• Petrodahlberg

    Blodig avföring vecka 14, någon som gått igenom liknande?

    Har i några veckor nu bajsat blod (ursäkta orden jag behöver använda, men söker verkligen någon som gått igenom samma!) till enbärens bara lite lite på papperet när jag torkat mig men nu blir toa vattnet blodigt och hela papperet blir fyllt med färskt blod, till och med så att de börjat bli blod i trosorna när jag fiser nu.

    I början och fram till igår (fredag) har jag trott det varit hemorrojder, det typiska när man är gravid. Då jag själv inte känt några så var jag till läkare igår för jag trodde de kunde sitta innan för hålet. Läkare kände med fingret och såg inga sprickor eller något som skulle orsaka blödningen.

    Allt han rekommendera var att boka tid till att träffa läkaren igen för endoskopi och kolla upp vart de verkligen sitter.

    Är det någon annan som gått igenom detta? Jag blir så utmattad i kroppen av detta och har vid flera tillfällen funderat på och sjukhuset skulle vara bästa alternativet, men på grund av coddi-19 vill jag inte utsätta varken bebis eller mig för de. Är i vecka 14 nu.

  • Svar på tråden Blodig avföring vecka 14, någon som gått igenom liknande?
  • Pybee

    Det låter inte som något normalt, jag har aldrig läst eller hört att det ska vara något som hör en graviditet till. Du borde absolut kolla upp det, för säkerhets skull.

  • Söderlund

    Då kan ju jag försöka lugna lite i alla fall :) I och med att läkaren inte kunde se några sprickor eller synliga hemorrojder är det helt rätt att gå vidare med nästa undersökning, i mitt fall vart det rektoskopi.

    Att det ska vara något malignt/farligt är ytterst ovanligt då jag antar att du inte är så gammal. Och för mig var det ingenting heller, däremot visade läkaren via en kamera att jag hade ytterst sköra slemhinnor i ändtarmen. Han behövde bara följa slemhinnan med kameran så började det blöda och sa att jag mest troligt skulle få mycket besvär som gravid om jag blev förstoppad. Så har det också blivit för mig, mönstret är väldigt tydligt, mina besvär kommer så fort jag i princip är hård i magen, behöver inte ens vara förstoppad (men det har jag blivit ett antal gånger som gravid).

  • Eps1106

    Jag har inte varit med om samma men jobbar i sjukvården och vill verkligen trycka på att rektala blödningar är ganska vanliga och i de allra flesta fall helt ofarliga hos unga (unga i det här fallet typ < 55 år vilket jag antar att du är). Det vanligaste är sprickor eller hemorrojder och dessa kan ibland vara svåra att de vid vanlig undersökning och då måste man kolla med kamera, som du ju ska göra. Det är extremt ovanligt med cancer i ändtarmen när man är ung kvinna. Och blod ser ofta mycket mer ut än vad det är i tex toaletten eftersom det är ett så starkt färgämne, en droppe blod räcker tex för att rödfärga en hel liter vatten. Försök att inte oroa dig, det kommer att gå bra. Kram!

Svar på tråden Blodig avföring vecka 14, någon som gått igenom liknande?