• FruganH

    Hundrädd valp

    Hjälp!

    Har en valp på 15 veckor. Har bott med oss i en vecka nu. Det som oroar mig är att han ogillar andra hundar och jag vet inte om det är jag som oroar mig för tidigt eller om det är något jag måste ta tag i nu och i så fall hur.

    Han kommer från en kennel och växte upp med ett tiotal hundar i olika storlek. Han är själv en mindre ras. Enligt rasstandarden skall rasen vara väldigt social, både mot människor och andra hundar och kontaktsökande. De ska inte heller vara osäkra och rädda. Förstår ju att det kan finnas individuella skillnader men man går ju på rasstandarden när man läser om passande hundar. Jag ville ha en social hund, så det är viktigt för mig att han kan komma överens med andra hundar. Han visade inga sådana här tendenser hos uppfödaren alls. Mamman och syskon som vi också träffade var jättetrevliga och vi märkte ingen osäkerhet eller rädsla hos någon av dom.

    Han har som sagt bara bott hos oss en vecka än, så jag vet inte om det är så att han fortfarande bara är allmänt osäker för att det är så mycket nytt (växte upp på landet och bor nu i stan) och att jag bara ska ge honom tid?

    När han ser andra hundar morrar han och kommer de närmare så gör han "utfall", kastar sig fram i kopplet, visar tänderna och skäller.

    Jag håller mig lugn på promenaderna, försöker hålla avstånd till andra hundar än så länge och har försökt ge leverpastej när vi ser hundar på avstånd så att hundar ska kopplas till något positivt.

    Men är det något som har ett bra råd? Avvakta och hoppas på att det blir bättre när han vant sig mer vid omgivningarna? Jobba på det redan nu, men i så fall hur?

    Vi har anmält oss till valpkurs, men den börjar tyvärr inte förrän i början av maj.

  • Svar på tråden Hundrädd valp
  • Dexter dot com

    Han är förmodligen otrygg med ny ägare, nytt hem och nya omgivningar. Låt valpen boa in sig, håll avstånd till andra hundar och försätt avleda med lek/gotte när ni ser hundar på avstånd. Läs om skvallerträning som jag tycker är en effektiv och bra metod att få bort skällandet och fokus på andra hundar.
    Sen får tiden utvisa om du har en osäker valp som kommer behöva stöttning/träning i möten av andra hundar framöver eller om det är flytten som gör den otrygg just nu.

  • Minimorot

    Jag håller med föregående talare. Min mamma hade själv en rädd och stundtals aggressiv hundvalp för några år sedan, men efter mycket kärlek, träning och omsorg så märks det inte längre. 
    Ett tips är att påbörja någon form av valpträning så fort hunden är någorlunda trygg hemma.  

  • Minimorot

    Jag håller med föregående talare. Min mamma hade själv en rädd och stundtals aggressiv hundvalp för några år sedan, men efter mycket kärlek, träning och omsorg så märks det inte längre. 
    Ett tips är att påbörja någon form av valpträning så fort hunden är någorlunda trygg hemma.  

Svar på tråden Hundrädd valp