• mhansen

    Han stöter bort min dotter

    Hej,

    Varning för långt inlägg.....

    Behöver utomståendes råd o syn på det....

    Jag blev tillsammans med min sambo för två år sedan. Jag har två barn sedan tidigare och detta funkade jätte bra. Men efter jag blivit gravid började min sambos och min dotters relation bli dålig. Efter vårt gemensamma barn fötts har det blivit total katastrof.

    Jag hade varit mer ?förstående? om han stött bort båda mina barn när han fick ett ?eget?. Men nu är det bara min dotter, sonen gör han gladeligen saker med. Skojar och har kul.

    Men min dotter snäser han åt, säger nej om hon vill följa med sonen och sambon ut å cykla ex. vis. Är på henne hela tiden. ?Gör si, gör så?

    Kan komma ut med händerna i sidorna o ?Jaha, vem är det som glömt spola? o titta menande på henne....

    När jag påtalat detta blir han irriterad och tycker att han ändå ?försöker fast han tycker hon är jobbig?.

    Min dotter har vid flera tillfällen nu varit ledsen, frågat vad det är för fel på henne. Varför han aldrig vill vara med henne osv. Mitt mammahjärta GRÅTER!!

    Känner mig arg, besviken och ledsen över hur han hanterar situationen. Och att han inte kan sätta sig in i min dotters situation. Utan bara viftar bort det.

    Han har blivit helt förändrad det senaste året, nu har han blivit ett negativt kontrollfreak men samtidigt otroligt LAT! Han gör typ ingenting längre. Jag fixar allt med städning, hem osv men även hela trädgården med häckklippning, gräsklippning. ALLT. -O när jag kommer in så frågar han ?vad det blir för mat? !

    Han har aldrig någonsin tagit vårt barn på natten trots att han bara flaskmatas. Han sover istället på soffan sedan 3 månader tillbaka o gnäller sen om att HAN är trött när jag varit uppe hela nätterna med bebisen.

    Det var inte denna jag blev kär i och känner mig så lurad. Känner inte att jag vill fortsätta med honom. Men vår son är bara fem månader och jag känner mig bara urlakad. Jag vet precis vad en separation innebär och hur mycket det kräver psykiskt.

    Samtidigt kräver den vardag vi lever i nu massor av mig psykiskt ändå.....

    Påtalade jag inte visste om jag kunde fortsätta i en sån här relation och dagen efter frågade han om det verkligen va så illa och grät. Men jag tycker inte att man kan bete sig illa mot den andras barn, säga att hen är jobbig osv och förvänta sig att man ska vara kär och galen i honom ändå?

  • Svar på tråden Han stöter bort min dotter
  • Drottningen1970

    Ansök om familjebehandling hos kommunen. Detta är mycket allvarligt. Din dotter riskerar att skadas känslomässigt och psykiskt för resten av livet av denna mobbning hon utsätts för i sitt eget hem som ska vara en trygg plats. Syskonens relationer skadas och alla barn far illa. Om ingen radikal ändring sker snabbt finns det inga alternativ än separation.

  • Anonym (Helena)

    Ok, en sak: parterapi. Parterapi och det snabbt! Via kommunen, gärna någon med inriktning på bonusfamiljer. Jag har själv fått mitt första barn med en man som har barn sedan tidigare. Min relation med hans barn blev sämre efter att jag fick ett eget barn. Jag tyckte att bonusbarnet behandlades bortskämt och att hen tog allt fokus från parrelationen. Hemskt, men sant. Jag fick även en förlossningsdepression de rstqmånaderna med bebis. Det kanske din sambo har? Det är INTE ok att han är hård mot din dotter men inte mot din son. Absolut inte. Och det kommer inte att bli bättre med tiden, om ni inte pratar om det på ett bra och konstruktivt sätt NU. Står din dotter dig extra nära? Närmre än sonen? Kanske sover hon i din säng tex? Detta var ett stort problem för mig med mitt bonusbarn. Jag blev svartsjuk. Dessutom var det att hen blev så otroligt bortskämd och inte klarade någonting själv. Så som det kan bli med barn som bor varannan vecka. Det kan också vara så att din sambo klickar bättre personlighetsmässigt med din son. Men det gör det inte ok att bete sig som ett svin!

  • mhansen

    Drottningen1970

    Har sagt till honom att allt vi gör och säger är sånt som hon kommer bära med sig hela livet. Det är hennes grund att stå på. Det kommer forma henne framöver. Och jag vet själv dessutom hur det är att inte trivas i sitt eget hem och vad det gör med en sen när man kommer upp i tonåren. Men jag får inte den responsen jag hade önskat och känner inte att vi kommer uppnå nått som är hållbart i längden. Kanske blir det bättre ett tag nu när han är så ledsen. Men av tidigare erfarenheter kommer vi vara tillbaka ganska fort på denna rutan.

    Jag har bett henne gå till skolkuratorn så länge för att hon inte ska bära allt inom sig. Kanske säger hon heller inte allt till mig...

  • mhansen

    Anonym (Helena)

    Ja, min dotter står mig nära men vi sover inte i samma säng. Hon är en självständig snart tioåring men han tycker att hon är ouppfostrad. Vilket hon inte är utan väldigt sprallig och energisk, MEN har ändå vett o etikett om man säger så.

    Han tycker det är jobbigt att hon kan vara så ?på? och vilja hitta på saker tex...

    O parterapi vet jag inte om det skulle fungera då han är sååå förstående när andra är i närheten....

  • Anonym (Jag)
    mhansen skrev 2020-04-21 11:26:52 följande:

    Drottningen1970

    Har sagt till honom att allt vi gör och säger är sånt som hon kommer bära med sig hela livet. Det är hennes grund att stå på. Det kommer forma henne framöver. Och jag vet själv dessutom hur det är att inte trivas i sitt eget hem och vad det gör med en sen när man kommer upp i tonåren. Men jag får inte den responsen jag hade önskat och känner inte att vi kommer uppnå nått som är hållbart i längden. Kanske blir det bättre ett tag nu när han är så ledsen. Men av tidigare erfarenheter kommer vi vara tillbaka ganska fort på denna rutan.

    Jag har bett henne gå till skolkuratorn så länge för att hon inte ska bära allt inom sig. Kanske säger hon heller inte allt till mig...


    Du är medveten om att kuratorn högst troligt anmäler oro till soc va?
  • Neqbeth

    Förstår verkligen att detta är fruktansvärt tråkigt och jobbigt för dig.

    Men om situationen är så tydlig som du beskriver den och dottern har märkt det och tydligt reagerar, så kan du faktiskt inte låta den fortgå. Du måste bryta det mönstret NU. För jag tror din dotter tar enorm skada av det.

  • Mimosa86

    Separera. Nu.

    Ta hjälp av familj och vänner.

    När man läser mellan raderna så verkar du själv medveten om att detta är helt ohållbart och inte kommer ändras. Så riv av plåstret. Och kanske bra att göra det när minsta är såpass liten.

    Detta hindrar ju inte honom från att vara en bra pappa till ert barn. Men han bidrar ju inte till familjen alls förutom att utlaka dig och mobbar ditt barn.

    Ingen anledning att vänta och låta mobbningen fortskrida. Agera. Och våga be om hjälp av nära och kära

  • Anonym (Helena)
    mhansen skrev 2020-04-21 11:30:49 följande:

    Anonym (Helena)

    Ja, min dotter står mig nära men vi sover inte i samma säng. Hon är en självständig snart tioåring men han tycker att hon är ouppfostrad. Vilket hon inte är utan väldigt sprallig och energisk, MEN har ändå vett o etikett om man säger så.

    Han tycker det är jobbigt att hon kan vara så ?på? och vilja hitta på saker tex...

    O parterapi vet jag inte om det skulle fungera då han är sååå förstående när andra är i närheten....


    Du får helt enkelt säga till honom att antingen så börjar ni i parterapi omgående eller så flyttar ni isär NU. Hans beteende mot din dotter är oacceptabelt. Det spelar väl ingen roll om han är förstående när andra är i närheten, hos en parterpaeut kan du lufta dina bekymmer oavsett och han kommer att behöva sitta i rummet och lyssna inför en tredje part. Men räkna med att behöva lyssna till hans version också - att han tycker att du uppfostrar din dotter för slappt och att han har svårt för vissa av hennes sidor p.g.a. det. Han kommer att behöva förändra sitt beteende och du också. Om ni ska leva ihop. Att leva i bonusfamilj är SVÅRT! Din sambo behöver inte älska din dotter eller ens tycka speciellt mycket om henne - så länge han beter sig respektfullt mot henne och är schysst mot henne. OCh ni behöver tid som PAR, även om din dotter är med. Det kan bli så att det barn som står en närmast hamnar i clinch med en ny styvförälder.
  • mhansen
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-21 12:21:55 följande:

    Du är medveten om att kuratorn högst troligt anmäler oro till soc va?


    Fast det kan ju inte hindra mig från att låta henne gå dit och lätta sitt hjärta.
  • mhansen
    Mimosa86 skrev 2020-04-21 12:35:55 följande:

    Separera. Nu.

    Ta hjälp av familj och vänner.

    När man läser mellan raderna så verkar du själv medveten om att detta är helt ohållbart och inte kommer ändras. Så riv av plåstret. Och kanske bra att göra det när minsta är såpass liten.

    Detta hindrar ju inte honom från att vara en bra pappa till ert barn. Men han bidrar ju inte till familjen alls förutom att utlaka dig och mobbar ditt barn.

    Ingen anledning att vänta och låta mobbningen fortskrida. Agera. Och våga be om hjälp av nära och kära


    Ja jag vet egentligen vad jag borde göra. Men när man går och funderar ensam hela dagarna börjar man tillslut tro att man överdriver, är känslig eller blivit knäpp av sömnbristen....

    Känner mig så ledsen över att situationen blev som den blev bara.. man känner en viss skam över att stå där själv med mina barn för att jag ?valde fel man igen?...

    Jag vet att jag kommer klara det men det känns så jävla RUTTET..
Svar på tråden Han stöter bort min dotter