• Anonym (snygg utan att vara snygg)

Vad innebär det egentligen att SE BRA UT?

Mitt slösurfande ledde in mig på ett program som hette Ex on the beach häromkvällen som fick mig att fundera i dessa banor. Ett program så långt från något jag normalt skulle kunna konsumera eller uppskatta. Vad som fick mig att fastna var människornas utseenden och deras besatthet över dessa. En stor del var plast och fyllnader uppenbarligen, samt programmets uppbyggnad, manus, låga intellektuella nivå. Det blev så tydligt hur porrens utseende blivit status och ett slags allmänt ideal i mainstreamkretsar. Att alla kvinnor i programmet bara var till för att få män att vilja ha sex med dem.

Jag tänkte på mitt eget utseende, och mina vänners. Hur ingen av dem kommit i närheten av denna typ av utseenden, möjligen bara en kort vända i tonåren, ändå har många av dem inkl jag själv ansetts snygga och haft drösvis av killar efter oss och varit trånade efter. Men vad är det då egentligen som avgör om någon ser bra ut?  Är det en perfekt kropp med rätt proportioner, ett attraktivt ansikte eller en kombination? Kan man se bra ut utan att ha vare sig något av det? Kan det räcka med en bra och intressant utstrålning eller är kroppens utseende det viktigaste för att kvala in som i dessa program där ansiktsskönhet är sekundärt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad innebär det egentligen att SE BRA UT?
  • Anonym (kh)

Det vore intressant o se hur de där plastbrudarna ser ut när e börjar komma till åldern när plasten börjar säcka ihop o flytta söderut.

• Tow2Mater

Det handlar ju om kända "wanna-bees" som deltagit i reality shows, och vill fortsätta gora det, allt for att bli kända i den kretsen. Att tro deras realiteter är i samma klasser som oss andras är ju inte sant; de fokuserar ju på den enda sak de har att kunna exploatera.

Anonym (kh) skrev 2020-04-19 14:27:37 följande:

Det vore intressant o se hur de där plastbrudarna ser ut när e börjar komma till åldern när plasten börjar säcka ihop o flytta söderut.

Ja det kan inte bli så bra. Jag tyckte vissa av kvinnorna hade fantastiska kroppar rent visuellt men ändå tyckte jag ingen av dem var attraktiv eller hade lockande ansikten eller personligheter. Ändå kan jag förstå hur dessa kroppar och kvinnor får män att tänka på sex non stop. Det är ju där män och kvinnor skiljer sig enormt.
  • Rosebud

Ju äldre jag blir känns det mer och mer som att trivas med sig själv och sin livssituation är det som lockar mig själv och därmed andra. Människor som är i denna sits utstrålar harmoni och balans. Är tillgängliga, närvarande och levande. I detta tillstånd är man såklart attraktiv oavsett omständigheter i övrigt.

• Anonym (L)
    Anonym (snygg utan att vara snygg) skrev 2020-04-19 14:51:00 följande:

Ja det kan inte bli så bra. Jag tyckte vissa av kvinnorna hade fantastiska kroppar rent visuellt men ändå tyckte jag ingen av dem var attraktiv eller hade lockande ansikten eller personligheter. Ändå kan jag förstå hur dessa kroppar och kvinnor får män att tänka på sex non stop. Det är ju där män och kvinnor skiljer sig enormt.

Är du heterosexuell eller bisexuell? Om du är hetero är det inte så konstigt att du inte finner kvinnor attraktiva..
    Rosebud skrev 2020-04-19 14:52:34 följande:

Ju äldre jag blir känns det mer och mer som att trivas med sig själv och sin livssituation är det som lockar mig själv och därmed andra. Människor som är i denna sits utstrålar harmoni och balans. Är tillgängliga, närvarande och levande. I detta tillstånd är man såklart attraktiv oavsett omständigheter i övrigt.

Jo så är det ju absolut. Jag kan också se den harmonin och att det kan göra någon attraktiv, även om är inte samma sak som att se bra ut. Jag kan uppleva att människor jag finner attraktiva har direkt fula kroppar vilket gör dem sexuellt väldigt oattraktiva för mig samtidigt. Jag tänker också på det där med skattning Många här inne brukar ha trådar som handlar om vilken skala man har? En med vackert ansikte som kanske skulle skattas som en 8-9:a kan ju ha en kropp som endast är en 4-5:a. Hur skattas den då? En Paradise Hotel människa med 10:a kroppsmässigt, kan ju vara en 4:a i ansiktet och har en 2:a på personligheten.

Men till syvende och sist verkar det som att kroppens utseende är det som värderas högst i vårt samhälle. Ett par långa ben, smal midja, stora bröst på kvinnor och längd och V-formad bringa på killar tex och tjockt långt hår. Människor som bara tittat på såna program och följer influencers kan ju få en helt skev världsuppfattning. Tror det är varför tonåringstjejer är så vilsna numera.
    Anonym (L) skrev 2020-04-19 15:15:16 följande:
    Är du heterosexuell eller bisexuell? Om du är hetero är det inte så konstigt att du inte finner kvinnor attraktiva..
    Tråden handlar ju om vad som definieras som snygg, inte min sexuella läggning. Visst kan jag tycka en kvinnokropp är vacker och sexig som jag skrev nedan. Många av kvinnorna i dessa program ser ju fantastiska ut som objekt eller dockor snarare än människor.
  • Anonym (Anonym sej)

Jag tror att vad/vem som anses som snygg eller ej beror på sammanhanget. Deltagarna i PH/ex on the beach anses snygga i sitt sammanhang och av människor som antingen tillhör, vill tillhöra eller gillar det sammanhanget. Medan i andra sammanhang är det helt andra saker som anses attraktiva. Det fixade idealet med fillers och opererade bröst kan väl anses vara en subkultur som alla andra. Men i andra subkulturer/sammanhang anses du attraktiv om du har mycket tatueringar, är osminkad, lite ruffig, rockig eller har Gällivare-häng, osv.

Anonym (Anonym sej) skrev 2020-04-19 15:49:04 följande:

Jag tror att vad/vem som anses som snygg eller ej beror på sammanhanget. Deltagarna i PH/ex on the beach anses snygga i sitt sammanhang och av människor som antingen tillhör, vill tillhöra eller gillar det sammanhanget. Medan i andra sammanhang är det helt andra saker som anses attraktiva. Det fixade idealet med fillers och opererade bröst kan väl anses vara en subkultur som alla andra. Men i andra subkulturer/sammanhang anses du attraktiv om du har mycket tatueringar, är osminkad, lite ruffig, rockig eller har Gällivare-häng, osv.

Så har jag aldrig tänkt på det förut att det är en "subkultur". Kanske för att andra subkulturer inte har lika stor konsekvens på människors självförtroende och självuppfattning som denna typiskt utseende och kroppsfixerade. Att vara rockare, punkare, hipster osv har ju väldigt lite med kroppens utseende att göra. De handlar ju istället om värderingar, intressen och bildning osv. Den nya konstlade kroppskulturen är väldigt sexistisk och objektifierande och påverkar väldigt många negativt eftersom den bryter ner självkänslan.De andra är betydligt mer oskyldiga.
  • Tow2Mater
    Anonym (snygg utan att vara snygg) skrev 2020-04-19 15:16:24 följande:
    Jo så är det ju absolut. Jag kan också se den harmonin och att det kan göra någon attraktiv, även om är inte samma sak som att se bra ut. Jag kan uppleva att människor jag finner attraktiva har direkt fula kroppar vilket gör dem sexuellt väldigt oattraktiva för mig samtidigt. Jag tänker också på det där med skattning Många här inne brukar ha trådar som handlar om vilken skala man har? En med vackert ansikte som kanske skulle skattas som en 8-9:a kan ju ha en kropp som endast är en 4-5:a. Hur skattas den då? En Paradise Hotel människa med 10:a kroppsmässigt, kan ju vara en 4:a i ansiktet och har en 2:a på personligheten.

Men till syvende och sist verkar det som att kroppens utseende är det som värderas högst i vårt samhälle. Ett par långa ben, smal midja, stora bröst på kvinnor och längd och V-formad bringa på killar tex och tjockt långt hår. Människor som bara tittat på såna program och följer influencers kan ju få en helt skev världsuppfattning. Tror det är varför tonåringstjejer är så vilsna numera.
    Igen, vems samhälle pratar du om? Sjuksyrran Marie och advokaten Carl-William, eller artionåriga gymnasieavhopparen och numera bloggaren Zaraa ?
Svar på tråden Vad innebär det egentligen att SE BRA UT?