• klartmanskablimedlem

    Hjälp! Hur vet jag vilken sida schäslongen sitter på?

    Jag kollar på annonser på blocket på soffor med schäslong. Soffan jag ska köpa behöver ha schäslongen åt höger. Och det är här tankefelet slår in:

    Om någon i annonsen säger:

    Soffans schäslong är åt höger.


    Menar dom då, att dom tittar rakt framåt och då ser att Schäslongen är åt höger, eller att schäslongen sett från soffans håll är höger?

    På en människa är ju höger alltid höger... Oavsett. Är det samma för en soffa?

    Räknas vänster sida ändå som höger sett framifrån för att soffans "arm" är schäslongen och den är på höger sida från soffans point of view?

    Försöker såklart titta på bilden istället för att komma på. Men då bilder (väl?) är spegelvända, så blir det en till tankevurpa för min utbrända hjärna och det klarar den helt enkelt inte av att kalkylera:) Kan ha råkat humanifiera en soffa här, ber om ursäkt men
    .
    .
    .
    .
    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden Hjälp! Hur vet jag vilken sida schäslongen sitter på?
  • CitronTulo

    För egen del så tänker jag nog höger/vänster när jag sitter i soffan.. Men om man kollar t.ex. här:
    www.mio.se/p/gotland-baddsoffa-3-sits-med-divan-hoger/M1584564
    Så verkar det vara tvärt om..
    Med tanke på att det brukar vara vanliga personer som lägger ut annonser på Blocket så kan jag tänka mig att även dessa tänker olika kring det här! Så säkrast är nog att du frågar..
    Många soffor kan man ju även byta sida på divanen..

Svar på tråden Hjälp! Hur vet jag vilken sida schäslongen sitter på?