• Isola C

Mina bilskolelärare säger olika, hur gör man?

Om man ska backa in på en gata, backa runt ett hörn alltså, ska man då blinka eller inte?
    Enligt min förra bilskolelärare ska man det, enligt den jag har nu, ska man absolut inte göra det.
    Och vad gäller om man ska stanna vid en busshållplats tex, ska man blinka eller inte då?
    Jag vill helst göra det, så bilarna bakom vet vart jag ska, men bilskoleläraren säger att det är inte nödvändigt...
    Man blir ju helt förvirrad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-17 16:45:29:
    På min förra uppkörning blinkade jag när jag skulle backa runt ett hörn, och han jag körde upp för, sa att det var rätt gjort. Men min bilskolelärare säger att han har fel.

• Svar på tråden Mina bilskolelärare säger olika, hur gör man?
  • mia1980

Om att stanna vid en busshållsplats så SKA du blinka. Samma som vid filbyte... Behöver inte blinka när du står stilla. Det har i alla fall jag lärt mig.

Om att backa runt ett hörn så måste du inte blinka. Det sa i alla fall min bilskollärare. Du får om du vill för att du svänger, av artighet så folk vet var du ska.

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • miss kitty
    Om jag backar runt ett hörn för att vända så blinkar jag inte för då ser man till att först ha så pass god uppsikt runt i kring sig så man är säker på att andra billister förstår vad man håller på med. Tycker nästan det skulle kunna bli mer missförstånd av att man blinkar, men jag kan inte säga hur man borde göra om det nu finns några regler kring detta.
    Just en sådan vändning känns som ett skolboksexempel - kolla i din körskolebok om det finns ett sådant exempel och om det står något om blinkers där.

Stannar jag längs vägen blinkar jag inåt tills jag ska köra ut igen - då blinkar jag ut.
    Min tumregel vad gäller blinkers: Jag blinkar hellre för ofta än för sällan om jag tycker blinkers tydligt visar vad man avser göra.
  • Isola C

Ja, bussen blinkar ju när den kör in vid en hållplats.
    Det där med att blinka när man backar runt ett hörm, min bilskolelärare säger att man inte FÅR det. Att man aldrig får blinka när man backar. Men varför sa han på uppkörningen då att det var rätt. Jag var lite osäker på uppkörningen, om jag skulle blinka eller inte, han sa att han inte fick säga något (självklart), men när jag satte på blinkersen, sa han att det var rätt.

• miss kitty
    Är man osäker på vad som gäller så ska man väl i princip inte kunna bli kuggad på en uppkörning för att man blinkar för mycket...
    Det är liksom inte förbjudet att va övertydlig
  • miss kitty
    så jag vet inte riktigt hur din körskolelärare menar med att man inte FÅR blinka...
    men jag ska inte säga säkert...
  • Isola C

Jag har tittat i boken, men hittade inget om att blinka och backa.

• Isola C

Jag vill ju inte hamna i den situationen på nästa uppkörning, att jag inte blinkar och inte blir godkänd för det...

• miss kitty

Nä, men just vända genom att backa runt ett hörn skulle iaf inte jag ha blinkat för även om det inte är förbjudet på något sätt vad jag vet...
    Om du inte menar att du blinkar när du kommit runt och ska köra ut förstås? Då ska du ju blinka som vanligt...

• Isola C

Jag menade när jag backar. Han jag körde upp för sa ju att man SKA göra det.
    Usch, blir förvirrad.

• Madge

När jag backade runt hörn på min uppkörning blinkade jag inte och jag blev godkänd. Likadant när jag körde med körskoleläraren.
    Är du osäker om du ska blinka eller inte, så blinka.

• Isola C

Jo, jag tänker också så. Min förra bilskolelärare sa att man ska blinka ofta, är man osäker, så blinka. Enda gångerna man inte ska blinka, är när man kan förvirra andra bilar. Men så sa han den här att man inte FÅR göra det.

Svar på tråden Mina bilskolelärare säger olika, hur gör man?