• Malle21

    endometrios

    Hej

    var på gyn idag och de gjorde en vaginalt ultraljud och han såg att jag hade en cysta

    Då sa han att de är endometrios, jag undrar om ifall man kan se de så fort att man just har de??

  • Svar på tråden endometrios
  • Bautatron

    Hej!

    Nej på det där sättet kan man inte se endometrios. Det krävs titthål för att få säkert svar. Men gynekologer brukar kunna sätta en träffsäker diagnos utifrån vad du berättar om för symptom. Jag har själv sjukdomen.

  • Malle21

    Hmm okej , för han snabb tittade och sa att de var de Jah hade , jag har inte jätte ont i magen eller så bara när jag har mens men de är inget jag lider av utan de onda försvinner med en Alvedon .

  • Bautatron
    Malle21 skrev 2020-04-21 21:52:34 följande:

    Hmm okej , för han snabb tittade och sa att de var de Jah hade , jag har inte jätte ont i magen eller så bara när jag har mens men de är inget jag lider av utan de onda försvinner med en Alvedon .


    Gav han dig någon behandling mot det? Det är väldigt mycket varierande symptom när man har endometrios. När jag på allvar började förstå att det var endometrios jag hade så sökte jag vård för just det, men då vägrade läkaren tro att jag hade det eftersom jag inte hade smärtor vid samlag.. Jag stod på mig och blev skickad till en gynekolog som forskar på endometrios och hon bekräftade direkt att jag hade det. Sen opererades jag för att se utbredningen av dem s.k myomena. Du ska absolut propsa på att få behandling, och du ska ha en behandling som passar dig. Som du inte mår dåligt av. Sen brukar man faktiskt inte prata om cystor när det gäller endometrios. Var det en gammal gynekolog?
  • Malle21

    Nej ingen behandling alls , han var rätt ung den läkaren. Tyckte bara de var konstigt att bedöma så snabbt . Jag tror nämligen att mirena spiralen har gjort att jag fått cystor. Men läkaren lyssnar inte , han skulle kontakt mig efter 2 dagar , men inget svar alls från människan

  • Bautatron

    Konstig läkare verkligen. Visar det sig att han hade helt fel så tycker jag att du borde anmäla honom till nån sorts läkarlegitimation granskande. Sök vård på gyn. Det gör ju ont att ha cystor!? I min kommun är det 2-3 månads väntetid på att komma till gyn, men det är det värt!

Svar på tråden endometrios