• e90

    Kan antidepressiva läkemedel leda till vitaminbrist? Hjälp!

    Hej

    Jag har sedan 1 år tillbaka ätit Sertralin (200mg), på grund av GAD (åt Venlafaxin några månader innan, men bytte sedan till Sertralin),

    Jag mår bättre psykiskt än vad jag någonsin har gjort. Däremot har min hårkvalité försämrats något fruktansvärt. 

    Jag har alltid haft tunt, fint hår, som växt snabbt. När jag tittar på bilder som är tagna innan jag började med medicinen, så har jag långt, fint hår. När jag sedan tittar på bilder som är tagna två månader efter att jag började med medicinen, är skillnaden enorm. Det är kortare (har inte klippt mig), frissigt och ser allmänt tråkigt ut. Det har inte växt sedan dess och är väldigt tunt i längderna. Jag använder bra hårprodukter som är anpassade till skadat hår, men upplever inte att det ger någon effekt alls. 

    Jag såg det här sambandet ganska nyligen. Har pratat med min läkare som menar bestämt att Sertralin inte ger den typen av symptom. dock kan jag läsa i bipacksedeln att håravfall är en biverkning, men problemet är inte att jag tappar hår, utan att det växer till en viss längd, och sedan stannar det. Det blir slitet och går av. 

    Är det någon mer som har upplevt detta? Orsakar Sertralin någon brist som gör att håret blir extra skört (jag tar multivitamintabletter varje dag)?

    Känner mig lite uppgiven när min läkare sa att det inte påverkar hårkvalitén, jag trodde mig ha hittat orsaken. Sluta med Sertralin vågar jag inte, då min läkare säger att min ångest med största sannolikhet kommer att komma tillbaka då.

    Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-16 13:00
    Kan tillägga att jag jag går till frisören regelbundet, som putsar/toppar håret och gör allt för att jag hjälpa mig.

  • Svar på tråden Kan antidepressiva läkemedel leda till vitaminbrist? Hjälp!
  • Anonym (B)

    Uppenbarligen så har du rätt. Men känns som du redan insett de ..?

Svar på tråden Kan antidepressiva läkemedel leda till vitaminbrist? Hjälp!