Pkb skrev 2020-04-22 18:53:55 följande:
Om du har yttorrhet så har du en torr hinna som gör att porerna täpps till och du kan få finnar och milier.
Du måste exfoliera bort yttorrheten först och sedan kan huden ta åt sig av produkterna.
Jag har yttorrhet och rekomenderar syrapeeling.
Maria åkerbergs aha och jojoba peeling. Den innehåller mjölksyra som tar bort yttorrheten. I början flagnar huden en del men efter någon vecka så så är yttorrheten borta.
Pkb skrev 2020-04-22 18:56:15 följande:
Tänk bara på att inte torka ut huden igen med uttorkande produkter, utan använd produkter som är anpassade för din hudtyp. Annars kommer yttorrheten tillbaka.
Makes sense då kanske att jag har ojämn och småfinnig hy om jag är yttorr? Jag har senaste 1 1/2 år använt ACO parfymfri rengöring, toner och ansiktskräm men det kanske inte var klockrent för min hy. Innan dess hade jag Lumene men min serie där försvann så jag gick till ACO då jag gillar enkelt och parfymfritt.
Sen några dagar tillbaka använder jag gamla rengöringen för allt utom pannan som får ACO rengöring för oren hy och så har jag börjat använda Lumene parfymfria kräm som är ganska fet och serum i samma serie som ska ge mycket fukt och lugna huden. Har även Indy mask för oren hy som jag kör en gång i veckan sen några veckor tillbaka. Ska jag ha den oftare än en gång i veckan? Låter det som ett bra koncept för mig? Du verkar veta en hel del.

Anonym (Yes) skrev 2020-04-22 19:48:42 följande:
Kan rekommendera nattmasker.
Tror visserligen mer på att tillföra huden rätt näring inifrån men en fuktgivande nattmask har gjort susen som quickfix.
Någon speciell du rekommenderar?
Ni med samma problem som jag upplever ni att det blir värre ju fler produkter ni använder? Eller av parfymerade produkter eller någon annan ingrediens? Puder, foundation, solskydd eller nåt?