• Anonym (Finnig torris)

Kan man få oren hy för att den är torr?

Min panna är oren och har små, små upphöjningar som inte försvinner. Har alltid använt snälla produkter utan parfym men även nu när jag inte har haft nån produkt alls i pannan på 3 veckor så är det kvar men nu är pannan även torr alltså. Läste nånstans att torr hy kan ge finnar men stämmer verkligen det?

Hur kan jag hjälpa min hy som alltid är ganska torr i ansiktet och som har oren panna?

• Svar på tråden Kan man få oren hy för att den är torr?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-20 17:07:57 följande:

Min panna är oren och har små, små upphöjningar som inte försvinner. Har alltid använt snälla produkter utan parfym men även nu när jag inte har haft nån produkt alls i pannan på 3 veckor så är det kvar men nu är pannan även torr alltså. Läste nånstans att torr hy kan ge finnar men stämmer verkligen det?

Hur kan jag hjälpa min hy som alltid är ganska torr i ansiktet och som har oren panna?

Man kan få finnar om man är torr eftersom huden försöker producerar mer talg då för att smörja sig. Har jag förstått det som.
  • Anonym (Finnig torris)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 17:15:38 följande:
    Man kan få finnar om man är torr eftersom huden försöker producerar mer talg då för att smörja sig. Har jag förstått det som.
    Undrar om krämen jag har använt i nåt år inte har tillfört tillräckligt med fukt i pannan? Det är en parfymfri Aco kräm. Nu använder jag sen några dagar en parfymfri ganska fet kräm från Lumene som är för torr hy. Får se om det hjälper.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-20 17:28:42 följande:

Undrar om krämen jag har använt i nåt år inte har tillfört tillräckligt med fukt i pannan? Det är en parfymfri Aco kräm. Nu använder jag sen några dagar en parfymfri ganska fet kräm från Lumene som är för torr hy. Får se om det hjälper.

Var du torr i pannan innan så var den nog inte så bra. Jag kan vara lite torr ibland med. Har också lite finnar ibland.
  • Anonym (Finnig torris)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 17:40:23 följande:
    Var du torr i pannan innan så var den nog inte så bra. Jag kan vara lite torr ibland med. Har också lite finnar ibland.
    Jag var inte så torr som jag är nu innan jag slutade ha något alls i pannan men jag menade att den kanske inte var tillräckligt fuktgivande. Eller så har jag bara problem. Vad vet jag? Har du finnar eller små pormaskar som inte går att klämma? Jag har det senare och pannan ser helt bucklig ut.

Nu ska jag använda Lumene serum och kräm och se om det hjälper.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-20 17:49:08 följande:

Jag var inte så torr som jag är nu innan jag slutade ha något alls i pannan men jag menade att den kanske inte var tillräckligt fuktgivande. Eller så har jag bara problem. Vad vet jag? Har du finnar eller små pormaskar som inte går att klämma? Jag har det senare och pannan ser helt bucklig ut.

Nu ska jag använda Lumene serum och kräm och se om det hjälper.

Har lite både och, ibland finnar men är alltid knottrig i pannan. Men jag har vant mig så jag tänker inte så mkt på det. Men man hade ju velat fått bort dom såklart.
  • Anonym (Finnig torris)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 17:54:22 följande:
    Har lite både och, ibland finnar men är alltid knottrig i pannan. Men jag har vant mig så jag tänker inte så mkt på det. Men man hade ju velat fått bort dom såklart.
    Har också det där knottriga som jag tänker bli av med nu. Ska använda en ACO ansiktsrengöring i pannan som är för just oren hy och sen Lumene serum och kräm för torr och känslig hy eftersom att ACO tydligen inte har funkat så bra för min panna i nåt år nu.

Vad använder du för produkter?
  • Anonym (Teos mamma)

Jag är väldigt torr och fnasig runt näsan och mun/haka. Jag får smörja in med vaselin numera, annars får jag finnar. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-20 17:59:23 följande:

Har också det där knottriga som jag tänker bli av med nu. Ska använda en ACO ansiktsrengöring i pannan som är för just oren hy och sen Lumene serum och kräm för torr och känslig hy eftersom att ACO tydligen inte har funkat så bra för min panna i nåt år nu.

Vad använder du för produkter?

Ja prova det. Hoppas det hjälper. Har la roche posays produkter. Tycker de är bra. Är väldigt röd i ansiktet hela tiden också, men tycker de hjälper en del.
  • Anonym (Date)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 17:15:38 följande:
    Då är du nog inte torr utan yttorr, dvs din hy är i obalans. 

TS kolla in koreansk hudvård och tänket kring hur de tar hand om sin hud i asiatiska länder. Använd serum, toner och liknande för att sedan låsa in fukten med krämer och fetare produkter. 
  • Anonym (Finnig torris)
    Anonym (Teos mamma) skrev 2020-04-20 18:35:59 följande:
    Jag är väldigt torr och fnasig runt näsan och mun/haka. Jag får smörja in med vaselin numera, annars får jag finnar. 
    Är vaselin verkligen bra att ha i ansiktet? Fast jag antar att det är det enda som funkar för dig?
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 18:36:54 följande:
    Ja prova det. Hoppas det hjälper. Har la roche posays produkter. Tycker de är bra. Är väldigt röd i ansiktet hela tiden också, men tycker de hjälper en del.
    Kanske testar det märket om inte det här hjälper om ett tag.
    Anonym (Date) skrev 2020-04-20 21:24:10 följande:
    Då är du nog inte torr utan yttorr, dvs din hy är i obalans. 

TS kolla in koreansk hudvård och tänket kring hur de tar hand om sin hud i asiatiska länder. Använd serum, toner och liknande för att sedan låsa in fukten med krämer och fetare produkter. 
    Jag tror att jag är yttorr faktiskt. Kör för tillfället acnetvätt i pannan, serum och en ganska fet kräm så jag ska ge det en tid att funka. Ska läsa lite om koreansk vård också.

• Anonym (Teos mamma)
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-22 15:40:24 följande:
    Är vaselin verkligen bra att ha i ansiktet? Fast jag antar att det är det enda som funkar för dig?
    Kanske testar det märket om inte det här hjälper om ett tag.Jag tror att jag är yttorr faktiskt. Kör för tillfället acnetvätt i pannan, serum och en ganska fet kräm så jag ska ge det en tid att funka. Ska läsa lite om koreansk vård också.

Kanske inte det allra bästa men inget annat hjälper. Jag använder även Aquaphor som är som vaselin bara det att den inte lägger sig som ett lock över huden på samma sätt. Hade jag använt detta som ungdom så hade jag säkert fått en massa finnar istället. 
  • Pkb

Om du har yttorrhet så har du en torr hinna som gör att porerna täpps till och du kan få finnar och milier.

Du måste exfoliera bort yttorrheten först och sedan kan huden ta åt sig av produkterna.

Jag har yttorrhet och rekomenderar syrapeeling.

Maria åkerbergs aha och jojoba peeling. Den innehåller mjölksyra som tar bort yttorrheten. I början flagnar huden en del men efter någon vecka så så är yttorrheten borta.

• Pkb

Tänk bara på att inte torka ut huden igen med uttorkande produkter, utan använd produkter som är anpassade för din hudtyp. Annars kommer yttorrheten tillbaka.

• Anonym (Yes)

Dom är grymt bra. Har testat både dyr medicinsk hudvård och billigt.

Just nu kör jag cetaphil exfoliator, la Roche serum och dagcreme samt deras foam Wash till och från.

Annars föredrar jag faktiskt excuviance produkter men vill då använda alla produkter jag använder mig av men har för tillfället inte råd.

Det jag finner svårt är övergången i ålder , bra vattenintag o att balansera fukt tillförsel.

Jag tror att jag sabbat min hud en del med för mycket sol o hoppas att det jag gör för min hud nu vid 34 ( !! :( ) års ålder iaf kan avhjälpa lite för snabbt åldrande iaf minska dom mest synliga skadorna.
  • Anonym (Yes)

Kan rekommendera nattmasker.

Tror visserligen mer på att tillföra huden rätt näring inifrån men en fuktgivande nattmask har gjort susen som quickfix.

• Anonym (Finnig torris)
    Pkb skrev 2020-04-22 18:53:55 följande:
    Om du har yttorrhet så har du en torr hinna som gör att porerna täpps till och du kan få finnar och milier.
    Du måste exfoliera bort yttorrheten först och sedan kan huden ta åt sig av produkterna.

Jag har yttorrhet och rekomenderar syrapeeling.
    Maria åkerbergs aha och jojoba peeling. Den innehåller mjölksyra som tar bort yttorrheten. I början flagnar huden en del men efter någon vecka så så är yttorrheten borta.
    Pkb skrev 2020-04-22 18:56:15 följande:
    Tänk bara på att inte torka ut huden igen med uttorkande produkter, utan använd produkter som är anpassade för din hudtyp. Annars kommer yttorrheten tillbaka.
    Makes sense då kanske att jag har ojämn och småfinnig hy om jag är yttorr? Jag har senaste 1 1/2 år använt ACO parfymfri rengöring, toner och ansiktskräm men det kanske inte var klockrent för min hy. Innan dess hade jag Lumene men min serie där försvann så jag gick till ACO då jag gillar enkelt och parfymfritt.

Sen några dagar tillbaka använder jag gamla rengöringen för allt utom pannan som får ACO rengöring för oren hy och så har jag börjat använda Lumene parfymfria kräm som är ganska fet och serum i samma serie som ska ge mycket fukt och lugna huden. Har även Indy mask för oren hy som jag kör en gång i veckan sen några veckor tillbaka. Ska jag ha den oftare än en gång i veckan? Låter det som ett bra koncept för mig? Du verkar veta en hel del.
    Anonym (Yes) skrev 2020-04-22 19:48:42 följande:
    Kan rekommendera nattmasker.

Tror visserligen mer på att tillföra huden rätt näring inifrån men en fuktgivande nattmask har gjort susen som quickfix.
    Någon speciell du rekommenderar?

Ni med samma problem som jag upplever ni att det blir värre ju fler produkter ni använder? Eller av parfymerade produkter eller någon annan ingrediens? Puder, foundation, solskydd eller nåt?

• Pkb
    Anonym (Finnig torris) skrev 2020-04-22 21:00:13 följande:

Makes sense då kanske att jag har ojämn och småfinnig hy om jag är yttorr? Jag har senaste 1 1/2 år använt ACO parfymfri rengöring, toner och ansiktskräm men det kanske inte var klockrent för min hy. Innan dess hade jag Lumene men min serie där försvann så jag gick till ACO då jag gillar enkelt och parfymfritt.

Sen några dagar tillbaka använder jag gamla rengöringen för allt utom pannan som får ACO rengöring för oren hy och så har jag börjat använda Lumene parfymfria kräm som är ganska fet och serum i samma serie som ska ge mycket fukt och lugna huden. Har även Indy mask för oren hy som jag kör en gång i veckan sen några veckor tillbaka. Ska jag ha den oftare än en gång i veckan? Låter det som ett bra koncept för mig? Du verkar veta en hel del. Någon speciell du rekommenderar?

Ni med samma problem som jag upplever ni att det blir värre ju fler produkter ni använder? Eller av parfymerade produkter eller någon annan ingrediens? Puder, foundation, solskydd eller nåt?

Jag använde också acos produkter i flera år.

Men de arbetar inte så "aktivt" på hyn.

Jag har provat massa märken men fastnat för Maria Åkerbergs.

Men jag är absolut ingen expert så jag kan inte direkt uttala mig om de produkter du nämner.

Man kan göra gratis hudtypstest på skincity.se så ger de en rekommendationer om produkter, de vet mycket om hudvård.

Om de kommer fram till att du är yttorr så ska du inte använda produkter för oren hy då de gör yttorrheten värre (uttorkande) och du kommer att fortsätta få plitor.
  • Anonym (Finnig torris)
    Pkb skrev 2020-04-27 06:24:17 följande:
    Jag använde också acos produkter i flera år.
    Men de arbetar inte så "aktivt" på hyn.
    Jag har provat massa märken men fastnat för Maria Åkerbergs.
    Men jag är absolut ingen expert så jag kan inte direkt uttala mig om de produkter du nämner.
    Man kan göra gratis hudtypstest på skincity.se så ger de en rekommendationer om produkter, de vet mycket om hudvård.
    Om de kommer fram till att du är yttorr så ska du inte använda produkter för oren hy då de gör yttorrheten värre (uttorkande) och du kommer att fortsätta få plitor.
    Jag har tänkt att ACO är "rent" och bra då det är från Apoteket och inte har 44 ingredrienser men det kanske inte vårdar hyn tillräckligt mycket. Det är för tidigt att utvärdera än men jag tror faktiskt att det håller på att bli bättre i pannan av Lumene. Ska ändå se på ditt förslag vad som rekommenderas för mig.
Svar på tråden Kan man få oren hy för att den är torr?