• Emmama

    PCOS

    Hej alla!

    Jag var hos kvinnohälsan i december 2019 och gjorde gynundersökning pågrund av att jag inte haft min mens på cirka 1 år. Kvinnohälsan gav mig i samband med detta provera som jag skulle äta 3 månader i sträck, första gången kom mensen men de andra två månaderna kom den inte. På kvinnohälsan fick jag också ge blodprov för att mäta olika nivåer.

    En månad senare i Januari i år får jag hem ett brev där det står att jag har symtom på PCOS. Efter cirka 3 månaders sökning gällande den diagnosen har jag inte blivit något klokare. Frågor som jag inte får svar på är bland annat ?Kan man bli helt frisk ifrån det eller kan man bara minska symtomen av sjukdomen?? ?Hur ser diagnostiseringen ut för PCOS?? ?Hur många blir gravida ?naturligt? utan provrörsbefruktning? ?Finns det tabletter eller liknande för att kunna få igång ägglossningen??

    För att göra inlägget lite tydligare så vill jag få kontakt med andra som kanske har PCOS eller som har det och hur deras väg till att bli gravida sett ut. Jag är bara 20 och får inte i min region göra provrörsbefruktning för att bli gravid förens jag har fyllt 23. Men drömmen om en bäbis har funnits länge hos mig och min sambo. Därför vill jag också veta om ni som inte valt att göra provrörsbefruktning, hur ni har blivit gravida.

    Som jag skrev lite lulligt i början av inlägget så är jag inte diagnostiserad ännu utan de typ antar att jag har PCOS. Jag ringde till dem igår och pratade, så de ska undersöka saken närmare, men jag är lite nyfiken på hur denna process kommer gå till. Vad jag har att förvänta mig. Så ni som gjort utredning skriv gärna om hur eran process gick till.

    Tack på förhand // Emma

  • Svar på tråden PCOS
  • helaminvärld

    Hejsan! Här är en till som gärna hör andras historier angående resan till att bli föräldrar.. Jag själv är 27år med väldigt oregelbunden mens.. Allt från 33 dagar och är nu på dag 60 men ingen mens i sikte. Har flera symptom på pcos bl.a. menstruationsstörningarna, övervikt, en del problem med acne och till en viss del ökad hårväxt. Som sagt, misstänker själv att jag kan ha pcos, och skall imorgon till gynekologen för att göra vul på äggstockarna. Min man och jag har försökt få barn sen i somras, men känns lite hopplöst när man aldrig vet när mensen tänkte komma och väldigt få gånger man haft ägglossning, därav gynbesöket.. Skulle vara skönt att ha någon att ventilera sina tankar med :)

  • Shishii

    Hej,

    Jag har PCOS men det tog låååång tid innan jag fick diagnosen. I Sverige ligger tyvärr vården långt bakom när det kommer till denna hormonella obalans och jag fick läsa på mycket själv och mer eller mindre be vården om vissa prover. PCOS är en lurig grej, det yttrar sig väldigt olika hos olika kvinnor men den mest vanliga symptomen är att man ser ett så kallat pärlband på äggstockarna vid vaginal ultraljud. Dessa pärlband är ägg som pga obalans i hormonnivåerna inte mognar utan stannar i utveckligen och därmed får kvinnan ingen ägglossning och mens. Utan ägglossning = ingen bebis på naturlig väg.

    Andra Vanliga symptom är viktuppgång som är väldigt svår att styra samt extremt svårt att gå ner i vikt (såvida man inte får balans i hormonrubbningarna), extrem trötthet, håravfall, ökad kroppsbehåring osv. I Sverige bemöter man PCOS ofta med att kvinnan får ta P-piller och återkomma om hon försöker bli gravid. Men detta är SÅ FEL då PCOS inte bara handlar om fertilitet utan om hälsan överlag. Exempelvis så är vi med PCOS ofta insulin resistenta och kallas därmed för -pre diabetic Type 2- vilket kan vara livsfarligt. Vi har även ofta för lite progesteron i kroppen eftersom vi saknar ägglossning (vi har ju ingen naturlig menscykel) och denna brist kan i längden leda till nedstämdhet och depression.

    I vissa fall får man metaformin för att avhjälpa symptomen men metaformin har många biverkningar. Ovasitol vet man inte mkt om i Sverige men det rekommenderas starkt i bla USA då det består av naturliga ingredienser samt har samma, om inte bättre, effekt än metaformin. (Ovasitol har hjälp mig mycket!) Dock är enda sättet att hantera PCOS att skapa balans i hormonerna och det kan kännas överväldigande då iallafall jag saknade kunskaper men man får helt enkelt läsa på! Det går alltså inte att bota.

    Vad gäller fertilitet så är jag o min man nu gravida efter IVF och många års försök. Men ivf är inte första steget.

    Man börjar med att äta provera för att framkalla mens, kommer mensen inte så ökar man dosen tills man har hittat det som funkar för just dig. När mensen väl kommer så äter man Letrozol från dag 3 för att framkalla ägglossning. Cirka dag 12 kollar man med ultraljud så att det finns EN mogen blåsa (man vill undvika flera mogna för att minska risken för tvilling eller trilling graviditet). Finns mogen blåsa så börjar man ta ägglossningstest och har samlag vid utslag för att försöka bli gravid. Kruxet är att många läkare inte är tillräckligt kunniga för att veta att vi som har PCOS kan få mogna äggblåsor med Letrozol och även utslag på ägglossningstest MEN det innebär inte att ägget faktiskt lossnar och ger en chans till graviditet. Därför MÅSTE vi få en äggmognads spruta (ex ovitrelle) för att säkerställa att ägget faktiskt lossnar.

    Denna metod måste man prova minst 6 månader för att bli berättigad till IVF. Vi fick aldrig ägglossningssprutan (läkaren var inte kunnig och jag hade inte än läst mig till denna info) så den metoden fungerade inte för oss eftersom jag förmodligen aldrig hade ägglossning på riktigt.

    Ursäkta att texten blev så lång men det finns oerhört mkt att säga om PCOS och hur man kan hantera den. Sök efter PCOS på insta, finns många bra sidor med info.

    Önskar er lycka till <3

  • mso

    Hej,

    Mycket har hänt inom vården sedan jag fick min PCOS-diagnos för ca 20 år sedan. Det dom sa till mig då var att jag inte skulle räkna med att kunna bli gravid, utan kanske ställa in mig på att adoption var enda tillvägagångssättet för mig att få några barn.

    Jag var då 19 år och kunde inte bry mig mindre om att bli gravid, så jag brydde mig inte så mycket då. När jag sedan träffat en man, och han började prata om barn så sa jag som det var. Att vi kunde försöka, men att det nog inte skulle fungera. Vi försökte till och från i 2-3 år, dock utan inblandning från läkare eller mediciner eftersom jag inte visste att det var ett alternativ. Vi tog det inte så seriöst utan det var mer att vi inte skyddade oss när vi hade sex.

    2010 så hade jag lite andra hälsoproblem som fick mig att rasa i vikt ganska betydligt. Gick ner ca 12 kilo på bara några månader (jag hade varit överviktig sedan jag var runt 20-22 års ålder och de 12 kilona var inte tillräckligt för att få ner mig till normalvikt). Strax efter det så blev jag gravid. Jag hade en normal graviditet och födde en relativt stor bebis.

    När hon var ca ett år så började vi försöka oss på att få en till. Jag visste då mer om alternativen som fanns och kontaktade en gynekolog som jag gick till. Vi provade pergotime och metformin i olika konstelationer, men jag fick inte en enda äggblåsa som växte alls. Vi kontaktade då Sofia-hemmet för att diskutera vidare hjälp. Under samma tid så kände jag att jag behövde göra något åt min vikt som stadigt hade gått upp sedan första förlossningen. Jag vägde mer än vad jag hade gjort tidigare någonsin i mitt liv. Jag gick ner så att jag låg runt 80 kilo (170 lång) och blev helt plötsligt gravid igen på naturlig väg, utan hjälp av mediciner eller läkare. Hade en jobbig graviditet, men födde tillslut en jättebebis på 4,5 kilo.

    Det är inte alltid som vikten spelar roll när vi pratar PCOS och infertilitet, men det KAN vara en faktor. Precis som det kan vara en faktor om du är väldigt smal. Så om inget annat fungerar, du är överviktig och har PCOS. Pröva att äta nyttigare och röra lite mer på dig. Det kan göra underverk.

    Idag är barnen 9 och 6 år gamla, och jag har gått upp varenda kilo som jag gått ner igen.

Svar på tråden PCOS