• stockholmare1989

    Skaffa barn med främling?

    Tror ni att det skulle gå att skaffa barn med en främling, och dela på vårdnaden från födseln? Jag är en man som har passerat 30-strecket och känner att jag inte kan vänta tills jag har träffat rätt person med att skaffa barn. Jag har därför börjat fundera på "plan B", att hitta en kvinna i samma situation som kanske funderar på att inseminera sig men inte vill vara helt ensam med allt ansvar.

    Tankar eller erfarenheter av detta?

  • Svar på tråden Skaffa barn med främling?
  • Anonym (D)

    Lyssna på podden ?jag vill ha barn?. I vissa avsnitt pratar de om just sådant medföräldraskap och de har även med en man som gjort så (samt i nåt avsnitt hans barns mamma.

  • Anonym (Anonym)

    Det är inte att rekommendera. Du bör lära känna henne lite innan ni skaffar barn. Tänk på att du ska ha med henne att göra hela livet sen, det är inte kul om inte samarbetet fungerar.

  • Anonym (Just a baby)

    Tips: ladda ner appen "just a baby"! Finns många alternativ av föräldraskap där ;)

  • Richard1986
    stockholmare1989 skrev 2020-04-19 11:51:14 följande:

    Tror ni att det skulle gå att skaffa barn med en främling, och dela på vårdnaden från födseln? Jag är en man som har passerat 30-strecket och känner att jag inte kan vänta tills jag har träffat rätt person med att skaffa barn. Jag har därför börjat fundera på "plan B", att hitta en kvinna i samma situation som kanske funderar på att inseminera sig men inte vill vara helt ensam med allt ansvar.

    Tankar eller erfarenheter av detta?


    Jag vet om fler som har gjort så och med både bra och mindre bra resultat.... Under alla omständigheter så avsätt tid till att lära känna henne och tänka efter iallafall...

    Ni är ju bunden till varandra under resten av era liv med ett barn på plats. Visar det sig då att ni har helt olika värderingar i livet och att samarbetet mellan er inte fungerar så kan det bli riktigt jobbigt.... Det kan det naturligtvis även bli mellan par som glider ifrån varandra men då känner man varandras bra och dåliga sidor på ett annat sätt iallafall....

    Min äldsta dotter kom till väldigt oplanerat med en KK som jag knappt kände alls utöver sexlivet och det var väldigt jobbigt ska jag säga dig... En av mina närmaste killkompisar skaffade barn med sin bästa tjejkompis. Dom har haft det jobbigt emellanåt men dom har fått det att fungera. Förmodligen mycket beroende på att dom känner varandra väl och att det inte är några känslor inblandade.

    Så under alla omständigheter så råder jag dig till att avsätta tid till att lära känna henne och inte skaffa barn det allra första ni gör.
  • Anonym (Andreas)

    Varför har du så bråttom? Du är ung!

    Att bli förälder kräver oerhört mycket förberedelse eftersom ni måste kunna samarbeta resten av livet med allt vad det innebär. Glöm inte bort att era släkter också blir inblandade i beslutet och ni ska även kunna fixa den biten. Då är det extra viktigt att ni faktiskt har samma syn på uppfostran, boende etc.. Och blir ni osams och inte kan enas finns risk för vårdnadstvist.. Vilket kan bli ännu jobbigare när ni inte ens har varit ihop och inte har en aning om hur ni egentligen fungerar i krisläge.

    Och vad har du för garanti för att mamman är en vettig person med rätt förutsättningar om du inte lär känna henne innan?

    Det krävs alltså minst lika mycket tid och förberedelse för detta upplägg som att möta en partner.

    Tänk också på att det kan bli väldigt konstigt när du sen träffar en riktig partner och hon får veta att du har barn via en överenskommelse. Det kan bli väldigt akward... Det är inte säkert att hon vill vara en del av ett sådant upplägg.. Och sen kanske ni vill skaffa barn?

  • Anonym (Riskabelt)

    Det later valdigt riskabelt. Det finns heller ingen garanti att den uppfostringsstil ni kanske kommit overens om innan kommer att halla. Hon kanske helt plotsligt blir "vegan" (eller annat valfritt du inte kommer att halla i ditt hem) och darmed vilja att aven DU ser till att ditt hem ar sadant nar barnet ar hos dig eftersom hon inte vill att barnet far i sig kott. Allt man bestammer innan fodseln kan andras sa fort barnet kommit till varlden. Ni kanske bestamt att endast ha pedagogiska traleksaker, men nar barnet val kommer overoser en av er barnet med en massa billiga, kinesiska skrapleksaker. Bada kanske tyckte att begagnade klader var det enda ratta (mjuka, skona, utan kemikalier och dessutom billigare) men nar barnet val ar kommet klarar en av er inte av grupptrycket fran ovriga mammor och vill helt plotligt ha dyra markesplagg for att inte vara annorlunda an gruppen man umgas med. Detta ar bara valdigt sma obetydliga exempel pa saker som kan handa, och inte ar sa farligt om det hander, men tank om det hander med storre och betydelsefullare saker an just detta? Nagon "ser ljuset" och konverterar till en annan religion (som inte alls overensstammer med din) och borjar leva strikt darefter? Nagon blir tillsammans med en partner som misshandlar eller ar missbrukare? Vill du att ditt barn ska vara dar varannan vecka, i den miljon? Ga in och las i alla tradar om bonusfamiljer och alla de problem som kan uppsta i en "vanlig" bonusfamilj. Och da ar det vanligtvis partners som levt tillsammans och kanner varandra. Tank dig da alla dessa potentiella problem med en "businesspartnerforalder" som du inte alls egentligen kanner, sasom du tankt dig i din TS. Hur mycket svarare blir inte problemen da? 
    Var forsiktig och tank aven pa barnet, som vaxer upp som en affarsuppgorelse. Hur hade du kant dig om du vuxit upp pa det sattet?

  • Fjäril kär

    Var det inte du som skrev exakt samma fråga för något år sedan?

    Du inser att leta mamma är ännu viktigare att få rätt än en partner? Det kommer troligen ta längre tid att hitta en lämplig mamma än det gör för att hitta en partner.

    En partner kan man göra slut med om det inte stämmer men du har bara en enda chans med en mamma. Sen måste du deala med den mamman resten av livet oavsett vad du tycker...

  • Flue

    Hej,

    Jag sitter i samma sits som du, jag går i tankar med att göra allt på egen hand men nu har jag fått en ide att kanske göra det tillsammans med någon i samma sits. Såklart finns det för och nackdelar med allting.

    Jag känner mig ensam i denna situation och om du önskar är du välkommen att skriva till mig för att bolla lite tankar.

Svar på tråden Skaffa barn med främling?