• Anonym (Förvirrad)

Depression eller utmattningssyndrom, vad är skillnaden?

Min kärnfråga:

Hur skiljer man på utmattningssyndrom och depression?

Stämmer det att antidepressiva inte hjälper mot utmattning? Eller kan man bli bättre i utmattningen av antidepp?

Bakgrunden till min frågeställning:

Jag har haft symtom på utmattningssyndrom som kommit och gått (mest kommit) sen 7 år tillbaka, inte kunnat jobba mer än litegrann under denna tid, och i början fick jag antidepp som aldrig hjälpte något vidare. Bojkottade medicin och har varit något bättre vissa perioder men blev sen helt dysfunktionell av alla stress- och utmattningssymtom och nu fick jag en nyare typ av antidepp som en sista utväg. Inom en vecka mår jag mycket bättre och känner mig inte utmattad, varken yr eller matt i kroppen och huvudet är skarpare. Har verkligen känt mig så sjuk, svag och nedbruten tidigare. Nu behöver jag knappt äta mat och orkar med aktiviteter ändå. Har dock inte testat att stressa eller pressa mig men så många konstiga symtom är borta.

Är det sant att antidepp inte hjälper mot utmattning? Är det då depression jag haft hela tiden, som stulit så många år av mig medan jag bara försökt vila och leva rent för att komma tillbaka från vad jag trott varit utmattning?

Jag har fått remiss för utredning om jag har ME/CFS då man trott att jag kan ha det när inte utmattningen går över men plötsligt mår jag ju bättre av antidepressiva. Och helt ärligt - tycker inte jag blivit så vidare väl utredd för eventuell depression. Läkarna har tittat på mig, tyckt att jag ser ?fräsch? ut och eftersom jag inte är nedstämd utan helt klar och kan samtala och resonera som en f.d. jurist ändå så verkar de inte ens beakta möjligheten att det är depression. vet inte om de gör rätt i det eller fel.

Känner heller inte igen mig i de vanliga depressionssymtomen, möjligen i symtomen för atypisk depression.

Min symptombild:

Jag har varit i stort sett sängbunden sedan augusti 2019. En halvtimmes lugnt dammtorkande utan några lyft eller särskilt gymnastiska rörelser har lett till tre fyra timmars sängliggande. Har fått sluta styrketräna, löpa, powerwalka och nu dragit ner på långa promenader i sakta tempo. Jag i stort sett kryper några 200m till nån bänk och sitter där en timme eller två och sen är jag utmattad och sängliggande i timmar. Har inte klarat av ljud i normal volym eller starkt ljus tex solljus. Har haft mycket smärtor i rygg och nacke och ledvärk. Mår skit efter måltider och blir sängliggande och det känns som att kroppens skriker i varje cell. Utmattningen gör typ ?ont? för den är så extrem. Har tusen fler symtom, mycket kognitiva nedsättningar, tankeförmåga osv.

Har däremot inte känt mig nedstämd i särskilt stor utsträckning. Ett begränsat liv gör en ju inte glad men jag har inte varit nedstämd.

Om någon vet hur antidepp påverkar någon med ME/CFS får ni gärna dela med er av det också. Blir man hjälpt av medicin om man har den diagnosen?

Är juristutbildad men min tänka karriär stannade av helt pga detta.

• Svar på tråden Depression eller utmattningssyndrom, vad är skillnaden?
  • Anonym (l)

Snabbläste(sorry, huvudet är inte med idag) men utmattningssyndrom behöver inte betyda utmattningsdepression. Trodde själv det länge men tydligen.

Din depression kanske kommit senare och då gör att du blir mer hjälpt av antidepp. Samtidigt så finns det ju många sorters medicin och kan vara svårt att hitta rätt.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (l) skrev 2020-04-15 22:37:03 följande:

Snabbläste(sorry, huvudet är inte med idag) men utmattningssyndrom behöver inte betyda utmattningsdepression. Trodde själv det länge men tydligen.

Din depression kanske kommit senare och då gör att du blir mer hjälpt av antidepp. Samtidigt så finns det ju många sorters medicin och kan vara svårt att hitta rätt.

Nej jag vet, och jag har själv alltid varit noga med att inte vilja blanda ihop begreppen och jag har haft lättare att acceptera att jag har utmattning än att det skulle vara depression.

Men det känns som utmattningen är helt borta sen jag började med antidepp. Har bara lite lite spänning i nacken efter dåliga kroppsställningar men annars är jag helt annorlunda. Mindre stresskänslig och mer harmonisk och mycket mer energi.

Så jag undrar hur man vet om man haft utmattning eller depression. Man ska väl inte kunna bota utmattning med antidepressiva?
  • Anonym (Förvirrad)

Men ja depressionen kanske kommit senare.

Man kanske inte heller ska ta ut något i förskott då effekten av medicinen kanske avtar om ett litet tag. Annars kan jag tänka mig att äta detta resten av livet.

• Anonym (Lyckatill)

Antar att dem kollat så du inte har borrelia t ex ?

Man kan få utmattningsdepression , el så kan man vara utmattad , el bara deprimerad. Kan vara svårt att skilja men ofta vid utmattning bara så vill endå personen gärna jobba, aktivera sig osv men orkar helt enkelt inte , vid depression känner ofta personen helt matthet o avsmak för att ens orka eller bry sig om aktiviteter el sig själv osv.

Hoppas du får din utredning för ME

Jag har fått utmattningsdiagnos o var då mkt trött, hade sömnproblem, problem med minnet, fumlande (tappade saker ) o hade svårt att fokusera osv.. dock var jag i samma veva i en utsättning av just antidepp medicin så det blev en rejäl krasch för mig där ..

Men man kan också bli väldigt sjuk om man tbex har borrelios men då får du ofta oxå halvsides ansiktsförlamning. Hoppas dem undersöker dig noga!

Men visst ibland får man tusen fysiska symtom trots det är psyket ..

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lyckatill) skrev 2020-04-16 00:17:46 följande:

Antar att dem kollat så du inte har borrelia t ex ?

Man kan få utmattningsdepression , el så kan man vara utmattad , el bara deprimerad. Kan vara svårt att skilja men ofta vid utmattning bara så vill endå personen gärna jobba, aktivera sig osv men orkar helt enkelt inte , vid depression känner ofta personen helt matthet o avsmak för att ens orka eller bry sig om aktiviteter el sig själv osv.

Hoppas du får din utredning för ME

Jag har fått utmattningsdiagnos o var då mkt trött, hade sömnproblem, problem med minnet, fumlande (tappade saker ) o hade svårt att fokusera osv.. dock var jag i samma veva i en utsättning av just antidepp medicin så det blev en rejäl krasch för mig där ..

Men man kan också bli väldigt sjuk om man tbex har borrelios men då får du ofta oxå halvsides ansiktsförlamning. Hoppas dem undersöker dig noga!

Men visst ibland får man tusen fysiska symtom trots det är psyket ..

Ja jag är noggrant utredd så att alla organ samt hypofys och sköldkörtel funkar och även borrelia har de testat. Även utredd för MS och och det hade jag inte. Men depressionsbiten har åtminstone av sista läkaren slarvats förbi. Tror att jag liksom inte ser ut och för mig som en stereotypt deprimerad så de avfärdar det ganska lätt. Men jag tycker jag stämmer in lite på atypisk depression sen några månader tillbaka, men är osäker då jag kan tänka mig att om man har ME så kan kroppen säkert balla ur rejält på en massa sätt som kan likna atypisk depression i de fysiska symtomen.

Är utmattningsdepression en vedertagen term? Jag hade fått för mig att det är en gammal missvisande term som inte längre används för att just undvika att utmattningssyndrom blandas ihop med depression.

Jag har under alla dessa år varit så som du beskriver en utmattad - att jag ändå alltid velat jobba och ha aktiviteter och ta hand om mig själv och glädja mig osv. Men senaste två månaderna är jag mer ointresserad av umgänge och mina vanliga aktiviteter, hygien osv så kan tänka mig att jag fått nån typ av depression på senare tid. Är bara så konstigt att medicinen tagit bort utmattningssymtomen i kroppen också när det sägs att medicin inte hjälper mot utmattning.
  • Femme81
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-04-15 22:29:57 följande:

Min kärnfråga:

Hur skiljer man på utmattningssyndrom och depression?

Stämmer det att antidepressiva inte hjälper mot utmattning? Eller kan man bli bättre i utmattningen av antidepp?

Bakgrunden till min frågeställning:

Jag har haft symtom på utmattningssyndrom som kommit och gått (mest kommit) sen 7 år tillbaka, inte kunnat jobba mer än litegrann under denna tid, och i början fick jag antidepp som aldrig hjälpte något vidare. Bojkottade medicin och har varit något bättre vissa perioder men blev sen helt dysfunktionell av alla stress- och utmattningssymtom och nu fick jag en nyare typ av antidepp som en sista utväg. Inom en vecka mår jag mycket bättre och känner mig inte utmattad, varken yr eller matt i kroppen och huvudet är skarpare. Har verkligen känt mig så sjuk, svag och nedbruten tidigare. Nu behöver jag knappt äta mat och orkar med aktiviteter ändå. Har dock inte testat att stressa eller pressa mig men så många konstiga symtom är borta.

Är det sant att antidepp inte hjälper mot utmattning? Är det då depression jag haft hela tiden, som stulit så många år av mig medan jag bara försökt vila och leva rent för att komma tillbaka från vad jag trott varit utmattning?

Jag har fått remiss för utredning om jag har ME/CFS då man trott att jag kan ha det när inte utmattningen går över men plötsligt mår jag ju bättre av antidepressiva. Och helt ärligt - tycker inte jag blivit så vidare väl utredd för eventuell depression. Läkarna har tittat på mig, tyckt att jag ser ?fräsch? ut och eftersom jag inte är nedstämd utan helt klar och kan samtala och resonera som en f.d. jurist ändå så verkar de inte ens beakta möjligheten att det är depression. vet inte om de gör rätt i det eller fel.

Känner heller inte igen mig i de vanliga depressionssymtomen, möjligen i symtomen för atypisk depression.

Min symptombild:

Jag har varit i stort sett sängbunden sedan augusti 2019. En halvtimmes lugnt dammtorkande utan några lyft eller särskilt gymnastiska rörelser har lett till tre fyra timmars sängliggande. Har fått sluta styrketräna, löpa, powerwalka och nu dragit ner på långa promenader i sakta tempo. Jag i stort sett kryper några 200m till nån bänk och sitter där en timme eller två och sen är jag utmattad och sängliggande i timmar. Har inte klarat av ljud i normal volym eller starkt ljus tex solljus. Har haft mycket smärtor i rygg och nacke och ledvärk. Mår skit efter måltider och blir sängliggande och det känns som att kroppens skriker i varje cell. Utmattningen gör typ ?ont? för den är så extrem. Har tusen fler symtom, mycket kognitiva nedsättningar, tankeförmåga osv.

Har däremot inte känt mig nedstämd i särskilt stor utsträckning. Ett begränsat liv gör en ju inte glad men jag har inte varit nedstämd.

Om någon vet hur antidepp påverkar någon med ME/CFS får ni gärna dela med er av det också. Blir man hjälpt av medicin om man har den diagnosen?

Är juristutbildad men min tänka karriär stannade av helt pga detta.

Jag har varit sängliggande sedan mars 2019. Har utmattningsdepression. Klarar inget, knappt komma upp och sitta. Du har typiska symptom för ums.
  • Anonym (Jj)

Det är inte voxra du har fått?

• Anonym (Förvirrad)
    Femme81 skrev 2020-04-16 12:18:00 följande:

Jag har varit sängliggande sedan mars 2019. Har utmattningsdepression. Klarar inget, knappt komma upp och sitta. Du har typiska symptom för ums.

Men heter det utmattningsdepression? Jag trodde det var en gammal term man inte använder längre för att utmattning och depression är olika. Har i alla år kallat mitt tillstånd för utmattningssyndrom. Vad är det i så fall man har när man har utmattningsdepression, jämfört med utmattningssyndrom?

Jag har haft som du, att jag under vissa dagar, veckor, månader, inte klarar av normal arbetsställning eller att sitta vid ett matbord eller i en bil. Måste ligga ner.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Jj) skrev 2020-04-17 01:08:54 följande:

Det är inte voxra du har fått?

Nej det är Brintellix. Vad tänkte du på?

Har haft Voxra för många år sen och fick en rejäl spark i baken av dem men de gjorde mig lite väl I gasen för vid doshöjning blev jag så speedad och fick känslan av att ha svårt att ta djupa andetag. Kunde heller inte somna. Den positiva effekten försvann också efter några månader så jag stod där med bara biverkningar till slut.
  • Femme81
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-04-17 23:54:10 följande:

Nej det är Brintellix. Vad tänkte du på?

Har haft Voxra för många år sen och fick en rejäl spark i baken av dem men de gjorde mig lite väl I gasen för vid doshöjning blev jag så speedad och fick känslan av att ha svårt att ta djupa andetag. Kunde heller inte somna. Den positiva effekten försvann också efter några månader så jag stod där med bara biverkningar till slut.

Har stått på brintellix 5 mg i fyra veckor. Fy har fått extrem resteras legs och ångest av dessa samt kan inte sova pga hjärtklappning. Går absolut inte höja då blir det bara värre. Vad står du på för mg?
  • Anonym (Lyckatill)

Men vad skönt att du ialf mår bättre med medicinen

• Femme81
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-04-17 23:45:56 följande:

Men heter det utmattningsdepression? Jag trodde det var en gammal term man inte använder längre för att utmattning och depression är olika. Har i alla år kallat mitt tillstånd för utmattningssyndrom. Vad är det i så fall man har när man har utmattningsdepression, jämfört med utmattningssyndrom?

Jag har haft som du, att jag under vissa dagar, veckor, månader, inte klarar av normal arbetsställning eller att sitta vid ett matbord eller i en bil. Måste ligga ner.

Utmattningssyndrom med depression är utmattningsdepression.
  • Femme81
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-04-17 23:45:56 följande:

Hur länge var du sängliggande?
  • Anonym (Förvirrad)
    Femme81 skrev 2020-04-18 14:53:24 följande:

Har stått på brintellix 5 mg i fyra veckor. Fy har fått extrem resteras legs och ångest av dessa samt kan inte sova pga hjärtklappning. Går absolut inte höja då blir det bara värre. Vad står du på för mg?

Usch vad hemskt, lider med dig! Du kanske ska byta medicin för riktigt sådär ska det väl inte vara när det är bra och funkar? Kan dock förstå att din kropp blivit lite on edge av dem, jag kände själv av det lite under de första dagarna. Blev lite mer spänd och fick svårt att andas.

Jag har också bara 5 mg än så länge. Skulle höja efter fyra dagar men det skulle vara omöjligt då jag var så illamående att jag kräktes varje morgon av dem i typ åtta dagar. Nu ska jag försöka få till en höjning så fort jag har en fyra-fem dagar utan så mycket planerat under dagarna då jag lär bli illamående igen. Men kommer höja till 7,5mg för att försöka mildra biverkningarna.
    Femme81 skrev 2020-04-19 15:16:31 följande:

Hur länge var du sängliggande?

Jag var sängliggande från augusti förra året och kom upp ur sängen ett par timmar per dag fram till i mars i år.

Har du också varit sängliggande?

Har alltid trott det är utmattning då jag var så...utmattad! Men nu när medicinen hjälper så verkar det mer som att det varit depression då. En riktigt svår en i så fall om man inte ens orkar göra sina behov på toaletten för att det känns som att cellerna vrålar av utmattning av den lilla ansträngningen. Det har inte varit min bild av depression. Mådde som att jag hade feber och influensa ju!
Svar på tråden Depression eller utmattningssyndrom, vad är skillnaden?