• Anonym (D)

Kan man importera cbd-olja eller stoppas det i tullen?

Jag har fått bukt med smärtor med hjälp av CBD-olja och har hittat en återförsäljare i Schweiz som levererar till Sverige. Oljan i fråga ska vara THC-fri.

Men jag tycker regelverket är snårigt och det ändras hela tiden senaste åren gällande cbd-oljor. Vad gäller just nu? Kan jag beställa hem en olja och hoppas att den inte fastnar i tullen? De är ju rätt dyra.

Sist fick jag oljan skicka av en privatperson i Schweiz och denne var tvungen att uppge för personalen på postombudet var paketet innehöll, så de skrev ?medicin, olja? på en papp och klistrade på. Det är ju som att skriva rakt ut att det är cbd-olja och det gillar väl inte svenska tullen? Det gick vägen den gången, i februari, men kanske har reglerna ändrats?

Eller vad gäller?

• Svar på tråden Kan man importera cbd-olja eller stoppas det i tullen?
  • Zoegazz

TCH-fri olja är laglig. Jag beställde min från naturalhemplife online. Inga problem.

• Anonym (D)
    Zoegazz skrev 2020-04-22 14:39:59 följande:

TCH-fri olja är laglig. Jag beställde min från naturalhemplife online. Inga problem.

Är du säker på att den är det? Har du någon länk med tydlig info om detta? Har blivit helt puckad av att googla och sortera bort gammal information och tolka otydliga texter.
  • Anonym (No problemo)

Har också nyligen beställt garanterat THC-fri CBD-olja från Natural Hemplife. Kom i brevlådan på några dagar utan problem.

• Zoegazz
    Anonym (D) skrev 2020-04-23 00:51:35 följande:
    Är du säker på att den är det? Har du någon länk med tydlig info om detta? Har blivit helt puckad av att googla och sortera bort gammal information och tolka otydliga texter.
    Hade dessa inte varit lagliga hade man knappast kunnat marknadsföra sig som ett svensk säljande företag av dessa. Speciellt inte skickas med posten. Det är TCH som är det hallucinogena ämnet, utan detta är det lagligt. Än så länge.
  • Zoegazz
    Hade dessa inte varit lagliga hade man knappast kunnat marknadsföra sig som ett svensk säljande företag av dessa. Speciellt inte skickas med posten. Det är TCH som är det hallucinogena ämnet, utan detta är det lagligt. Än så länge.
  • Zoegazz
  • Anonym (Jo)
    Zoegazz skrev 2020-04-23 11:34:26 följande:

Jo då. Det går alldeles utmärkt att marknadsföra vad som helst, det stoppas inte. Tullen tar absolut beslag av cbd-olja, om inte annat för att testa innehållet. Kan tyvärr inte regelverket med vad som är ok och inte men bara för att någon lyckats beställa hem det betyder det ju inte att det är lagligt.
  • Anonym (CBDlove)

Det som gäller är följande:

THC är klassat som narkotika.

CBD är lagligt att köpa och inneha

Notera: ingen CBD innehåller 0% THC då det är kemiskt omöjligt att ha 0% av någonting i någonting, med rätt mätmetoder hittar man THC i s.k. "0% THC oljor"

Mätmetoderna som används av diverse myndigheter ger en 'icke-mätbar' mängd THC på dom oljorna.med andra ord, i praktiken så är dom lagliga men i teorin olagliga.

CBD är lagligt att sälja och marknadsföra i Sverige om det inte avses att intas oralt, ska det intas oralt är det klassat som läkemedel och får inte marknadsföras och säljas.

Det är därför många bolag marknadsför det som kosmetika - "appliceras på huden" fast det givetvis går lika droppa dom i munnen. Ett såkallat 'kryphål'.

CBD får inte marknadsföras inom EU som att ge hälsoeffekter som inte är vetenskapligt beivsade. Lagstiftningen är glasklar på den biten, företag som marknadsför på det viset anses generellt oseriösa då dom verkar kortsiktigt på marknaden.

Ren CBD är helt lagligt i Sverige. Punkt.

Värt att notera: Även om du beställer CBD med absolut max 0.2% THC i (vilket imo är att föredra för att få hela spektrumet och är EU's gräns för laglighet) så är sannolikheten extremt liten att det fastnar i tullen.

Jag beställer från Qanoid, CBD har hjälpt mig personligen att få mer kvalitativ sömn, är vanligtvis en 'light sleeper' så är ofta väldigt trött trotts att jag sover normala tider, men när jag tar CBD vaknar jag mer utvilad och fräschare. Känner mig också generellt sätt mer taggad på saker och ting!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (s)

Tullen kan beslagta saker och förverka det om dom tror att det kan bli olagligt i framtiden, ja det är så sjukt..
    Åkt på det själv på 100% lagliga saker (inte cbd)

• Anonym (s)

Tullen kan även förverka substansen med stöd i lag om förstörande av vissa hälsofarliga missbruksubstanser. Tullen har rätt att förstöra ämnen som i framtiden kan komma att förklaras som hälsofarliga (eller narkotika).

• flemens

Det är förbjudet att sälja CBD olja i Sverige utan särskilt tillstånd, även om den inte innehåller THX eftersom cannabisfobikerna till lagstiftare tycker att CBD-olja är "medicin". Det är väl 3-4 år sen lagen kom, det var ju en svensk försäljare som fick sitt lager beslagtaget i den vevan.

Men det går naturligtvis att beställa från utlandet, jag har gjort det flera gånger under den tiden jag trodde på att oljan gjorde någon nytta. Det var nämligen ingenting jag märkte av.

Så jag tror att det mest handlar om placebo-effekt och därför är sveriges fobi mot cannabis fullständigt vansinnig och efterbliven.

Svar på tråden Kan man importera cbd-olja eller stoppas det i tullen?