag? 

  • Svar på tråden Covid-19 & gravid!
  • Rickis80

    Hej! Jag jobbar också på ett boende (LSS) och är gravid i vecka 11 går in i vecka 12 på torsdag. Jag kontaktade min chef om min situation och om min oro, så hon gjorde en risk och konsekvensanalys där det står att jag inte ska gå in till dom som har COVID-19 eller misstänkt smitta, utan då tar vi in personal som får göra det när jag jobbar, så gör jag annat på boendet.

  • Fröken W

    Är inte gravid men hör ju att det låter superjobbigt. Min tanke är att du kanske behöver få prata med någon, typ kurator eller psykolog, om din oro. Om den påverkar dig så pass att du inte kan sova så ser kan det ju faktiskt vara aktuellt med sjukskrivning eller anpassning av arbetsuppgifter mm. Känns det svårt att ta kontakt själv så prata om din oro med din barnmorska så kan hon säkert hjälpa dig med rätt samtalsstöd.

    Lycka till!

  • velig13

    Det var precis en Svensk gravid som dog enligt tidningarna.

    Jag tycker du ska ta din oro på allvar!

    Den 24 april ska även förslag för den nya smittskyddspenningen komma där det diskuteras om gravida ska innefattas.

  • Anonym (H)

    Jag är gravid i vecka 38 och är rätt säker på att jag haft covid-19. För mig var det väldigt milt och kändes mest som en vanlig förkylning. Min sambo däremot mådde sämre (vanligt då han är man), fick torrhosta och feber. Vi har varit i karantän i 3 veckor och nu är allt bra igen. Han har börjat jobba igen och jag är hemma på graviditetspenning.

  • Anonym (Förminska inte)
    Anonym (H) skrev 2020-04-14 22:31:59 följande:

    Jag är gravid i vecka 38 och är rätt säker på att jag haft covid-19. För mig var det väldigt milt och kändes mest som en vanlig förkylning. Min sambo däremot mådde sämre (vanligt då han är man), fick torrhosta och feber. Vi har varit i karantän i 3 veckor och nu är allt bra igen. Han har börjat jobba igen och jag är hemma på graviditetspenning.


    Tycker inte du ska förminska din mans mående vid covid 19.

    Jag min man och vår 3 månaders bebis har testat positivt för Corona. Min man visar inga symptom alls, vår bebis hade feber i 3 dagar och jag är jättedålig. Alla reagerar olika på detta virus.

    Elakt av dig
  • Anonym (Li)
    Anonym (Förminska inte) skrev 2020-04-14 23:59:56 följande:

    Tycker inte du ska förminska din mans mående vid covid 19.

    Jag min man och vår 3 månaders bebis har testat positivt för Corona. Min man visar inga symptom alls, vår bebis hade feber i 3 dagar och jag är jättedålig. Alla reagerar olika på detta virus.

    Elakt av dig


    Du får nog läsa personens inlägg igen, det finns inget elakt eller förminskande i det. Ibland är det som att folk anstränger sig för att missförstå och uppröras på denna sida.
  • Anonym (Lärare)

    Väldigt orolig. Gravid med underliggande sjukdom. Jobbar på en skola med ca 300 elever, som inte nödvändigtvis stannar hemma vid symptom (Och vi har inte rätt att skicka hem dem).

  • Anonym (Förminska inte)
    Anonym (Li) skrev 2020-04-15 00:06:12 följande:

    Du får nog läsa personens inlägg igen, det finns inget elakt eller förminskande i det. Ibland är det som att folk anstränger sig för att missförstå och uppröras på denna sida.


    Hon fick milda symptom och sambon blev sämre (vanligt då han är man) skriver hon.

    Och jag tolkar det som så att bara för att han är man så blir han sämre eftersom hon skriver som hon gör inom parantes.

    I min värld är det att förminska någon, att denne blir sämre pga sitt kön. För vi vet ju att många kvinnor gillar att dra kortet -mansförkylning-
  • Anonym (Li)
    Anonym (Förminska inte) skrev 2020-04-15 07:22:01 följande:

    Hon fick milda symptom och sambon blev sämre (vanligt då han är man) skriver hon.

    Och jag tolkar det som så att bara för att han är man så blir han sämre eftersom hon skriver som hon gör inom parantes.

    I min värld är det att förminska någon, att denne blir sämre pga sitt kön. För vi vet ju att många kvinnor gillar att dra kortet -mansförkylning-


    Har du missat att fler män än kvinnor blivit allvarligt sjuka och avlidit?
  • Anonym (H)
    Anonym (Förminska inte) skrev 2020-04-14 23:59:56 följande:

    Tycker inte du ska förminska din mans mående vid covid 19.

    Jag min man och vår 3 månaders bebis har testat positivt för Corona. Min man visar inga symptom alls, vår bebis hade feber i 3 dagar och jag är jättedålig. Alla reagerar olika på detta virus.

    Elakt av dig


    Men gud? Vad pratar du om? Jag förminskar honom inte ett dugg. Det är allmänt känt att män får värre symtom än kvinnor. Sluta ha taggarna utåt.
  • Anonym (Män blir sjukare)
    Anonym (Förminska inte) skrev 2020-04-15 07:22:01 följande:

    Hon fick milda symptom och sambon blev sämre (vanligt då han är man) skriver hon.

    Och jag tolkar det som så att bara för att han är man så blir han sämre eftersom hon skriver som hon gör inom parantes.

    I min värld är det att förminska någon, att denne blir sämre pga sitt kön. För vi vet ju att många kvinnor gillar att dra kortet -mansförkylning-


    Har du missat att män blir sjukare av Covid-19? Det står i varenda artikel. Ca 70% av de som intensivvårdas är män. Man vet inte varför men det är helt klart så att män drabbas värre. Så det som Anonym H skriver är sant.
  • Fröken W
    Anonym (Lärare) skrev 2020-04-15 05:42:05 följande:

    Väldigt orolig. Gravid med underliggande sjukdom. Jobbar på en skola med ca 300 elever, som inte nödvändigtvis stannar hemma vid symptom (Och vi har inte rätt att skicka hem dem).


    Är det något särskilt med skolan du jobbar på? Låter väldigt märkligt att ni inte får skicka hem dem. I kommunen där jag jobbar som lärare har det skickats ut info, från kommunen, att vårdnadshavare ska vara beredda på att snabbt kunna hämta sina barn om de uppvisar något som helst symtom.
  • Anonym (Lärare)
    Fröken W skrev 2020-04-15 16:47:41 följande:

    Är det något särskilt med skolan du jobbar på? Låter väldigt märkligt att ni inte får skicka hem dem. I kommunen där jag jobbar som lärare har det skickats ut info, från kommunen, att vårdnadshavare ska vara beredda på att snabbt kunna hämta sina barn om de uppvisar något som helst symtom.


    En helt vanlig kommunal högstadieskola.
  • Profytiom

    Corona vore kanske ett passande namn för barnet om allt går väl. Vilket jag hoppas.

  • velig13
    Anonym (Lärare) skrev 2020-04-15 20:17:57 följande:

    En helt vanlig kommunal högstadieskola.


    Prata med facket eller skyddsombud. De bryter mot arbetsmiljölagen(ang risk att utsättas för smittsamma ämnen).
  • Anonym (Lärare)
    velig13 skrev 2020-04-16 20:41:52 följande:

    Prata med facket eller skyddsombud. De bryter mot arbetsmiljölagen(ang risk att utsättas för smittsamma ämnen).


    Fackliga har inte protesterat mot det. Men nu ska tydligen ledningen se över om vi kan få städ att torka ytor någon extra gång i veckan. Kanske kommer vi möblera om och glesa ut om några veckor också...
  • Anonym (Ocksålärare)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-04-16 22:47:06 följande:

    Fackliga har inte protesterat mot det. Men nu ska tydligen ledningen se över om vi kan få städ att torka ytor någon extra gång i veckan. Kanske kommer vi möblera om och glesa ut om några veckor också...


    Så olika det är. I vår kommun ska man skicka hem alla elever med förkylningssymptom. Skickar hem elever varje dag, mindre nu än innan påsklovet dock. Men vi har fullt mandat att skicka hem dom.
  • Matildamea

    Känt exakt likadant. Ångest varje kväll/natt. Jobbar inom akutsjukvården och vi har fått upp patienter som sedan visat sig vara positiva efter testsvaren har kommit. Krävde av chefen att denne skulle göra en riskanalys vilken man har rätt till. Tog kontakt med facket och hälsan/arbetslivet eller skyddsombudet. Fick rätt tillslut och skulle precis omplaceras då vi i veckan blev en pandemiavdelning som bara ska ha covid-19 patienter. Dock har jag senaste veckorna fått svår foglossning så omöjligt att jobba, så blev sjukskriven fram till förlossningen. Stå på dig, prata med chefen om din oro och tryck på att du ska undantas dessa patienter. Får du inte gehör, hör av dig till någon av ovanstående.

Svar på tråden Covid-19 & gravid!