• JohnB

von Rosenskena

Hej!
    Min dotter fick en von Rosenskena efter 2 dagar och ska ha den i 12 veckor. Jag vet att hon inte lider av den men jag själv tycker att det är fruktansvärt att inte få hålla min lilla myra som en vanlig bebis, det känns som hon är ett paket. Jag är så jätte ledsen över skenan och kan inte vänja mig vid den trots att hon haft den i snart fyra veckor nu. Har din bebis skena? Har du tips på hur man gosar mysigt utan att känna att skenan är i vägen hela tiden?

• Svar på tråden von Rosenskena
  • Barn nr2

Vår son hade skena i 12 veckor, jag hade inte så svårt vid att vänja mig vid den. Det jag tyckte var jobbigt var att man inte kunde bada honom hemma utan skulle in till sjukhuset varje vecka för bad. Jag tror att du helt enkelt måste försöka se skenan som en del av din dotter istället för ett problem. Det är ju trots allt för att hon inte skall få problem i framtiden som hon har den, om hon inte hade fått skenan hade hon blivit tvungen att genomgå en jobbig operation när hon är ca 3, då hon blivit gipsad från bröstet och ner.

• Elisia

Bara några rader:
    Min lille gosse hade också höfledslux och det var jättetrist att få hem sin lille bebis i ställning och jag led något fruktansvärt för hans skull. Men tänk så här; de verkar inte lida av att ha den på sig under de där veckorna. Du måste tänka att den lilla legat ihopsnurrad på trångt utrymme så länge och inte VET hur det ska kännas så här tidigt i livet! De små verkar ta det med jämnmod och du ska se att tiden rinner iväg snabbare än du kan ana. Långt innan den lilla har behov av att röra sig och sitta på riktigt i ditt knä så kommer hon att vara av med det! Jag tycker också att det jobbiga var att åka iväg och bada honom på sjukhuset för man kände att han liksom aldrig blev "vår egen" förrän allt var klart.
    Mitt i alltsammans så kunde jag faktiskt tycka att det var liiiite bra med skenan, trots allt, förutom att det gjorde nytta för framtiden så gjorde det också det lilla knytet lättare att bära.
    Var inte ledsen utan njut av din lilla bebis! Hon njuter säkert av dig och av livet ändå.
    Skriv igen om du har det jobbigt.
    Tröstekramar!
    /Elisia

• Mary Bell

jag föddes med höftledslux och mina föräldrar la mig på sina magar och säger att det var det bästa

• Kathrine

Hej

Min pojke hade också skena i 6v. Der var på sätt och vis tråkigt men vi visste ju att det var en nödvändighet att ha en sådan. Vi fick ta av skenan en halvtimme om dagen och då passade vi på att bara gosa hela tiden.
    Det som var lite förvirrande var att vi blev ordinerade skenan via DS och där var det ok att ta av den 30min/d. Vi var också knuten till Astrid Lindgrens barnsjukhus eftersom vår pojke hade fötts med "nackspärr" och denna krävde också sin behandling. Där fick de som hade von Rosenskena inte ta av den hemma och fick även bada sina barn på sjukhuset. Det är konstigt att två sjukhus inom samma landsting kan ha så olika rekommendationer.

Jag vande mig aldrig med skenan men trösten är ju att vår pojke verkade inte lida av den och den största vinsten var ju att höften blev normal.

• Lillknoppen2

Hejsan!

Vår dotter hade också skena men inte fullt så länge, 6 veckor tror jag det blev. Ja, jag saknade också det där med att hon inte kunde "krypa" intill och kura men å andra sidan har vi vänner med en dotter där de upptäckte höftledsluxationen vid 2 års ålder med stor operation och gips från midjan och ner till strax ovan knäna. Hon var då också gipsad såsom vonRosenskenan är, alltså med benen rätt ut! Det är jobbigt för en två-åring så jag försökte vara glad att vi slapp det i alla fall.

• norpan1

Hej

Min dotter fick också sin skena efter två dagar och ska ha den i tolv veckor sammanlagt. Det jag tycker är jobbigt är ju det här med närheten och goset, att inte kunna snosa henne i nacken eller smeka henner över ryggen. Vi hann ju också märka att hon helst vill ligga på sidan, ihopkrupen och sova vilket hon inte kan nu. Som sagt lider hon ju inte av skenan utan det är ju vi föräldrar som gör det. Vi födde på BB sthlm men fick skenan hos sjukgymnasten på DS. Hon får bara skriva i instruktionerna att man får ha barnet ur skenan i 30 min per dag men vi får ha henne ur skenan upp till en timme om vi vill. Det hör säkert också ihop med hur mycket "fel" det är på höften. Hon har bara på ena höften och då en tvåa på tre gradiga skalan. Vi gör så att vi tar varannan dag jag och min man och bara ligger nakna med henna på brösten och myser. Badet får ju också bli på denna stunden.

Har just satt henne i babybjörn selen och det funkar utmärkt!! Hon somnade som en stock!

L

• norpan1

Just det! Min man hade också skena när han var lite och rekommendationerna är desamma då som nu på vissa sjukhus. Det där med att man måste till sjukhus en gång per vecka för att ta ur bebisen. Vår sjukgymnast sa att resultaten blir desamma vare sig man gör som vi gör eller den andra varianten! Nu ska man kanske akta sig för att exprimentera om det är svår höftlux!

L

• sallyb

Hej!

Känner igen mig precis- jag tyckte det var fruktansvärt när de la vår dotter i skenan. Jag vande mig aldig men accepterade den så småningom. Vi brukade ha henne liggandes på vår mage- det var det sättet som kändes att hon kom närmast.
    och du -även om det känns länge - veckorna går fortare än vad man tror!!!!!
    Sen blir det precis så mysigt som man väntat på!!

Lycka till!

• ScreamJP

Hej!

Vår lilla grabb fick sin skena än han var 10 dagar och får ta bort den lagom till påsk, efter 7 veckor. Usch vad jag grät när han fick den, kändes som om man skulle förlora hans första 2 månader... Gick dock över rätt fort, man vet ju att det är för hans eget bästa.

Klart det är trist att man inte får bada honom som man vill (han tycker det är jättemysigt) men man får ju hitta lösningar på närheten i alla fall. Jag brukar palla upp honom med en kudde så han kan ligga på sidan när jag ammar liggande i sängen. Ett tips är att låta bebisen ligga på din mage i enbart blöja och lätta lite på skenan över axlarna så att överkroppen kan halka ur, på så sätt kan man komma åt att smeka lilla ryggen.

Håller med Elisia om att sett från den ljusa sidan gör ju skenan pyret lite mer lätthanterlig, blir nästan som att lära sig på nytt igen när han slipper den och blir en vanlig "sladdrig" liten bebbe.

Lycka till allihopa och var glada att höftfelet upptäckts så här tidigt så att det är enkelt att åtgärda

kramar från mej

• musli

Hanna hamnade i von rosen-skena dagen efter hon föddes, de upptäckte det direkt efter förlossningen. Hon hade den i 6 veckor, vi fick inte ta ur henne ur skenan och åkte varje vecka 8 mil enkel resa för att bada henne. Vid 6-månaders kontrollen upptäcktes inga problem men 2 dagar innan julafton ringde de och bad oss komma in för röntgen i mellandagarna. Ultraljudsröntgen och skelettröntgen gjordes och vänster höft satt inte i leden utan ovanför bakåtroterad. 11 januari for vi till Umeå (45 mil enkel väg) och 12 januari kom vi hem med Hanna i en orthos (bild finns i galleriet) som hon ska ha fram tills i sommar nån gång. Vi åker 1 gång i månaden till Umeå och röntgar (Christer är på väg hem därifrån just nu) och idag sa de att leden äntligen sitter där den ska men skelettet är underutvecklat och behöver några månader på sig att utvecklas så vi kämpar vidare!
    Vi har även talat med dem om att låta Hanna vara ur skenan lite och läkaren säger att 1 dag ur skenan är en veckas extra behandling (vi ville ha ur henne på 1-årsdagen nämligen) så nu blir det inget med det! Tar bara av den vid blöjbyten och snabba badstunder...

Har ni frågor så bara ställ dem, enklast kanske i min gästbok eller inbox...

Bea

//musli som jobbar på bebis nr. 2...
  • echris18

Visst är det jobbigt att inte kunna komma riktigt nära! Vår dotter fick von Rosenskena när hon var två dagar gammal och när vi skulle upp och bada efter en vecka upptäcktes att höfterna låg ur led. Vi blev då inskrivna på Drottning Silvias barnsjukhus och hon fick ligga i sträck på sjukhuset i 3 veckor. Därefter operation (hemskt jobbigt!!) och gips i 6 veckor. Sedan von Rosen i 8 veckor. Vi fick inte ta ur henne utan fick åka till sjukhuset och bada. Nu är vi inne på andra veckan i Camp skena (ryggen o axlarna fria). Tar ur henne vid blöjbyte och bad. Ska snart börja ta ur henne ur skenan några timmar om dagen. Vill inte säga att "jag har det minsann värre" - bara att jag förstår dig så väl! Vår dotter har varit helt underbar genom detta - inte klagat alls!!

• musli

hur ser en camp-skena ut? vi har en orthos på Hanna... hennes led på vänster sida låg också ur led men vi behövde ingen operation, de gör nästan inga sådana i Umeå längre utan barnen sätts i en orthos och på så sätt går kulan in i leden igen, sen tar det ju några månader innan allt har fäst på rätt ställen och skelettet har vuxit ikapp på den sidan men hanna slipper ju iaf operation...
    du får gärna visa bild på camp-skenan, har letat efter en sån bild men inte hittat nån...

//heavy metal-mamma...
Svar på tråden von Rosenskena