• Ulcus78

    Leasa eller köpa begagnat? Barnfamilj

    Vi går i tankar om att byta bil. Använder bilen mestadels till/från jobb/skola, ca 30 mil/vecka. Vi har kikat lite på att privatleasa vs att köpa begagnat. Vi önskar helst en elhybrid/laddhybrid för att komma ner i bränslekostnad. Dock funderar vi mkt på hur det fungerar vi återlämnande efter 3 år. Vi har 2 7 åringar och en 11-åring så risken att det blir mer än"normalt" slitage och/eller småskador är ju ganska överhängande. Hur ska man tänka generellt? Budget på drygt 150.000 om vi skulle köpa en begagnad bil, dock verkar det inte finns särskilt mkt hybridbilar begagnat.

    Hur skulle ni ha resonerat?

  • Svar på tråden Leasa eller köpa begagnat? Barnfamilj
  • fjanten

    Jag hade köpt begagnat alla dagar i veckan, men också varit OK med att göra avkall på hybrid/el.

  • springintheforest
    Ulcus78 skrev 2020-04-19 19:14:45 följande:

    Vi går i tankar om att byta bil. Använder bilen mestadels till/från jobb/skola, ca 30 mil/vecka. Vi har kikat lite på att privatleasa vs att köpa begagnat. Vi önskar helst en elhybrid/laddhybrid för att komma ner i bränslekostnad. Dock funderar vi mkt på hur det fungerar vi återlämnande efter 3 år. Vi har 2 7 åringar och en 11-åring så risken att det blir mer än"normalt" slitage och/eller småskador är ju ganska överhängande. Hur ska man tänka generellt? Budget på drygt 150.000 om vi skulle köpa en begagnad bil, dock verkar det inte finns särskilt mkt hybridbilar begagnat.

    Hur skulle ni ha resonerat?


    Hej!

    Jag hade valt en begagnad bil med hälften er budget som inköpspris, alltså runt 75' eller upp till max 90'. T ex VW Passat/Volvo S80/Volvo V70/Ford Mondeo/Opel Insignia/Toyota Avensis.

    Man hittar bra begagnade bilar med hyfsat fin utrustning; automat, dragkrok, skinnklädsel och så vidare för under 100'. Anledningarna till att jag väljer begagnat framför privatleasing är följade:

    En barnfamilj får räkna med vissa skador i en bil; mer än normalsmutsiga skor, en olycka med mat/glass, (kanske har ni hund), repor när väskor ska med, märken från bilstolar och eventuellt revor i skinnklädsel eller vad som nu kan hända.

    Ni kör ca 30 mil per vecka vilket gör att ni får räkna med upp till 2000 mil per år. Jag kan tänka mig att ni även åker någon form av extra bilresa en eller några gånger per år.

    Till en begagnad bil medföljer ofta gummimattor (inte självklart i alla bilar) och vinterhjul. Många bilar är utrustade med motor/kupévärmare, dragkrok och skinnklädsel (praktiskt när man har barn).

    Exempel på privatleasing av Kia Optima laddhybrid med upp till 6000 mil på 36 månaders avtal: 5590 kronor. Då ingår vinterhjul, dragkrok och försäkring. Det blir en stor totalsumma på tre år (201240 kronor) plus lite skatt som antagligen ligger på runt 360-400 kronor per år.

    Om ni har möjlighet att få förmånsbil via jobbet kan det dock vara lönsamt beroende på hur många basbelopp som är aktuellt.

    En begagnad bil med inköp på 75000 kronor + underhållningskostnader, skatt och försäkring ca 1000 kronor per månad blir betydligt lägre totalkostnad, ca 111000 kronor. Då kan ni även sälja den bilen för ca 50 % av inköpspriset om ni räknar med att köra max 6000 mil på de tre åren.

    Eftersom ni önskar ha en laddhybrid får ni givetvis plussa på bensin/dieselpriset på en begagnad bil och tänka på att en laddhybrid inte alltid bara går att köra på el, ofta är milen på endast el någonstans mellan tre till åtta/nio.

    I en BMW 530e är sträckan på endast el så liten som 2-2.5mil vid 90 km/h. Efter det kopplar bensinmotorn in och den bilen drar rätt mycket bensin. (Dieselbilarna är mycket mer bränslesnåla.)

    Räkna och jämför, kontrollera vad som verkligen ingår i avtalen och se vad just era behov är.

    Behöver ni dragkrok?

    Har ni djur?

    Kör ni längre sträckor?

    Kan ni ladda bilen hemma?

    Har ni tillgång till laddbox?

    Hur rädda är ni om en ny bil som inte är er egen?

    Hur bor ni?

    Hur mycket kan ni själva fixa med bilar?

    Oj, det blev en "wall of text", hoppas att det hjälper till lite i beslutet om bil.
  • StevenDiese

    Det är inte ett helt lätt val att göra.

    Dock finns det fortfarande en del 2019 modeller som reas ut nu.

    Pga bonus malus systemet så är 2019 bilarna ett par tusen billigare i skatt. De är dock Fortfarande mycket dyrare än begagnade bilar med ett par år på nacken. Kika om det finns nån 2019 kvar hos dina närliggande bilhandlare och be att få en offert. Ett alternativ är också att du köper med restvärde. Alltså att du tar billån på säg 3 år där du endast amorterar tillräckligt för att få ihop nästa kontantinsats. Så kör du varje bil i 3 år och plockar ut en ny då.

    Själv föredrar jag nytt. För jag är så trött på alla problem med gamla bilar. Och skillnaden på kostnad är inte så hemsk i de kalkyler jag gjort mot mina tidigare begagnade bilar. Men allt sånt är ju så klart individuellt. Gillar/kan man meka så är ju en begagnad att föredra ur ekonomisk synpunkt. Men reparationer blir det nästan alltid, även om vissa bilar bara går och går.

  • Ulcus78

    Tack så mkt för era svar! De har hjälpt oss till att mer luta åt begagnad faktiskt. Främst med tanke på slitage och extra kostnader när leasing-avtalen är slut. 

    Vi har haft gamla bilar genom åren och är ganska trötta på det men att köpa helt nytt är dock inte aktuellt. Är det mest prisvärt att lägga sig runt 100 eller strax där under? Vi önskar en kombi med dragkrok, automat, gärna som sagt någon hybrid av någon slag men det är inte superviktigt om det är värt att prioritera andra saker. 

Svar på tråden Leasa eller köpa begagnat? Barnfamilj