Värt att anmäla? Hund ensam hemma som skäller hela tiden
Vi har för cirka ett halvår sedan flyttat in i en ny lägenhet och vi har, som många av våra grannar, hundar. Vilket gör att vi är fullt införstådda i att hundar kan väsnas från och till vilket jag anser är något man får acceptera, speciellt när man bor i lägenhet. Men problemet är grannarna som bor vägg i vägg med oss som har en bedårande liten hund. Den skäller non stop i flera timmar varenda gång den lämnas ensam hemma vilket verkar vara hela tiden. Under väldigt långa perioder. Den verkar uppenbarligen lida av seperationsångest/ensamhetsångest eller liknande och sitter bara där på soffan och skäller ångestfullt i timmar. Mitt hjärta brister över att den för det första lämnas ensam så många timmar helt själv och för det andra tydligen inte har ensamhetstränats alls eftersom den reagerar så dåligt.
Ett annat problem är att jag aldrig någonsin har sett dessa människor med hunden ute på promenad. Givetvis kan jag under ett halvårstid helt enkelt ha helt missat dessa grannar ute på promenad men det vore väldigt konstigt då jag ser alla andra grannar med hund ute hela tiden. Hur har man ALDRIG stött på dessa ute på promenad någonsin med sin hund om de faktiskt tar ut hunden? Blir orolig för hundens skull att ägarna helt enkelt är överklassmänniskor som ville ha en gullig liten hund att gosa med när de är hemma men tar noll ansvar för att faktiskt vårda hunden och fylla dens behov. Ägarna vet om att hunden skäller massa när den är ensam hemma och verkar inte göra något åt det.
Frågan är om det vore värt att anmäla ägarna? Jag vill inte straffa ägarna eller göra att de blir av med hunden. Förhoppningen vore enbart att djurskyddet hjälper ägarna att ta ansvar för hundens behov. Slutar lämna den själv så långa perioder, ensamhetstränar den och börjar gå promenader om de nu inte gör det. Hunden SER välmående och fin ut och deras hem är ordnat så frågan är om djurskyddet helt enkelt tar en koll på hur ordnat det ser ut och anser att fallet inte är grovt nog för dom att göra något åt? Vill inte slösa deras tid i onödan heller direkt.