• Solen123

    Sparpengar inte sambo vet av

    Jag har sen tidigt (gymnasiet) sparat pengar och alltid sett till att ha ett bra sparkonto. Dels för jag växte upp med en stor oro av att min mamma aldrig hade pengar och kunde inte sköta sin ekonomin.

    Jag har absolut inte haft en bra lön utan verkligen gjort noga omsorgsfulla val för att kunna spara.

    Jag sparade ihop 350 000. 70 000 gick till en investering. Sen blev jag sambo. Pengarna har stannat på kontot sen vi blev sambos och inget mer sparande där. Vi fick ett barn och flytta till hus. Då det krisade lite pengar för att köpa huset så berättade jag att jag hade pengar men inte hur mycket och sköt till ca 90 000. Egentligen skulle vi gemensamt spara tillbaka pengarna kom vi överrens om, men så har det inte blivit och det är helt ok för mig.

    Min sambo är en som slösar och bara drar kortet "hoppsan nu är det slut, oj är det den 15e bara"

    Vilket irriterar mig enormt då jag inte vill leva så efter min uppväxt. Iallafall så har vi gemensamt sparkonto nu osv.

    Men jag ha ca 190 000 kvar. Pengar jag inte tänker på eller räknar med. Som är en trygghet för mig ifall vad som händer där man behöver pengar.

    Är det elakt att jag inte berättat om pengarna?

    Skulle det krisa för oss, vad som helst, så skulle jag såklart ta pengarna.

    Skulle jah berätta så skulle det användas direkt bara för att pengar finns.

  • Svar på tråden Sparpengar inte sambo vet av
  • Anonym (Eva)
    Solen123 skrev 2020-04-18 00:04:54 följande:

    Jag har sen tidigt (gymnasiet) sparat pengar och alltid sett till att ha ett bra sparkonto. Dels för jag växte upp med en stor oro av att min mamma aldrig hade pengar och kunde inte sköta sin ekonomin.

    Jag har absolut inte haft en bra lön utan verkligen gjort noga omsorgsfulla val för att kunna spara.

    Jag sparade ihop 350 000. 70 000 gick till en investering. Sen blev jag sambo. Pengarna har stannat på kontot sen vi blev sambos och inget mer sparande där. Vi fick ett barn och flytta till hus. Då det krisade lite pengar för att köpa huset så berättade jag att jag hade pengar men inte hur mycket och sköt till ca 90 000. Egentligen skulle vi gemensamt spara tillbaka pengarna kom vi överrens om, men så har det inte blivit och det är helt ok för mig.

    Min sambo är en som slösar och bara drar kortet "hoppsan nu är det slut, oj är det den 15e bara"

    Vilket irriterar mig enormt då jag inte vill leva så efter min uppväxt. Iallafall så har vi gemensamt sparkonto nu osv.

    Men jag ha ca 190 000 kvar. Pengar jag inte tänker på eller räknar med. Som är en trygghet för mig ifall vad som händer där man behöver pengar.

    Är det elakt att jag inte berättat om pengarna?

    Skulle det krisa för oss, vad som helst, så skulle jag såklart ta pengarna.

    Skulle jah berätta så skulle det användas direkt bara för att pengar finns.


    Nej, du behöver inte berätta om pengarna, speciellt inte om han inte kan handskas med  pengarna. 
  • Ignoramus

    Instämmer i att det låter klokt att inte berätta. Jag är också något av en slarver med pengar, och skulle ha full förståelse om min sambo hade pengar undanstoppade i smyg. Varför ska han bekosta min livsstil liksom? Än mer om man hade sparat pengarna så länge och så omsorgsfullt som du tycks ha gjort.

  • nernu

    Varför lever du med en person som du inte litar på eller har samma syn på ekonomi som?

  • Anonym (?)

    Om ni har gemensam ekonomi så tycker jag att det är fel att inte berätta, ni har trots allt valt att slå era påsar ihop, det betyder dock inte att det är självklart att pengar som sparats ihop före relationen ska ingå i de gemensamma pengarna. Men har ni separata ekonomier är det helt naturligt att ni sparar på olika håll. Jag får dock intrycket att du inte berättat för att ni har gemensam ekonomi och din partner tjänar mer och du är rädd för att partnern kommer kräva att du bidrar med dina sparade pengar för att vilja fortsätta ha gemensam, är det så?

  • Anonym (H)

    Absolut inte elakt. Snarare det vore elakt mot ditt barn att låta din oansvarige sambo slösa upp pengarna.

    Gift er inte , eller om ni gör det se till att pengarna / annat du äger själv är enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord.

  • Anonym (H)
    nernu skrev 2020-04-18 07:55:22 följande:

    Varför lever du med en person som du inte litar på eller har samma syn på ekonomi som?


    För att hon kanske älskar honom? Man kan vara en bra person och älskvärd och ha fina egenskaper även om man inte är duktig med ekonomin.
  • Anonym (Separat)

    Nej, helt okej att du har dina pengar för dig själv.

    Hoppas verkligen ni har separat ekonomi!! Annars går det inte att leva med en Slösa.

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-04-18 08:17:12 följande:

    För att hon kanske älskar honom? Man kan vara en bra person och älskvärd och ha fina egenskaper även om man inte är duktig med ekonomin.


    Eller han älskar henne såklart.
  • Anonym (Xxx)

    Jag har som du, sparade pengar som min make inte vet om. Ca 150.000:- Jag har hand om alla räkningar och betalningar samt så sätter vi undan till mat och sparande. När vi får lön delar vi upp så vi får lika mycket kvar efter alla är undansatt och betalt. Han impulshandlar slut sina pengar på några dagar på fiskesaker och grejor. Jag har så det räcker hela månaden till det jag vill köpa. När hans pengar är slut är dom slut. Han har ADHD och detta är enda sättet att få det att fungera. Vi har 4 barn och ett 5:e på väg. Det måste finnas trygghet i familjen. Han vet om upplägget och har acceptera det förutom dom där 150.000:- Tidigare hade hand skulder och lån på diverse och det fick han betala och fixa innan vi flyttade ihop för flera år sedan. Kravet är att han inte får ta saker på avbetalning/låna pengar. Vill påpeka att vi har ett perfekt och lyckligt förhållande. Han är inte impulsstyrd på andra sätt men kan inte handskas med pengar. Så jag anser, av egen erfarenhet att det är dina pengar och du har ingen skyldighet att berätta!

Svar på tråden Sparpengar inte sambo vet av