Depression eller utmattningssyndrom, vad är skillnaden?
Min kärnfråga:
Hur skiljer man på utmattningssyndrom och depression?
Stämmer det att antidepressiva inte hjälper mot utmattning? Eller kan man bli bättre i utmattningen av antidepp?
Bakgrunden till min frågeställning:
Jag har haft symtom på utmattningssyndrom som kommit och gått (mest kommit) sen 7 år tillbaka, inte kunnat jobba mer än litegrann under denna tid, och i början fick jag antidepp som aldrig hjälpte något vidare. Bojkottade medicin och har varit något bättre vissa perioder men blev sen helt dysfunktionell av alla stress- och utmattningssymtom och nu fick jag en nyare typ av antidepp som en sista utväg. Inom en vecka mår jag mycket bättre och känner mig inte utmattad, varken yr eller matt i kroppen och huvudet är skarpare. Har verkligen känt mig så sjuk, svag och nedbruten tidigare. Nu behöver jag knappt äta mat och orkar med aktiviteter ändå. Har dock inte testat att stressa eller pressa mig men så många konstiga symtom är borta.
Är det sant att antidepp inte hjälper mot utmattning? Är det då depression jag haft hela tiden, som stulit så många år av mig medan jag bara försökt vila och leva rent för att komma tillbaka från vad jag trott varit utmattning?
Jag har fått remiss för utredning om jag har ME/CFS då man trott att jag kan ha det när inte utmattningen går över men plötsligt mår jag ju bättre av antidepressiva. Och helt ärligt - tycker inte jag blivit så vidare väl utredd för eventuell depression. Läkarna har tittat på mig, tyckt att jag ser ?fräsch? ut och eftersom jag inte är nedstämd utan helt klar och kan samtala och resonera som en f.d. jurist ändå så verkar de inte ens beakta möjligheten att det är depression. vet inte om de gör rätt i det eller fel.
Känner heller inte igen mig i de vanliga depressionssymtomen, möjligen i symtomen för atypisk depression.
Min symptombild:
Jag har varit i stort sett sängbunden sedan augusti 2019. En halvtimmes lugnt dammtorkande utan några lyft eller särskilt gymnastiska rörelser har lett till tre fyra timmars sängliggande. Har fått sluta styrketräna, löpa, powerwalka och nu dragit ner på långa promenader i sakta tempo. Jag i stort sett kryper några 200m till nån bänk och sitter där en timme eller två och sen är jag utmattad och sängliggande i timmar. Har inte klarat av ljud i normal volym eller starkt ljus tex solljus. Har haft mycket smärtor i rygg och nacke och ledvärk. Mår skit efter måltider och blir sängliggande och det känns som att kroppens skriker i varje cell. Utmattningen gör typ ?ont? för den är så extrem. Har tusen fler symtom, mycket kognitiva nedsättningar, tankeförmåga osv.
Har däremot inte känt mig nedstämd i särskilt stor utsträckning. Ett begränsat liv gör en ju inte glad men jag har inte varit nedstämd.
Om någon vet hur antidepp påverkar någon med ME/CFS får ni gärna dela med er av det också. Blir man hjälpt av medicin om man har den diagnosen?
Är juristutbildad men min tänka karriär stannade av helt pga detta.