• Megamartina

    Gråter på förskolan

    Vi är inne på dag 6 med inskolning på förskolan...

    hon blir JÄTTEledsen så fort hon inte ser mig, testade med att pappan skulle inskola igår men det gick inte heller...

    Någon som har nåt tips om hur vi ska kunna lämna henne?

    Jag fattar ju att det kommer bli gröt vid lämning men som det ser ut nu går det inte att lämna förskolan överhuvudtaget

    Kram från ledsen mamman

  • Svar på tråden Gråter på förskolan
  • LFF
    Megamartina skrev 2020-04-15 07:02:45 följande:

    Vi är inne på dag 6 med inskolning på förskolan...

    hon blir JÄTTEledsen så fort hon inte ser mig, testade med att pappan skulle inskola igår men det gick inte heller...

    Någon som har nåt tips om hur vi ska kunna lämna henne?

    Jag fattar ju att det kommer bli gröt vid lämning men som det ser ut nu går det inte att lämna förskolan överhuvudtaget

    Kram från ledsen mamman


    Hur gammal är hon? 

    Ni får ge det tid. Hon kanske inte är redo för förskolan ännu. Hon kanske är inne i en fas där hon behöver er extra mycket just nu. En del barn behöver längre tid på sig än andra.

    Försök hitta en pedagog i hennes grupp som hon tyr sig extra till och som får hjälpa till att avleda henne. Vad händer när hon gråter för att hon inte ser er? Vad gör ni? Vad gör pedagogerna? Hur länge har de försökt få henne att sluta gråta innan ni tar över eller kommer tillbaks? Helt enkelt, hur har ni gått till väga hittills i inskolningen? 
  • Sandrasöt88

    Såhär blir det när bara den ena föräldern varit hemma med barnet.

  • Megamartina

    Hon är 1 år och 5 månader. Jag var hemma ett år med henne och pappan 4 månader.

    Idag fick hon vara där 8-11 och var ledsen nästan hela tiden sa fröken när vi hämtade

    Hon fick panik när vi sa hejdå till dom andra barnen för hon trodde vi skulle lämna henne igen

    Inskolning har gått bra tycker jag?! När dom var ute kunde jag lämna 30 min utan att hon ens märkte det

    Pappan gjorde ungefär lika

    Gör såååååå ont i mammahjärtat att veta att hon är ledsen!

    Det är mitt första och enda barn så det känns väl lite extra skulle jag tro.

  • Fröken W

    Fy vad jobbigt för henne och er.

    Hon är ju väldigt liten så hon kanske inte är redo för förskola än helt enkelt. Är det omöjligt för er att pussla så att hon kan vara hemma med er och börja i höst istället? Det behöver ju inte vara så att den ena är hemma på heltid. Kanske kan ni vara lediga två dagar/vecka var och så kanske det finns en mor-/farförälder, vän, granne eller annat som kan ta henne femte dagen. Eller så kanske ni kan vara hemma varannan vecka, varannan månad, eller vad som kan funka för er.

    Det är mitt starkaste känsla. Skulle det vara störtomöjligt så får ni nog backa.

    Var med henne på förskolan hela tiden. Lämna henne inte, inte ens när hon verkar nöjd och glad! Utan försäkra henne om att ni är kvar. Verkar hon kunna lämna er och leka själv/med hjälp av pedagogerna efter två veckor så kan ni kanske försöka lämna korta stunder, typ 30-60 minuter. Låt henne styra det här och låt det ta tid. Att hon blir ledsen står ju för något, lyssna på det.

  • Josephine1212

    Lät förskolepersonalen din dotter gråta mellan kl 8-11?!

    En grundregel för mig är att aldrig låta ett barn på inskolning gråta så länge, är ett barn ledset i 1 timma (och då gråter nästan konstant) skulle jag direkt ringa tillbaka föräldern. Att ha ett ledset barn i 3 timmar bidrar inte till något positivt för inskolningens gång.

    Nu vet jag ju inte alla detaljer, men det låter som att inskolningen skulle behöva börjas om. Att du/pappan (tips är att välja en av er) är med hela tiden i 2-3 dagar. Och sedan försöker ni lämna igen.

    Jag antar att din dotter ?fastnat? för någon pedagog, låt denne ta ännu mer kontakt med ditt barn även när du är där. Håll dig oaktiv på en stol, på golvet eller soffan, sitt där och läs en bok eller liknande. När ditt barn kommer fram till dig så låter du barnet tanka närhet, men inbjud inte till någon lek med just dig. Detta brukar funka bra.

    Samtala med pedagogerna hur ni ska gå vidare, självklart ska inte din dotter vara ledsen 3 timmar och du må dåligt över detta!

Svar på tråden Gråter på förskolan