• matf

    Amma med sjukt öm bröstvårta?!

    Ammat min lilla en månad, i början var de lite ömt och fick blåsor pga bröstet var så ovant. Men sen har det flutit på helt okej tycker jag. Nu de senaste dagarna har min ena bröstvårta börjat ömma fruktansvärt mycket, hade en blåsa här om dagen som jag tycker mig se har försvunnit men bröstvårtan är ju fortfarande sjukt öm men ser inga direkta sår, kanske små antydan till blåsor. Nu undrar jag hur jag ska göra när jag ammar detta bröst?! Gör ju fruktansvärt ont i den bröstvårtan medan den andra inte alls gör ont. Någon som har tips på att amma med öm bröstvårta???

    Kan va så att ibland får hon inget bra tag,Så skulle gärna vilja ha tips hur man får henne gapa större.. hon blir frustrerad av att ?söka? bröstet länge, och börjar skrika om hon inte får det..

  • Svar på tråden Amma med sjukt öm bröstvårta?!
  • MammaTillDansband

    Testa att hålla henne på ett annat vis. Om du t ex brukar amma henne när hon ligger i ditt knä, kan du prova att hålla henne under armen ("fotbollsgreppet", funkar bäst med en kudde som stöd, tycker jag) eller liggandes i sängen med henne bredvid dig. Då får hon automatiskt tag om bröstvårtan i en annan vinkel, och det blir mindre påfrestning på det onda stället.

  • Anonym (Mamma)

    Det finns tunna gummiskydd för vårtorna att köpa på apoteket. Det kommer att göra ont ändå men så snart bebisen lär sig suga rätt blir det bra.

  • Jag är bara jag

    Ändra hållet barnet ligger så blir taget annorlunda och såret läker. Köp Mam kompresseer och sätt på, de är suveräna! Smörj med Purelan, använd amningskupor. Haft flera sår själv och fått dom att läka. Några var bitsår, men jag ammade ändå.

  • Minimorot

    Har haft liknande problem med min första, jag använde gummiskydd till slut då det blev outhärdligt... men som det skrivits tidigare, det gör fortfarande lite ont. Stora mängder multi-mam underlättade också.

Svar på tråden Amma med sjukt öm bröstvårta?!