• Siden

Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?

Jag är tillsammans med en man som har ett barn sedan tidigare, vi har varit ihop i flera år. Vi har ett gemensamt barn som är tre år. Jag är 36 år. Jag har längtat efter ett helsyskon till mitt barn länge nu. Vi har pratat om ett till barn i ett år. Min man har inte sagt nej till ett till barn men är inte heller överförtjust i tanken. Han har redan två barn och vet inte om han orkar gå igenom alltihop en gång till. Å andra sidan så vet han hur viktigt detta är för mig och att vi alltid har sagt att vi ska ha flera barn. Han pendlar mycket fram och tillbaka. Han har sagt att jag får ta huvudansvaret under bebistiden i så fall. Och att vi kan börja försöka snart. Det är bara det att detta snart aldrig inträffar...vi kör avbrutet och det händer aldrig att han slarvar. Han har koll på när jag är fertil. Dessutom påverkas sexlivet negativt av att jag längtar efter barn och då blir det tyvärr mindre sex. Just nu så känns vårt förhållande sådär pga detta med barnfrågan. Jag vet att jag kommer att bli bitter om jag bara har ett barn i framtiden. Jag är mycket barnkär och har alltid drömt om två barn. Bonusbarnet är mycket äldre och det är inte samma sak som ett helsyskon som är hyfsat nära i ålder. Hur skulle ni ha gjort? Tagit det med ro och haft tålamod till att det löser sig med tiden? Tagit upp ämnet och försökt kräva min sambo på en tidsplan? Lämnat? Jag vet faktiskt inte. Jag är 36 och klockan tickar på.

• Svar på tråden Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?
  • Anonym (suck)

Om du vill ha barn så får du väl ge mannen ett ultimatum, antingen så skaffar ni ett gemensamt barn och börjar försöka nu, eller så går ni skilda vägar så du kan ombesörja din barnalängtan utan hans insats.

• Anonym (E)

En otroligt jobbig situation kan jag tänka mig. Har ni pratat ordentligt om det? Har du frågat rakt ut: Vill du ha ett till barn? Det kan ju vara så att han förhalar det för att han inte vill och det är ju bra för dig att veta isåfall. Då har du att välja mellan att fortsätta relationen om du ser en framtid med honom även utan ett till barn. Eller så behöver du avsluta den om du verkligen vill ha ett till barn för då behöver du hitta någon som också vill det.

Jag var i liknande sits för jag ville ha ett till barn medan min man under lång tid inte var så säker. Men sen sa han att han ville han det och vi försökte ett helt år innan det blev en bebis. Men så fort bebisen kom märkte jag att han egentligen inte ville ha ett till barn. Barnet vi fick var också ett mer krävande barn än våra andra. Ett barn som sover otroligt dåligt och är väldigt intensiv. Det tror jag ökar på min mans känsla av att han inte var 100% på att skaffa en till.

För min del hade jag sörjt säkerligen en lång tid om vi inte hade fått ett till barn. Min längtan var så stark. Så jag är glad över att vi fick ett till barn. Det känns så tydligt för mig att ett till barn gjorde allt komplett. Jag är nöjd och känner ingen längtan efter fler barn.

Har man en längtan efter fler barn så försvinner den oftast inte av sig själv så jag tror den känslan är svår att hantera om man inte försöker eller får ett till barn. Eftersom vi försökte ett år innan det blev sista bebisen så hade jag då börjat vänja mig vid tanken att jag kanske inte kunde bli gravid igen och om det inte hade blivit en bebis hade jag kanske då haft lättare att hantera det när jag visste att vi helhjärtat försökt.

Önskar dig lycka till, prata med din partner.

• Anonym (Prata om det)

Jag håller med de andra i tråden om att du får ta en riktig diskussion med din man om vad han vill och inte vill. Det låter lite på dig som om han i princip har lovat dig ett barn till men att han försöker förhala det hela. Jag förstår att det är urjobbigt. Dock känner jag väl inte som andra i tråden att du måste lämna förhållandet om han säger nej till fler barn. Det är ju ingen liten grej att bryta upp ifrån en stabil relation, och ni har dessutom ett barn tillsammans. Såsom jag ser det så skulle du ju vara tvungen att välja bort halva tiden med det barn du redan har för att eventuellt få ett barn till med någon annan. Det hade jag själv aldrig kunnat göra. Varannanvecka-livet är inte lätt, jag har många vänner som är helt förkrossade över att bara få träffa sina barn varannan vecka. Det är hjärtslitande.

Och sen, ännu viktigare såklart, så skulle ditt barn få lida mycket om du väljer att bryta upp för att eventuellt få ett till barn på annan väg. Om varannanvecka-livet är tufft för föräldrarna så kan man ju inse att det är ännu värre för det lilla barnet.

Men, med det inte sagt att du inte ska ta diskussionen med din man. Om du poängterar hur väldigt viktigt det är för dig och säger att det kommer bli en livslång sorg om du inte får försöka skaffa ett barn till så kanske han förstår att det inte är så lätt som att bara säga nej. Även om det är tufft med ett barn till när man redan har tre så är det ju oftast ändå inte så att man ångrar ett barn i slutänden. Livet är förhoppningsvis långt och småbarnsåren går fort.

Lycka till, hoppas ni kan hitta en lösning!

• Siden
    Anonym (E) skrev 2020-04-19 20:23:23 följande:

En otroligt jobbig situation kan jag tänka mig. Har ni pratat ordentligt om det? Har du frågat rakt ut: Vill du ha ett till barn? Det kan ju vara så att han förhalar det för att han inte vill och det är ju bra för dig att veta isåfall. Då har du att välja mellan att fortsätta relationen om du ser en framtid med honom även utan ett till barn. Eller så behöver du avsluta den om du verkligen vill ha ett till barn för då behöver du hitta någon som också vill det.

Jag var i liknande sits för jag ville ha ett till barn medan min man under lång tid inte var så säker. Men sen sa han att han ville han det och vi försökte ett helt år innan det blev en bebis. Men så fort bebisen kom märkte jag att han egentligen inte ville ha ett till barn. Barnet vi fick var också ett mer krävande barn än våra andra. Ett barn som sover otroligt dåligt och är väldigt intensiv. Det tror jag ökar på min mans känsla av att han inte var 100% på att skaffa en till.

För min del hade jag sörjt säkerligen en lång tid om vi inte hade fått ett till barn. Min längtan var så stark. Så jag är glad över att vi fick ett till barn. Det känns så tydligt för mig att ett till barn gjorde allt komplett. Jag är nöjd och känner ingen längtan efter fler barn.

Har man en längtan efter fler barn så försvinner den oftast inte av sig själv så jag tror den känslan är svår att hantera om man inte försöker eller får ett till barn. Eftersom vi försökte ett år innan det blev sista bebisen så hade jag då börjat vänja mig vid tanken att jag kanske inte kunde bli gravid igen och om det inte hade blivit en bebis hade jag kanske då haft lättare att hantera det när jag visste att vi helhjärtat försökt.

Önskar dig lycka till, prata med din partner.

Tack för ditt svar. Ja, det är väldigt tufft. Vi har pratat om ett till barn flera gånger. Förra sommaren så sa min man att vi kunde börja försöka efter sommaren. Då var jag jätteglad. Sen sa han plötsligt att jag behövde ha ett bättre betalt jobb före vi kunde försöka få barn. Det såg jag till att skaffa under vintern. Vi pratade igen i vintras och då sa han att vi kunde börja försöka denna sommar. Men nu tog jag upp det igen och då sa han plötsligt nej till idén om ett till barn. Han sa att han inte tycker att vi har det tillräckligt bra som par och att han vill att jag tar ansvar över bebisen helt ensam i så fall. Jag har längtat i ett år nu och är ledsen och gråter nästan varje mens. Började gråta när min vän sms:ade att hon var gravid. Kollar bebisbilder varje dag på nätet. Det tar liksom över ens liv, det här med barnlängtan. Trots att jag är väldigt glad över det barn jag redan har. Jag är även glad över mitt barns halvsyskon. Hur har det blivit för er parrelation med ett till barn? Är glad för din skull att du fick som du ville.
  • Siden
    Anonym (Prata om det) skrev 2020-04-19 23:33:46 följande:

Jag håller med de andra i tråden om att du får ta en riktig diskussion med din man om vad han vill och inte vill. Det låter lite på dig som om han i princip har lovat dig ett barn till men att han försöker förhala det hela. Jag förstår att det är urjobbigt. Dock känner jag väl inte som andra i tråden att du måste lämna förhållandet om han säger nej till fler barn. Det är ju ingen liten grej att bryta upp ifrån en stabil relation, och ni har dessutom ett barn tillsammans. Såsom jag ser det så skulle du ju vara tvungen att välja bort halva tiden med det barn du redan har för att eventuellt få ett barn till med någon annan. Det hade jag själv aldrig kunnat göra. Varannanvecka-livet är inte lätt, jag har många vänner som är helt förkrossade över att bara få träffa sina barn varannan vecka. Det är hjärtslitande.

Och sen, ännu viktigare såklart, så skulle ditt barn få lida mycket om du väljer att bryta upp för att eventuellt få ett till barn på annan väg. Om varannanvecka-livet är tufft för föräldrarna så kan man ju inse att det är ännu värre för det lilla barnet.

Men, med det inte sagt att du inte ska ta diskussionen med din man. Om du poängterar hur väldigt viktigt det är för dig och säger att det kommer bli en livslång sorg om du inte får försöka skaffa ett barn till så kanske han förstår att det inte är så lätt som att bara säga nej. Även om det är tufft med ett barn till när man redan har tre så är det ju oftast ändå inte så att man ångrar ett barn i slutänden. Livet är förhoppningsvis långt och småbarnsåren går fort.

Lycka till, hoppas ni kan hitta en lösning!

Tack för ditt råd. Jag tycker också att det är som om han har lovat mig ett till barn men bara förhalar det hela. Och jag älskar honom och vår familj så det är verkligen inte ett lätt beslut att lämna bara för att jag vill ha ett till barn. Det är som du skriver så att man tackar nej till sex månader om året med sitt äldsta barn, bara för att eventuellt få ett yngre barn. Och det äldsta barnet blir lidande. Det är ju inte ett helt lätt beslut. Tack för att du ger input på hur man kan lägga fram det för sin man. Jag fastnar lätt i något sorts surt anklagande när jag ska prata om det. Vågar inte ta upp det längre. Nu har vi haft det ganska så dåligt de senaste månaderna så nu känns det som ett ännu sämre läge att ta upp ett till barn. Men när är det ett perfekt läge?
  • Anonym (Prata om det)
    Siden skrev 2020-04-20 10:33:42 följande:

Tack för ditt råd. Jag tycker också att det är som om han har lovat mig ett till barn men bara förhalar det hela. Och jag älskar honom och vår familj så det är verkligen inte ett lätt beslut att lämna bara för att jag vill ha ett till barn. Det är som du skriver så att man tackar nej till sex månader om året med sitt äldsta barn, bara för att eventuellt få ett yngre barn. Och det äldsta barnet blir lidande. Det är ju inte ett helt lätt beslut. Tack för att du ger input på hur man kan lägga fram det för sin man. Jag fastnar lätt i något sorts surt anklagande när jag ska prata om det. Vågar inte ta upp det längre. Nu har vi haft det ganska så dåligt de senaste månaderna så nu känns det som ett ännu sämre läge att ta upp ett till barn. Men när är det ett perfekt läge?

Jag och min man har varit i samma sits. Jag ville så gärna ha ett barn till men han var nöjd och ville inte. Jag kände att mitt hjärta skulle gå sönder om jag inte fick försöka skaffa ett barn till. Det var riktigt jobbigt att ta diskussionen för när jag väl sa att: nu måste vi bestämma oss, så kom det fram att för honom var det ett definitivt nej. Jag hade hoppats på att han åtminstone var öppen för diskussion.

Vi pratade om det en halv dag. Först sa han att han absolut inte ville och att han hade bestämt åt oss att vi inte skulle ha fler barn. Men då sa jag som jag kände, att det för mig skulle bli en sorg som helt säkert skulle följa mig livet ut, om vi inte försökte skaffa ett barn till. Jag ställde inga ultimatum, men jag frågade honom varför hans nej vann över mitt ja? Jag sa att jag tyckte att det var viktigt att vi tog beslutet gemensamt så att ingen efteråt kände att den har blivit överkörd och tvingad. Vi pratade också om varför det är den som inte vill ha fler barn som oftast får bestämma. I slutänden är det väl ändå sällan man ångrar ett barn man har fått, men många går däremot runt och ångrar att de inte fick ett till barn. Jag vände också på det och frågade honom hur det hade känts om jag hade lyckats bli gravid och behållit barnet trots att han sa nej, och sa att det är ju samma sak som det han gjorde egentligen. Han ville ju tvinga mig att inte skaffa fler barn.

Jag sa också att om vi inte var överens i frågan så vill jag gå i parterapi, så att vi får professionell hjälp att lösa krisen i relationen. Inte för att tvinga honom att skaffa ett barn till utan för att hans beslut skulle påverka mig väldigt negativt och för att jag inte ville bli bitter utan kunna leva vidare på ett bra sätt i vår relation.

Sen avslutade vi diskussionen. Efter några dagar kom han till mig och sa att han var ok med ett barn till. Han kunde lika gärna ha sagt att han fortfarande inte ville, men jag tror ändå att det hade blivit bra för oss i slutänden oavsett fler barn eller ej, om vi hade fått gå till en terapeut och verkligen prata ut tillsammans.

Det är ju en enorm grej att önska barn och inte få barn. Så att man bara ska acceptera ett blankt nej tycker jag är hårt. Ett gemensamt beslut är definitivt viktigt.

Det blev för övrigt en bebis av försöken sen. Han är åtta månader nu och både maken och jag tycker att det var helt rätt beslut att ta. Ingen ånger alls från något håll.

Stor kram till dig, hoppas att ni kan enas om än det ena eller andra. Så hemskt när olika åsikter gör att man får problem i relationen :(
  • Anonym (Prata om det)

Glömde skriva att jag förstår att det är jättejobbigt att ta upp barn-frågan när du känner att ni har det lite tufft ändå. Är det pga frågan om barn som ni har det jobbigt tror du? Det är kanske en väldigt bra idé att gå och prata med någon oavsett? Så att ni bygger upp relationen och gör den starkare för ert gemensamma barns skull <3 Angående din ålder så är det klart att du inte vill vänta för länge heller, men några samtal hos en terapeut behöver ju inte ta mer än två månader i anspråk. Förhoppningsvis har ni kommit in i en bättre fas i relationen efter det och så kan ni bestämma er om fler barn då. Kanske blir det också så att ni pratar mycket om det hos terapeuten, så att det inte behöver bli en diskussion efteråt. Ni kan ju hinna landa i ett beslut redan under terapins gång. Menar förstås inte att en terapeut bestämmer en sån grej, utan att ni kommer in i pratet mer naturligt när ni diskuterar er relation där.

Jag är förresten 37 nu. Vi bestämde oss för en bebis till när jag var 36, så kan relatera till åldersfrågan också :)

• Siden
    Anonym (Prata om det) skrev 2020-04-20 11:19:00 följande:

Glömde skriva att jag förstår att det är jättejobbigt att ta upp barn-frågan när du känner att ni har det lite tufft ändå. Är det pga frågan om barn som ni har det jobbigt tror du? Det är kanske en väldigt bra idé att gå och prata med någon oavsett? Så att ni bygger upp relationen och gör den starkare för ert gemensamma barns skull <3 Angående din ålder så är det klart att du inte vill vänta för länge heller, men några samtal hos en terapeut behöver ju inte ta mer än två månader i anspråk. Förhoppningsvis har ni kommit in i en bättre fas i relationen efter det och så kan ni bestämma er om fler barn då. Kanske blir det också så att ni pratar mycket om det hos terapeuten, så att det inte behöver bli en diskussion efteråt. Ni kan ju hinna landa i ett beslut redan under terapins gång. Menar förstås inte att en terapeut bestämmer en sån grej, utan att ni kommer in i pratet mer naturligt när ni diskuterar er relation där.

Jag är förresten 37 nu. Vi bestämde oss för en bebis till när jag var 36, så kan relatera till åldersfrågan också :)

Åh, tack för dina svar! Och grattis till bebisen! Du gav mig en del bra förslag till hur man kan prata om barnfrågan. Som sagt så blir det mest ilska och anklagelser från min sida när jag ska ta upp det, eller att jag är ledsen och gnällig. Vad modig du var som tog upp det på riktigt. Och det stämmer att det är sämre i vår relation pga frågan om barn. Inte bara det så klart, men det ligger där i bakgrunden hela tiden för mig. Jag tror inte att min sambo är helt omöjlig. Hade jag fått dom vibbarna så hade det varit värre. Jag tror att han kan tänka sig ett till barn bara för min skull. Men att jag helst ska ta huvudansvaret för bebisen och alla vaknätter etc. Det känns ju inte heller så kul. Men vad glädjande att höra att du är 37 och fick ditt barn, kanske är även jag i det läget om ett elle två år, hoppas! :)
  • Anonym (Kvinna 39)

Det är otroligt sällan jag förespråkar ultimatum men här verkar det vara på sin plats. Han har redan låtit dig tro att ni ska skaffa barn, då får han väl stå för det, eller så lämnar ni varandra. Hur som helst, du blir inte yngre! Du kanske redan nu skulle ha svårt att bli med barn, om någonsin mer, du har inte råd att slösa bort tiden! Så antingen sätter ni igång NU med att skaffa en till eller inte alls, iaf inte tillsammans.

Svar på tråden Längtan efter ett lillasyskon - hur skulle ni ha gjor?