• Anonym (Anmäla?)

Värt att anmäla? Hund ensam hemma som skäller hela tiden

Vi har för cirka ett halvår sedan flyttat in i en ny lägenhet och vi har, som många av våra grannar, hundar. Vilket gör att vi är fullt införstådda i att hundar kan väsnas från och till vilket jag anser är något man får acceptera, speciellt när man bor i lägenhet. Men problemet är grannarna som bor vägg i vägg med oss som har en bedårande liten hund. Den skäller non stop i flera timmar varenda gång den lämnas ensam hemma vilket verkar vara hela tiden. Under väldigt långa perioder. Den verkar uppenbarligen lida av seperationsångest/ensamhetsångest eller liknande och sitter bara där på soffan och skäller ångestfullt i timmar. Mitt hjärta brister över att den för det första lämnas ensam så många timmar helt själv och för det andra tydligen inte har ensamhetstränats alls eftersom den reagerar så dåligt.

Ett annat problem är att jag aldrig någonsin har sett dessa människor med hunden ute på promenad. Givetvis kan jag under ett halvårstid helt enkelt ha helt missat dessa grannar ute på promenad men det vore väldigt konstigt då jag ser alla andra grannar med hund ute hela tiden. Hur har man ALDRIG stött på dessa ute på promenad någonsin med sin hund om de faktiskt tar ut hunden? Blir orolig för hundens skull att ägarna helt enkelt är överklassmänniskor som ville ha en gullig liten hund att gosa med när de är hemma men tar noll ansvar för att faktiskt vårda hunden och fylla dens behov. Ägarna vet om att hunden skäller massa när den är ensam hemma och verkar inte göra något åt det. 

Frågan är om det vore värt att anmäla ägarna? Jag vill inte straffa ägarna eller göra att de blir av med hunden. Förhoppningen vore enbart att djurskyddet hjälper ägarna att ta ansvar för hundens behov. Slutar lämna den själv så långa perioder, ensamhetstränar den och börjar gå promenader om de nu inte gör det. Hunden SER välmående och fin ut och deras hem är ordnat så frågan är om djurskyddet helt enkelt tar en koll på hur ordnat det ser ut och anser att fallet inte är grovt nog för dom att göra något åt? Vill inte slösa deras tid i onödan heller direkt. 

• Svar på tråden Värt att anmäla? Hund ensam hemma som skäller hela tiden
  • Anonym (Abk)

Kan du försöka prata med dem som ett första steg? Plinga på och säg att du hör att hunden skäller och har separationsångest hela dagarna, och googla fram en reko tränare där ni bor som du kan tipsa om att du "hört är bra på sånt" eller liknande. Eller tipsa om dagis/dagmatte etc. Om du av någon anledning inte vill prata med dem så kanske du kan slänga in en lapp?

Bryr de sig inte så kan du anmäla till länsstyrelsen med gott samvete eftersom hunden uppenbarligen inte mår bra. Även om den ser välmående ut så är separationsångest något som påverkar hunden hårt psykiskt, och det är dessutom olagligt att lämna hunden ensam utan rastning i mer än 6h i sträck.

• Dexter dot com

Anmäler gör du till Länsstyrelsen och har du möjlighet så spela in skällandet alt anteckna tiderna den skäller på så du har "lite på fötterna" Seperationsångest är ju oerhört jobbigt för en hund så självklart ska det anmälas om ägarna inte förstår bättre.
    Du kan ju även prata med hyresvärd/bostadrättsföreningen om att skällandet stör och dom får ta tag i problemet.
    Personligen hade jag pratat med ägarna själv i steg 1 då dom faktiskt kanske inte är medvetna om att deras hund skäller. Du kan då även säga att det vore trevligt med promenadsällskap och på så sätt luska i om hunden kommer ut på promenader.
    Skulle ingen förändring ske skulle jag gå vidare med en anmälan!

• Anonym (Anmäla?)

Ägarna är medvetna om att hunden skäller när den lämnas ensam då andra grannar där de bodde tidigare har klagat(berättade själva). Vilket är en av anledningarna till varför jag inte velat prata med dem om det, då de inte gjort något åt det trots att andra klagat. Det var även tydligt att de ansåg att problemet var att hunden störde grannarna, inte att hunden verkar må psykisk dåligt och ha separationsångest. Känns inte som att de är speciellt införstådda i djurs psykiska välmående. Sedan är jag även orolig över att prata med dem, se att inget görs och kanske anmäla ändå och då kommer de ju veta/gissa att jag är den som anmälde och göra grannsituationen väldigt infekterad. Min man har även förbjudit mig att prata med dem för att inte "skapa problem med grannarna". 

Även om skällandet blir frustrerande ibland är det inte pga det som jag bryr mig utan det är hundens välmående jag oroar mig för så jag vill inte anmäla till föreningen då jag inte tror att det kommer hjälpa hunden direkt. Jag vet inte jag är inte duktig på konfrontationer och tveksam över sakerna nämna ovan men jag antar att jag får försöka prata med dem nästa gång jag ser dem.. Känns bara att det finns 1000 saker som kan gå fel och att de lätt lär hamna i försvarsställning trots att jag bara vill hjälpa.

Gällande anmälan, har ni någon koll på om länsstyrelsen och deras djurskyddsavdelning skulle bry sig om ett fall som detta? För min uppfattning har varit att de har svårt att räcka till och kunna göra något åt ens de mest extrema vanvårdsfallen och i ett fall som dessa i bästa fall bara gör ett snabbt hembesök, ser att hunden ser välmående ut och att hemmet ser OK ut och då lämnar. 

• Anonym (ace)

Om försök att prata med granne varit fruktlösa så tycker jag bestämt att du ska anmäla.
    Som Dexter skriver, spela in/för dagbok över skällandet i en vecka eller så, sedan kontaktar du länsstyrelsen. Även hyresvärd/brf.

• Anonym (K)

Det här har jag tyvärr varit med om flera gånger. Ofta förstår inte hundägare att hunden skäller och mår dåligt när den är ensam för när ägaren kommer hem så är den ju glad och tyst. Många hundar hör ägaren innan ägaren hör hunden så de hör aldrig skällandet. Andra ägare vet om det men skiter i det. Självklart ska du anmäla.

• Dexter dot com

Eftersom ägaren tydligen är medveten om att hunden far illa hade jag anmält till LS direkt. Det är så olika hur LS agerar. Vet vissa djurskyddsinspektörer som tar hårt på det hela och andra som har för fullt upp för att prioritera en hund med seperationsångest men anmäl för hundens skull och ring ring LS efter nån vecka och hör hur det gått dvs ligg på dom lite. Många gånger räcker det med att LS gör ett besök för att folk ska först allvaret.

• Anonym (Anonym)

Du vet ju inte om de går ut med hunden så den biten kan du inte säga något om MEN en hund ska inte lämnas ensam på det där sättet instängd i hur många timmar som helst.

Svar på tråden Värt att anmäla? Hund ensam hemma som skäller hela tiden