• Stårstill

    Gastric bypassopererad för 3.5 veckor sen, men står still!

    Hej.

    Jag känner mig helt ensam med det här problemet.

    Jag blev opererad 23/3, en gastric bypass.

    Och jag står helt still (ibland pendlar jag t.o.m. upp 0.7 hekto och så ner igen och så upp igen och ner...men jag har inte vägt mindre än vid operation så att säga (alltså min vikt har aldrig gått ner under opvikten efter operation).

    Hittar inga trådar med folk som är eller varit i samma sits. Bara dom som rasar i början.

    Loggar mat och ligger helt rätt enligt ordination .

    Är det ngn som har tröstande ord??? Börjar tro att operationen inte funkar..

    kunde gå ner snabbt före operationen (sen gick man ju upp eftersom man svälte sig).

    Vad gör man för fel...

  • Svar på tråden Gastric bypassopererad för 3.5 veckor sen, men står still!
  • Anonym (Petter N.)

    Har du inte lyssnat på vad de sagt till dig de måste väl ha gett dig tydlig info?

  • Stårstill
    Anonym (Petter N.) skrev 2020-04-15 22:08:23 följande:

    Har du inte lyssnat på vad de sagt till dig de måste väl ha gett dig tydlig info?


    Oj vad snabbt Trollen dyker upp. Iväg in i skogen med dig igen.
  • Anonym (Petter N.)
    Stårstill skrev 2020-04-16 07:00:45 följande:

    Oj vad snabbt Trollen dyker upp. Iväg in i skogen med dig igen.


    Vad menar du? /Diddi
  • Stårstill
    Anonym (Petter N.) skrev 2020-04-16 07:32:21 följande:

    Vad menar du? /Diddi


    Du vet precis vad jag menar och jag tänker inte ge dig mer av min tid.
  • Anonym (opad)

    Jag har varit opad i 9 år och fick tydlig information redan på informationsmötet innan operationen. Det är fullt normalt att stå stilla i perioder, ibland långa perioder, även i början. Din kropp har precis varit med om ett trauma och fokuserar nog mer på att läka än att släppa vikt just nu. Fortsätt äta enligt dina rekommendationer så ska du se att det snart släpper. Lika viktigt som att inte äta för mycket är att inte äta för lite, du behöver all näring du får i dig i dagsläget. 

  • Anonym (opererad)

    Ts, jag gick inte heller ner direkt i början. Kanske något kilo de första veckorna. Det stod still. Men på informationsträffarna som man måste gå på innan operation så pratade de jättemycket om hur det skulle bli efter op... Har du inte gått på någon sådan eller fått info från läkarna, om hur kroppen jobbar efter ingreppet?


    Det händer jättemycket i din kropp just nu, det innebär inte på ren automatik att vikten hänger med. Det händer så mycket annat. Rätt som det är så rasar du flera kilo och sen hamnar du på en platå då du tycker att det händer inget. Ibland går det flera veckor utan att man gå ner ens ett hekto, kroppen behöver återhämtning samt tid till att hinna "omforma" sig. Ha tålamod (du har inget val).


    Det finns/fanns en jättebra sida/forum för just viktopererade som jag gärna tipsar om: www.viktop.se  


    Hjälpte mig enormt både inför operation och efteråt.

  • Stårstill
    Anonym (opererad) skrev 2020-04-16 09:45:04 följande:

    Ts, jag gick inte heller ner direkt i början. Kanske något kilo de första veckorna. Det stod still. Men på informationsträffarna som man måste gå på innan operation så pratade de jättemycket om hur det skulle bli efter op... Har du inte gått på någon sådan eller fått info från läkarna, om hur kroppen jobbar efter ingreppet?

    Det händer jättemycket i din kropp just nu, det innebär inte på ren automatik att vikten hänger med. Det händer så mycket annat. Rätt som det är så rasar du flera kilo och sen hamnar du på en platå då du tycker att det händer inget. Ibland går det flera veckor utan att man gå ner ens ett hekto, kroppen behöver återhämtning samt tid till att hinna "omforma" sig. Ha tålamod (du har inget val).

    Det finns/fanns en jättebra sida/forum för just viktopererade som jag gärna tipsar om: www.viktop.se  

    Hjälpte mig enormt både inför operation och efteråt.


    På informationsmötet var det med fokus på att folk rasar i vikt. Ingen info om att man står still öht. ?I början rasar man i vikt och tror att så kommer det alltid vara?- så lät det.

    Sen vet jag att alla är olika. Jag har läst på. Massor. Och drt är

    Därför jag efterlyser fler som har den här erfarenheten- för googlar man- då hittar man INGEN annan. Tro mig, har sökt i veckor. Samtliga som skriver ngt berättar om hur de of rappt hekton- om inte kilon.

    Den sidan (viktop) funkar inte för mig? Kanske pga att jag alltid går genom mobilen. Men jag kan inte öppna ngt på sidan... kanske ska prova genom datorn.
  • Anonym (.)

    Har du Facebook så gå med i någon grupp om gastric bypass, så ska du få se hur många det är som står still i perioder. Kroppen är i chock efter operationen, ta det lugnt och följ kostråden så ska du se att det löser sig.

  • Stårstill
    Anonym (.) skrev 2020-04-16 10:41:50 följande:

    Har du Facebook så gå med i någon grupp om gastric bypass, så ska du få se hur många det är som står still i perioder. Kroppen är i chock efter operationen, ta det lugnt och följ kostråden så ska du se att det löser sig.


    Kruxet är att jag vill vara anonym. Därför kan jag tyvärr inte gå med i facebookgruppen.

    Men jag vet att man kan stå still! Herregud det gör man ju i perioder.

    Men just att stå still i flera veckor DIREKT efter operationen. DÄR ser jag ingen annan som har erfarenhet.
  • Sasu

    min bästa vän stod still i vikt i 3 månader innan hon började rasa i vikt. Helt normalt enligt hennes läkare.

  • Anonym (.)
    Stårstill skrev 2020-04-16 11:22:07 följande:

    Kruxet är att jag vill vara anonym. Därför kan jag tyvärr inte gå med i facebookgruppen.

    Men jag vet att man kan stå still! Herregud det gör man ju i perioder.

    Men just att stå still i flera veckor DIREKT efter operationen. DÄR ser jag ingen annan som har erfarenhet.


    Okej, då blir det svårt! Men jag har läst om flera som stod still direkt efter operationen. Och det var just i dessa grupper jag läste det(är med i 3 grupper) Själv gick jag ner de 2 första veckorna och sedan stod jag still i en månad.
Svar på tråden Gastric bypassopererad för 3.5 veckor sen, men står still!