• kalle222

    Hjälp, köp av kattunge och är orolig för mörka ringar runt ögonen

    Hej,

    Jag har precis tingat en kattunge och är orolig för om den är frisk. Den har mörka ringar runt ögonen. Finns det någon som har expertisen alternativt kunskap om vad detta skulle kunna vara? Uppskattar hjälpen enormt! Se bild:

  • Svar på tråden Hjälp, köp av kattunge och är orolig för mörka ringar runt ögonen
  • Anonym (Djursjukvårdare)

    Veterinärbesiktning.

    Hela kullen kommer att veterinärbesiktas innan leverans? Var med då och fråga. Har flera ungar i kullen liknande? Det kan vara allt från skabb till svamp.

  • Anonym (Djursjukvårdare)

    Be om foton på insida öron ner mot hörselgången samt kring genitalier/anus. Även insida lår mot ljumsken brukar avslöja om någon hudåkomma finns.

  • Anonym (....)

    Kan vara lite trånga tårkanaler också

    Inte så ovanligt hos kortnosade katter

  • Anonym (Djursjukvårdare)
    Anonym (....) skrev 2020-04-17 10:15:36 följande:

    Kan vara lite trånga tårkanaler också

    Inte så ovanligt hos kortnosade katter


    Precis! Men då brukar det vara fuktigt runt ögonen också. Även mun och nos är utsatta och då är svampinfektion ett livslångt fenomen som blir mer eller mindre kroniskt. Har själv fått erfara både på katt och hund. Finns bra hjälpmedel mot detta men det är dyrt. Själv så har jag enbart baddat med ÄCV och totalt uteslutit spannmål. Mina djur får färskfoder och sedan det behöver jag bara badda/tvätta 1 gång i månaden.
Svar på tråden Hjälp, köp av kattunge och är orolig för mörka ringar runt ögonen