• trollet88

    Svår situation, gravid trots spiral..

    Lite snabb bakgrundsfakta. Har två barn och separerade från deras pappa i slutet av januari efter en dålig relation utan kommunikation.. bor själv i hus, studerar på heltid, blivit av med extra knäck pga civil-19.. tajt ekonomiskt. Bor i en ca 25mil ifrån min familj och släkt. Har vänner här jag bor! Har kopparspiral sen Jan-18, kontrollerad att den satt rätt i höstas.

    Nu till mitt dilemma.

    Jag har reflekterat över att de var längesen jag hade mens, men tänkt att de säkert har med spiralen att göra. Såg när jag rensade häromdagen att jag hade ett grav-test liggandes. Så igår tog jag de, med inställning att de är omöjligt men lika bra få svart på vit.. bara de att de var positivt!

    Kastade in barnen i bilen och åkte till apoteket och köpte ett clear blue med veckoindikator. Även de positivt rasknade 3+ fick lätt panik och ringde än vän som jag pratat med..

    Mitt ex hade jag sex med en gång i december, han kom dock aldrig i mig.

    Jag har träffat en som jag har en form av KK relation med sen lite drygt en månad tillbaka, vi har dock alltid använt kondom.

    Så hur är detta ens möjligt?

    Exet och jag har en dålig relation med bristande kommunikation och jag vet att han inte vill ha fler barn. Vi har våra barn efter 2-2-3 principen då yngsta inte fyllt 3år än..

    KK killen har en son sen innan, vi har en fin vänskaplig relation utöver sex. Men jag vet oxå att han inte vill ha fler barn.

    Jag själv är väl egentligen medveten om att de mest optimala hade varit en abort, men ärligt vet jag inte hur jag skulle klara av de..

    Så vad fan gör jag och hur kunde de bli så här?

  • Svar på tråden Svår situation, gravid trots spiral..
  • Richard1986

    Om du upptäckte det för några dagar sedan och hade sex med ditt ex senast i December så borde graviditeten ha hunnit en bit nu om det var på det samlaget du blev gravid ? Om inte det är möjligt så är det ju din KK... Kondom skyddar bara om den är hel och rätt påsatt och det är det tyvärr inte alla killar som klarar av att göra i stundens upphetsning...

    Jag tycker du ska ringa och boka tid till Kurator eller Psykologsamtal så du får någon att sortera tankarna med innan du tar ett beslut. Förslagsvis genom närmaste MVC från där du bor...

  • Jagochdublirvi

    Har du någon uppfattning om när du hade senaste mensen? Det kan ju ge en vägledning på om det är ditt ex eller kk som är pappan

  • trollet88

    Jag har fått tid till gyn i morgon för fastställa hur långt graviditet är gången. 
    Utefter de får jag ta mitt. beslut. 
    Känns dock väldigt orättvist då man gjort allt för undvika hamna i denna situationen. 

  • trollet88
    Jagochdublirvi skrev 2020-04-15 11:34:39 följande:

    Har du någon uppfattning om när du hade senaste mensen? Det kan ju ge en vägledning på om det är ditt ex eller kk som är pappan


    Tyvärr inte. Har inte haft den på hela tiden jag haft en relation med min KK.. Därför ja reagerat och bara väntat på den. Men återstår att se i morgon, känns långt. tills dess dock 
  • Richard1986
    trollet88 skrev 2020-04-15 16:08:22 följande:

    Jag har fått tid till gyn i morgon för fastställa hur långt graviditet är gången. 

    Utefter de får jag ta mitt. beslut. 

    Känns dock väldigt orättvist då man gjort allt för undvika hamna i denna situationen. 


    Det låter bra. Förstår dock att det känns som lång tid när man helst vill ha svar direkt... Är säker på att det kommer ordna sig på något sätt !!

    Livet är bra orättvist ibland :(
  • Themis

    Kopparspiral är 98-99% säkert, inte 100%.
    Jag vet om två graviditeter med kopparspiral bara i min omgivning.

    I ena fallet fanns det ett positivt gravtest men blodprov visade att hormonhalten var lägre och graviditeten redan avbrutits spontant så inget behövde göras.

    I andra fallet gjorde kvinnan medicinsk abort.

    Och om något så får man mer blödningar och mer mens med kopparspiral, så har man inte mens med den bör man omedelbart testa sig.

    Hormonspiral kan däremot ta bort mensen, det är lite av finessen med den.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • trollet88

    Uppdatering!

    Fick gjort ultraljud i torsdags och konstatera att ja va i V5+6 .. med andra ord gravid trots kondom genom hela samlaget.. däremot hitta den inte spiralen så den har förmodligen åkt utan min vetskap.

    Så nu står jag inför mitt livs största beslut om ja ska behålla de och såfall stå helt själv i allt, pappan till barnet vill absolut inte ha fler och kommer bryta kontakten.

    Eller ta bort de med han som är pappa stöd. Vi har en fin vänskaplig relation i dagsläget. Vilket är de mest logiska ur alla aspekter då jag pluggar på heltid och äventyrar både utbildning och framtida jobb om ja behåller. Jag har de tajt ekonomiskt som de är osv osv..

    Men de är svårt hjärnan säger en sak och hjärtat en annan ???????

    Ska träffa kurator på måndag

  • Richard1986
    trollet88 skrev 2020-04-18 21:10:40 följande:

    Uppdatering!

    Fick gjort ultraljud i torsdags och konstatera att ja va i V5+6 .. med andra ord gravid trots kondom genom hela samlaget.. däremot hitta den inte spiralen så den har förmodligen åkt utan min vetskap.

    Så nu står jag inför mitt livs största beslut om ja ska behålla de och såfall stå helt själv i allt, pappan till barnet vill absolut inte ha fler och kommer bryta kontakten.

    Eller ta bort de med han som är pappa stöd. Vi har en fin vänskaplig relation i dagsläget. Vilket är de mest logiska ur alla aspekter då jag pluggar på heltid och äventyrar både utbildning och framtida jobb om ja behåller. Jag har de tajt ekonomiskt som de är osv osv..

    Men de är svårt hjärnan säger en sak och hjärtat en annan ???????

    Ska träffa kurator på måndag


    Ok då var det som jag trodde. Kondomen funkar förutsatt att den är helt påsatt och inte har några sprickor. Det är hands down inte alltid helt lätt att sätta på den helt när man samtidigt är kåt och ska behålla ståndet. Och det räcker med att vara lite slarvig när man öppnar förpackningen för att det ska bli sprickor. Nåja gjort är gjort så nog om det nu...

    Jättebra att du ska träffa en kurator så att du får en rimlig chans att sitta ner och bolla och sortera tankarna med en professionell terapeut... Varken för tjejer eller för killar finns det något mer psykiskt stressande än en oplanerad graviditet med någon man inte tänkt sig skaffa barn med....i know...

    Det slutgiltiga beslutet äger du oavsett vad Pappan säger. Som du själv säger så är dina förutsättningar för ett 3:e barn i dagsläget inte de bästa och det kommer ohjälpligt att komplicera saker och ting ytterligare. Såväl sett till framtidsplaner, privatekonomi och sett till kontakten med Pappan... Men du har den lagliga rätten att ta det avgörande beslutet och det ska respekteras.
Svar på tråden Svår situation, gravid trots spiral..