• Liiann

    En central fråga inom tron

    Tror ni på liv efter döden?
    Finns det ett efterliv och hur yttrar sig den?

    Många som varit döda eller nära döden beskriver ofta att de sett ett ljus, hört Jesus eller anhöriga tala, medan andra exv. upplevt gudomlig musik och sett himlen med det sjätte sinnet, innan de kommit tillbaka i sina kroppar.

    Hur tror ni att livet efter döden i anden utspelar sig?
    Hur tror ni att man exv. kommunicerar med anhöriga eller andra?
    Är man i himlen sen och hur är det?

    Skriv också gärna om ni haft förnimmelser eller sett tecken på efterliv och hur det varit.
    Jag är själv troende i Guds, Jesus Kristus och den heliga andens namn. 

  • Svar på tråden En central fråga inom tron
  • Liiann

    Jag kan börja. Inom den kristna tron uppstår vi i ande och vad jag förstår visade sig Jesus i ljuset för sina lärjungar när han blev uppstånden. Vi blir också till ljus den dag vi nedstiger till dödsriket och uppstår från det döda.  

    Jag ser inte, men kan känna en inre röst eller uppleva en telepatisk kommunikation med den avlidne, som påminner mig om ett fotografi denne vill att jag ska se på och relatera till innan denne återkommer vid ett senare tillfälle för att påminna mig om att hen är närvarande.


    Jag tror också att man kan röra sig fritt mellan olika rum i ande, ja kanske även vara på flera ställen samtidigt och i kontakt med de som ännu lever ett jordeliv.

  • Aniiee

    Nej, jag tror inte på ett liv efter döden.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Liiann
    Aniiee skrev 2020-04-21 21:01:52 följande:

    Nej, jag tror inte på ett liv efter döden.


    Tror du ens på anden?
  • Slonkilonkens

    Är ateist. Tror varken på liv efter döden, gud, anden, tomten, vättar, spöken, Jesus eller tandfen.

    Förstår att det finns människor som behöver tro, som behöver svar på inbillade frågor eller helt enkelt behöver fylla något tomrum. För mig är religion att jämföra med vanföreställningar - vuxna människor med låtsaskompisar...

  • Aniiee
    Liiann skrev 2020-04-21 21:20:09 följande:
    Tror du ens på anden?
    Nej.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Barbro45
    Liiann skrev 2020-04-21 20:36:02 följande:

    Tror ni på liv efter döden?
    Finns det ett efterliv och hur yttrar sig den?

    Många som varit döda eller nära döden beskriver ofta att de sett ett ljus, hört Jesus eller anhöriga tala, medan andra exv. upplevt gudomlig musik och sett himlen med det sjätte sinnet, innan de kommit tillbaka i sina kroppar.

    Hur tror ni att livet efter döden i anden utspelar sig?
    Hur tror ni att man exv. kommunicerar med anhöriga eller andra?
    Är man i himlen sen och hur är det?

    Skriv också gärna om ni haft förnimmelser eller sett tecken på efterliv och hur det varit.
    Jag är själv troende i Guds, Jesus Kristus och den heliga andens namn. 


    Jag tror inte på ett liv efter döden. Det finns flera berättelser om människor som ser ljus, mött någon/något, sett och upplevt något. Men berättelserna varierar mellan kulturer, det man upplever är avhängigt av den egna kulturens  föreställningar om döden och livet efter detta. Vi inom den kristna kultursfären möter i stort sett endast berättelser om ljus, Jesus, avlidna anhöriga.
  • Aniiee
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-04-22 03:36:32 följande:

    Jesus fanns väl inte ens på riktigt? 


    Jesus så som "vi känner honom" är med största sannolikhet en kompositkaraktär.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden En central fråga inom tron