• Anonym (Mia)

Sluta dricka kaffe, häng med!

Jag har bestämt mig för att sluta dricka kaffe och undrar om det finns fler som vill göra det, så kan vi göra det tillsammans.
    Nu när man går hemma i coronatider så dricker jag alldeles för mycket kaffe, inte för att jag egentligen vill ha utan mer för att det är lite trevligt. Jag föredrar dessutom latte med massa mjölk och socker i, så onyttigt.

Bestämde mig för att sluta helt eftersom kaffedrickandet är helt onödigt. Det kostar pengar, ger fula tänder, gör en beroende, har man mjölk och socker i så går man lätt upp i vikt. Nej det här är en idiotisk vana. 
    Jag tror dessutom att jag skulle känna mig lite stolt om jag slutar.

Jag har surfat runt lite och vissa får abstinens, känner sig tröttare eller får huvudvärk nån eller några gånger under första veckan. Då kan det vara trevligt att vara fler som kämpar.

Nån som vill vara med?

(La tråden i KR om det är nån som vill vara med utan att outa sig.)

• Svar på tråden Sluta dricka kaffe, häng med!
  • CitronTulo

Kan råda dig att trappa ner kaffedrickandet innan du slutar helt för att slippa huvudvärk m.m. Om du dricker väldigt mycket kaffe nu och slutar tvärt så kommer du att må rätt dåligt! Låt den koppen som smakar bäst varje dag vara kvar ett tag innan du tar bort allt koffein!
    Sen handlar sånt här mycket om vanor (som du skriver själv, att man dricker för att det är socialt och trevligt, inte alltid för att man är särskilt sugen på kaffe).. vad dricker du istället när det är fikadags med dina vänner etc?

• Anonym (Kaffenobb)

Har slutat helt med kaffe. Svårt var det inte heller men så drack jag egentligen bara morgonkaffe till frukosten.
    Saknar det inte alls.

• Gizmo

Jag slutade att dricka kaffe för 15 år sedan! 
    Det är underbart att inte vara koffeinberoende längre. 

Jag åt koffeintabletter en kort period för att slippa huvudvärken.
    Två år efter stoppet slutade jag att röka också.

• Anonym (Halvan)

Jag gick ner till halva koppar, vilket jag tycker är bra nog. Får inga negativa effekter av den mängden.

(Fortfarande fem koppar per dag. Svart.)

• Anonym (Kim)

Vet inte om ni har kaffe med bara hälften av koffeinmängden i samt koffeinfritt kaffe I Sverige? Det brukar jag trappa ner med när jag vill göra uppehåll och det går alldeles utmärkt då helt utan huvudvärk och seghet. 

Om man bara måste ha i alla fall en kopp kaffe per dag för att orka stå på benen så kan jag tipsa om att dricka det med sugrör så slipper man missfärgade tänder. Se bara till att det är avsvalnat istället för skållhett!!

Svar på tråden Sluta dricka kaffe, häng med!