• Anonym (?)

Svenskhälsokost.se, seriös?

Någon som vet om den sidan är seriös så man kan lita på att ett kosttillskott verkligen innehåller det det står att det ska vara? Är inte så bra på att avgöra om en sida är seriös..

• Svar på tråden Svenskhälsokost.se, seriös?
  • neverpreggo

Kolla på trustpilot.

• Anonym (Njaja)
    Anonym (?) skrev 2020-04-16 16:49:50 följande:

Någon som vet om den sidan är seriös så man kan lita på att ett kosttillskott verkligen innehåller det det står att det ska vara? Är inte så bra på att avgöra om en sida är seriös..

Jag tror få, om någon, av de som säljer kosttillskott har koll på om innehållsförteckningen verkligen stämmer. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Njaja) skrev 2020-04-16 17:03:35 följande:

Jag tror få, om någon, av de som säljer kosttillskott har koll på om innehållsförteckningen verkligen stämmer. 

Det är sant men om man skulle beställa från en sida man vet är 100 % seriös kan man väl vara säker? Tex apoteket får väl inte sälja tillskott som inte innehåller det som det står att det ska innehålla?
  • Anonym (?)
    neverpreggo skrev 2020-04-16 17:03:20 följande:

Kolla på trustpilot.

Litar inte riktigt på såna sidor för jag tror att vissa företag går in där själva och ger bra betyg för att folk ska köpa av dom.
  • Anonym (Njaja)
    Anonym (?) skrev 2020-04-16 17:08:21 följande:
    Det är sant men om man skulle beställa från en sida man vet är 100 % seriös kan man väl vara säker? Tex apoteket får väl inte sälja tillskott som inte innehåller det som det står att det ska innehålla?
    Mejla apoteken och fråga just den saken. Vore intressant att veta - ge oss gärna resultatet här!
  • Disa35
    Anonym (?) skrev 2020-04-16 17:09:19 följande:
    Litar inte riktigt på såna sidor för jag tror att vissa företag går in där själva och ger bra betyg för att folk ska köpa av dom.
    Längst ner på sidan du nämner i trådstarten finns en knapp med en svensk flagga. Klicka på den så kommer du till Läkemedelsverkets lista över godkända återförsäljare. När du sedan klickar på länken hos Läkemedelsverket ska du komma tillbaka till samma sida.

Jag tycker den ser okej ut; där finns kontaktuppgifter, länkar till deras FB och så, och information om deras produkter (och inte en massa stavfel). Men du kan ju kolla med ARN också
  • Anonym (?)
    Disa35 skrev 2020-04-16 17:16:34 följande:

Längst ner på sidan du nämner i trådstarten finns en knapp med en svensk flagga. Klicka på den så kommer du till Läkemedelsverkets lista över godkända återförsäljare. När du sedan klickar på länken hos Läkemedelsverket ska du komma tillbaka till samma sida.

Jag tycker den ser okej ut; där finns kontaktuppgifter, länkar till deras FB och så, och information om deras produkter (och inte en massa stavfel). Men du kan ju kolla med ARN också

Jag kom inte tillbaka till samma sida när jag klickade på flaggan. Kom till en sida där det stod väldigt många namn på olika apotek osv men det kommer ta jätte lång tid att leta fram just denna sidan där.

Men om den är en godkänd återförsäljare, betyder det att tillskotten som säljs där har kontrollerats innan vad de innehåller osv?
  • Disa35
    Anonym (?) skrev 2020-04-16 17:20:12 följande:
    Jag kom inte tillbaka till samma sida när jag klickade på flaggan. Kom till en sida där det stod väldigt många namn på olika apotek osv men det kommer ta jätte lång tid att leta fram just denna sidan där.

Men om den är en godkänd återförsäljare, betyder det att tillskotten som säljs där har kontrollerats innan vad de innehåller osv?
    Förlåt, det var lite dåligt formulerat av mig.

När du klickar på flaggan kommer du till listan över anmälda webbutiker som säljer läkemedel. Listan finns hos Läkemedelsverket och Svensk Hälsokost har du rakt framför ögonen. När du klickar på den länken, i den där listan, ska du komma tillbaka till svenskhälsokost.se

Det står på Läkemedelsverkets hemsida att de godkänner vilka receptfria läkemedel som får säljas, och för att få sälja receptfria läkemedel måste säljaren anmäla sin verksamhet till Läkemedelsverket. Då kan vi nog utgå ifrån att produkterna på Svensk Hälsokost är kontrollerade.
  • Anonym (Minna)

Den är seriös. Har beställt därifrån många gånger och fått det jag har köpt.

• Themis
    Anonym (Minna) skrev 2020-04-16 18:07:28 följande:

Den är seriös. Har beställt därifrån många gånger och fått det jag har köpt.

Här handlar det inte om att få det man köper i antal burkar räknat, utan om huruvida burkarna innehåller det som står utanpå.

Men då sidan har godkänts av LMV så är den anmäld enligt regelverket och står under deras kontrollsystem.

(Inte för att de hinner auditera så många företag nuförtiden, men ändå)
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Anonym (?)

Nu blev jag väldigt misstänksam. Beställde därifrån igår och det levereras med något som heter earlybird som kommer tidigt på morgonen och lämnar paketet utanför dörren!!

Känns inte alls seriöst! Varför inte lämna till vanliga postutbudet?

Kollade upp earlybird också och den har inte fått alls bra betyg..

Tycker inte ni att det känns lite skumt??

• Anonym (Bird)
    Anonym (?) skrev 2020-04-17 10:27:11 följande:

Nu blev jag väldigt misstänksam. Beställde därifrån igår och det levereras med något som heter earlybird som kommer tidigt på morgonen och lämnar paketet utanför dörren!!

Känns inte alls seriöst! Varför inte lämna till vanliga postutbudet?

Kollade upp earlybird också och den har inte fått alls bra betyg..

Tycker inte ni att det känns lite skumt??

Earlybird har jag aldrig haft problem med. Många kör hemleverans som default nu också.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bird) skrev 2020-04-17 10:30:36 följande:

Earlybird har jag aldrig haft problem med. Många kör hemleverans som default nu också.

Men det är ju skumt att de inte skickade till vanliga postutbudet. Varför lämna det tidigt på morgonen och utanför dörren?
  • Anonym (Bird)
    Anonym (?) skrev 2020-04-17 10:32:13 följande:

Men det är ju skumt att de inte skickade till vanliga postutbudet. Varför lämna det tidigt på morgonen och utanför dörren?

Det kommer med samma som lämnar morgontidningen. Jag tar alltid det alternativet om det finns.

Varför oroar det dig?
  • Anonym (?)
    Anonym (Bird) skrev 2020-04-17 10:35:52 följande:

Det kommer med samma som lämnar morgontidningen. Jag tar alltid det alternativet om det finns.

Varför oroar det dig?

Är det ett seriöst företag?
  • Anonym (Bird)
    Anonym (?) skrev 2020-04-17 10:36:40 följande:

Är det ett seriöst företag?

Ja det är det.
Svar på tråden Svenskhälsokost.se, seriös?