Fröken W skrev 2020-04-16 23:03:46 följande:
Nej, jag jobbar inte inom IFO. Var får du det där om att barn ska bo mest hos den förälder med ?rätt? kön? Både jag och ts har väl inte på något vis sagt att pappan inte ska få träffa barnet? Det är en tolkning du gjort i sådana fall. Ts vill att sonen ska vilja vara hos pappa och vara glad där och ber om tips vilket jag ger.
I ts svar framgår att hen har försökt prata med pappan om hur de ska underlätta för sonen men inte fått någon vidare respons. Därav mitt tips om att ta hjälp av socialtjänst/familjerådgivning. Tipset ges inte för att jag tycker att ts ska försöka begära egen vårdnad eller liknande.
Vad som är ofräscht och respektlöst kan jag faktiskt inte förstå. Däremot tycker jag att det är ofräscht och respektlöst att göra egna tolkningar och sedan anklaga någon som försökt ge stöd och hjälpa för att vara just ofräsch och respektlös innan man försäkrat sig om att man förstått saken rätt.
Det säger en del att du minsann inte har några problem med jämställdheten för att både du och ts visst tycker att pappan ska få träffa barnet, ska få...
Barnet har rätt att vara med båda sina vårdnadshavare och ingen av de vuxna ska försöka spela och påverka barnet för att få det oroligt hos den andre föräldern. Det skadar barnet.
Föräldrarna ska vuxet hantera och komma överens om en vänlig lösning och sedan gemensamt coacha barnet som är ledset pga separationen. Allt annat vore ofräscht, respektlöst och manipulativt. Jämställdheten måste försvaras och barnets rätt med. Så många vill skruva klockan tillbaka 50 år och se barnet som det ens könets ägodel.