• Anonym (Amalia)

Kontrollerar soc något i efterhand, efter att försörjningsstödet upphör?

Hej! Ni som jobbar på soc, med försörjningsstöd!

Om en person har haft försörjningsstöd under några månader, och sedan inte kommit in med sin ansökan mer. Kontrollerar ni då någonting i efterhand? Till exempel nästa skattedeklaration, för att se om personen hade några inkomster eller tillgångar (inkomsträntor kanske) under den tiden då han uppbar försörjningsstöd, som han inte redovisade för er? 

Jag har hört att det ska finnas en sådan rutin, men jag vet inte om det är sant. 

• Svar på tråden Kontrollerar soc något i efterhand, efter att försörjningsstödet upphör?
  • Anonym (Q)

I min kommun så avslutas ärendet om personen inte har ansökt på ca två månader. Inga aktiva efterkontroller, men givetvis kan det komma fram att en person har fuskat till sig pengar som hen inte skulle haft rätt till ändå! Då kan man bli både återbetalningsskyldig och polisanmäld..

• Anonym (Amalia)
    Anonym (Q) skrev 2020-04-16 13:43:25 följande:

I min kommun så avslutas ärendet om personen inte har ansökt på ca två månader. Inga aktiva efterkontroller, men givetvis kan det komma fram att en person har fuskat till sig pengar som hen inte skulle haft rätt till ändå! Då kan man bli både återbetalningsskyldig och polisanmäld..

Tack för svar! Men hur menar du, att det ska kunna komma fram? För att någon som känner personen anger honom?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Amalia) skrev 2020-04-16 14:33:04 följande:
    Tack för svar! Men hur menar du, att det ska kunna komma fram? För att någon som känner personen anger honom?
    That´s for me to know and you to find out..
Svar på tråden Kontrollerar soc något i efterhand, efter att försörjningsstödet upphör?