• Anonym (inbillningssjuk?)

Hur mådde ni efter hysteroskopi?

Gjorde en hysteroskopi i början av veckan för att ta bort några ganska stora myom. Är ovan vid narkos och mediciner och är sällan sjuk, så har inte mycket att jämföra med. Fick såklart info från sjukhuset, men vet inte hur det ska tolkas riktigt. Så frågar allvetarna här  

Ni som varit med om dylikt ingrepp, hur mådde ni efteråt?
    Jobbade ni dagen efter?
    Något ni undvek?

Jag har ont (hanterbart), blöder och känner mig vimmelkantig mellan varven, men vimmelkantighet kan ju ha tusen orsaker. Har jobbat som vanligt igår och idag (gått ca 12 000 steg) men fått svimningskänslor ibland.

• Svar på tråden Hur mådde ni efter hysteroskopi?

Ingen?

• Anonym (Också)

Har tyvärr inte svar på dina frågor men har några frågor till dig.

Satt dina myom inne i livmodern?
    Vet du hur stora dom var?
    Har du haft många symptom och länge?
    Hur länge tog det att få en operation?
    Fick du operation efter en undersökning bara eller har du fått hålla på länge?
    Pratade ni om andra behandlingsalternativ?

Undrar för att jag själv fick myom-diagnos nyligen men corona kom i vägen för fortsatt utredning just nu. Obestämd Jag har vad jag förstår två myom inne i livmodern och ett stort utanpå livmodern.

Hoppas du mår bättre snart.

• Anonym (cancer)

Jag tvingades 2016 att ta bort min livmoder, äggstockar o äggledare pga cancer.
    Jag mådde bra efteråt o fick åka hem dagen efter.
    Hade ont o var trött första dagarna efter så det blev mycket vilande.
    Vem sa att du skulle gå o jobba så tidigt?
    Kroppen har ju genomgått något stort o behöver vila, så det är klart att du blir yr.
    Va hemma o låt kroppen få tid att läka.
    O ett tips...håll koll på ditt psykiska mående.

Anonym (cancer) skrev 2020-04-17 20:47:10 följande:

Jag tvingades 2016 att ta bort min livmoder, äggstockar o äggledare pga cancer.
    Jag mådde bra efteråt o fick åka hem dagen efter.
    Hade ont o var trött första dagarna efter så det blev mycket vilande.
    Vem sa att du skulle gå o jobba så tidigt?
    Kroppen har ju genomgått något stort o behöver vila, så det är klart att du blir yr.
    Va hemma o låt kroppen få tid att läka.
    O ett tips...håll koll på ditt psykiska mående.

Oj, låter tufft! Betydligt större grej än min lilla tänker jag..  Mår du bättre nu?

Det stod i info att man kunde "återgå i vanliga aktiviteter" dagen efter och jag tolkade det som jobb. Men var kanske tokigt... Fortfarande varit yr och svajig idag och känns konstigt i magen (tre dagar senare). Inte ont, inte så det hindrar mig, men konstigt.
  • FruTe

Jag har tagit bort äggledarna, kanske någorlunda jämförbart? Jag var i allafall sjukskriven i ca 2 veckor.

Fick innan info om att jag säkert skulle kunna jobba efter en vecka. Det gick absolut inte, hade rätt ont och blödde mycket. Så ta det lugnt ett tag till tycker jag!! Om det inte känns ok än att jobba så gör inte det.

• Anonym (cancer)
    Anonym (inbillningssjuk?) skrev 2020-04-17 22:00:16 följande:
    Oj, låter tufft! Betydligt större grej än min lilla tänker jag..  Mår du bättre nu?

Det stod i info att man kunde "återgå i vanliga aktiviteter" dagen efter och jag tolkade det som jobb. Men var kanske tokigt... Fortfarande varit yr och svajig idag och känns konstigt i magen (tre dagar senare). Inte ont, inte så det hindrar mig, men konstigt.

Pinsamt men jag läste fel, det är ju två olika ingrepp.
    Ja, jag mår bra förutom att jag fortfarande bearbetar sorgen över att jag inte hann få ett syskon till mitt barn. Även mitt barn blev väldigt ledsen o nere då hoppet om ett syskon var stark, men jag hann inte.
    Får ju inte adoptera då att jag har varit sjuk o tyvärr så vill inte vårt land tillåta surrogat.

Tycker du ska ringa o höra efter. Bättre o fråga en gång för mycket.
    O ta hand om dig.

FruTe skrev 2020-04-17 23:43:50 följande:

Jag har tagit bort äggledarna, kanske någorlunda jämförbart? Jag var i allafall sjukskriven i ca 2 veckor.

Fick innan info om att jag säkert skulle kunna jobba efter en vecka. Det gick absolut inte, hade rätt ont och blödde mycket. Så ta det lugnt ett tag till tycker jag!! Om det inte känns ok än att jobba så gör inte det.

Tack för svar!

Har bara så svårt att veta vad som är "OK" - är sällan sjuk på mätbart sätt (feber etc) och rätt van vid att ha ont och vara yr (alltid lågt blodtryck) så har liksom normaliserat obehag tror jag.. 

Hoppas du mår bättre nu {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur mådde ni efter hysteroskopi?