• Anonym (Mamma)

När slutade ni med kvällsflaska?

Vår son är tre år, ganska precis. Jag funderar på att sluta med kvällsflaskan, han får välling innan han lägger sig och jag tänker att han då kommer att kissa lite mindre under natten. Vi blandar på en dl så det är inte så mycket, och det är sällan det rinner över blöjan men ska han bli torr om nätterna tänker jag att det kan vara bra att minska på vätskorna precis innan läggning.

Vid vilken ålder slutade ni ge kvällsflaska till era barn och hur gjorde ni för att få slut på det?

• Svar på tråden När slutade ni med kvällsflaska?
  • Anonym (....)

Förstör ni inte hans tänder om ni ger flaska på kvällen? Mina har aldrig druckit välling/ersättning så högt upp i åldern. Ammat fritt dygnet runt till 1,5 år sedan får barnen gröt och efter det tandborstning.

• Anonym (K)

Äldsta slutade dricka välling när han var typ 2,5 år. Vi började ge honom en macka eller en banan på kvällen istället och ganska snabbt glömde han bort vällingen. Frågade han efter välling fick han det men det rann liksom ut i sanden när han fick något att äta istället. Mellanbarnet drack inte välling utan åt gröt så där var det ännu lättare att övergå till något mindre kladdigt att äta. Yngsta är bara 10 månader än så länge så det dröjer nog länge innan vi slutar med välling för honom.

• Anonym (K)
    Anonym (....) skrev 2020-04-21 19:58:33 följande:

Förstör ni inte hans tänder om ni ger flaska på kvällen? Mina har aldrig druckit välling/ersättning så högt upp i åldern. Ammat fritt dygnet runt till 1,5 år sedan får barnen gröt och efter det tandborstning.

Välling går också att ge innan tandborstning, precis som gröt.
  • Anonym (Evyline)

Mina barn har aldrig fått välling eftersom det är så onyttigt. 

I den åldern behöver de ju inget när de ska sova ändå. Räcker med mat vid 18. Sätt honom på pottan innan han lägger sig.

• BuoBä

Hm, vid 3 år hade vi slutat med ett extra kvällsmål för länge sen. Är han verkligen hungrig eller är det mer en rutin? Vad händer om ni helt enkelt "glömmer" vällingen en kväll?

• Anonym (ena andra)

Vi har slutat ge flaska över huvud taget när barnen varit stora nog att äta med händerna och bestick och kunnat dricka själva ur vanliga glas/muggar. Ena var dessutom aldrig intresserad av nappar av något slag så det löste sig av sig själv.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2020-04-21 19:58:33 följande:

Naturligtvis borstar han tänderna efteråt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2020-04-21 19:59:38 följande:

Äldsta slutade dricka välling när han var typ 2,5 år. Vi började ge honom en macka eller en banan på kvällen istället och ganska snabbt glömde han bort vällingen. Frågade han efter välling fick han det men det rann liksom ut i sanden när han fick något att äta istället. Mellanbarnet drack inte välling utan åt gröt så där var det ännu lättare att övergå till något mindre kladdigt att äta. Yngsta är bara 10 månader än så länge så det dröjer nog länge innan vi slutar med välling för honom.

Ett tag, för kanske ett år sedan, hade vi gröt på kvällen men det är han inte särskilt intresserad av alls ens dagtid. Ska fundera på om det går att byta ut mot något annat!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Evyline) skrev 2020-04-21 20:05:10 följande:

Mina barn har aldrig fått välling eftersom det är så onyttigt. 

I den åldern behöver de ju inget när de ska sova ändå. Räcker med mat vid 18. Sätt honom på pottan innan han lägger sig.

Det här är vanlig fullkornsvälling, det äter jag själv fortfarande då och då ;) Sonen är inte pottränad än men han har nyligen börjat kissa en liten extra skvätt precis innan han ska somna, även om han är nybytt.
  • Anonym (mami)

Jag gick förmodligen emot alla rekommendationer men jag lät sonen bestämma själv. Han behövde kvällsflaska för att varva ner och hade inte hjärta att plocka bort det. Vid fyraårsåldern föll den bort naturligt.

Svar på tråden När slutade ni med kvällsflaska?