• Wed 22 Apr 2020 12:28
    3564 visningar
    33 svar
    33
    3564

    Vill Inte bo kvar i nyköpt hus.

    Hej.

    Känner mig så otroligt ledsen och behöver skriva av mig lite. Kanske finns det någon annan som suttit i samma sits?

    Vi har letat hus länge. Har bott i bostadsrätt och drömt om ett större boende med stor trädgård. I november förra året hittade vi ett litet hus i ett väldigt fint område i den stad där vi bor. Det vart inte ultimat på alla sätt kanske men hade ändå mycket av det som vi känner är viktigt och själva känslan när vi gick runt i huset var så där perfekt liksom. En sak som är ett krav för mig är att ha en altan men eftermiddag/kvällssol och det har detta huset.

    Efter ca en månad såg vi på Hemnet att grannarna mitt emot styckat av sin tomt och sålde en del precis framför vårat hus. Snopet och lite tråkigt tyckte vi men försökte släppa negativa tankar och känna att det ändå skulle bli bra i slutändan. Nu på vårkanten, när vi suttit och njutit på altanen, ser vi att till 99% kommer det nya huset ta all våran kvällssol. Från ca klockan 17:00 kommer taket att vara ivägen och vi får sitta i skuggan resten av dagen...

    Vi hade tyvärr inte en tanke på att titta detaljplaner och grejer från kommunen etc innan vi köpte och får nu stå vårat kast. Är riktigt ledsen och besviken och funderar nu starkt på att sälja igen. Har någon annan ångrat sitt husköp och sålt efter ett halvår ett år? Hur gick det? Gick ni back? Hittade ni det rätta huset?

    Har grav ångest för barnens skull. Den stora skall börja skolan till hösten och vill inte riva upp deras tillvaro men kan heller inte riktigt förlika mig med att aldrig mer få någon sol där vi sitter och grillar/umgås/myser?? Sverige är ju inte direkt känt för sin varma luft utan solen hjälper ju alltid till! ????

  • Svar på tråden Vill Inte bo kvar i nyköpt hus.
  • Wed 22 Apr 2020 12:43
    #1

    Men ni har sol fram till kl 17?
    Kan ni göra någon liten uteplats någon annanstans på tomten att sitta efter kl 17?

  • Wed 22 Apr 2020 12:55
    #2
    -1

    Grav ångest?? Hmmmm, du bör söka hjälp inom vården innan det blir värre med ångesten.

  • Wed 22 Apr 2020 13:06
    #3

    Ca 17:00. Till och med lite tidigare kanske. Vi har förmiddagssolen och dagssolen på baksidan. Där har vi i framtiden tänkt bygga en till altan för att kunna ta del av solens alla timmar men framåt 15:00 tiden ungefär rör den sig förbi gaveln och sen framåt 16:00 tiden ungefär börjar den lysa upp vår altan från vänster på sidan eller hur man skall förklara. Sen rör den sig sakta åt höger och under resten av eftermiddagen och kvällen har vi den rätt på altanen tills den går när åt höger bakom skogskanten. Och det är på framsidan, mitt över gatan, som dem planerar att så nära vägen som möjligt bygga ett stort hus. Hade dem valt att ha huset lite längre bak på tomten hade vi klarat oss kanske men huset är så stort och står för nära så all sol försvinner... ???? Fråga lite lätt om inte säljaren hade en plikt att upplysa om detta eftersom dem visste om att tomten skulle åka ut på annons men det är tyvärr vårat ansvar att ta reda på detaljplan av kommunen för att få reda på om ev byggen ska påbörjas osv i det område man köper...

  • Wed 22 Apr 2020 13:08
    #4
    Långbenopluto skrev 2020-04-22 12:55:06 följande:

    Grav ångest?? Hmmmm, du bör söka hjälp inom vården innan det blir värre med ångesten.


    Hur menar du? Vet du om vad riktigt grav ångest är då och tycker att min ångest är obetydlig? Varför svarar du ens i tråden om du inte har något vettigt att komma med. Behöver du bry dig om mitt problem om du uppenbarligen har värre problem med annat själv?
  • Wed 22 Apr 2020 13:13
    #5
    -1
    frujansson skrev 2020-04-22 13:08:23 följande:
    Hur menar du? Vet du om vad riktigt grav ångest är då och tycker att min ångest är obetydlig? Varför svarar du ens i tråden om du inte har något vettigt att komma med. Behöver du bry dig om mitt problem om du uppenbarligen har värre problem med annat själv?
    Obetydlig? Vart skriver jag det? Jag skriver ju att du ska söka vård.
  • Wed 22 Apr 2020 13:17
    #6

    Alla har visserligen rätt till sina preferenser, men för mig låter det vansinnigt att rota upp barn från skola m.m över denna sak. Vi bor liksom i Sverige. Hur många månader om året kommer ni att sitta på den altanen? Hur många månader om året är det ens sol efter 17 överhuvudtaget? Förmodligen kan ni lätt räkna soltimmarna ni går miste om över detta, vad är då det värt mot allt familjen får gå igenom för ännu en flytt?

    Det är inte så att det är något annat som skaver men att du av någon anledning hakat upp allt på denna sak?

  • Wed 22 Apr 2020 13:17
    #7
    Långbenopluto skrev 2020-04-22 13:13:21 följande:

    Obetydlig? Vart skriver jag det? Jag skriver ju att du ska söka vård.


    Jaja... Jag ska ringa och söka hjälp för min ångest. Tack för din hjälp.
  • Wed 22 Apr 2020 13:20
    #8
    frujansson skrev 2020-04-22 13:17:54 följande:
    Jaja... Jag ska ringa och söka hjälp för min ångest. Tack för din hjälp.
    Varsågod 
  • Wed 22 Apr 2020 13:29
    #9
    frujansson skrev 2020-04-22 13:17:54 följande:

    Jaja... Jag ska ringa och söka hjälp för min ångest. Tack för din hjälp.

    [/quote

    [quote=80353679][quote-nick]Neqbeth skrev 2020-04-22 13:17:30 följande:[/quote-nick]

    Alla har visserligen rätt till sina preferenser, men för mig låter det vansinnigt att rota upp barn från skola m.m över denna sak. Vi bor liksom i Sverige. Hur många månader om året kommer ni att sitta på den altanen? Hur många månader om året är det ens sol efter 17 överhuvudtaget? Förmodligen kan ni lätt räkna soltimmarna ni går miste om över detta, vad är då det värt mot allt familjen får gå igenom för ännu en flytt?

    Det är inte så att det är något annat som skaver men att du av någon anledning hakat upp allt på denna sak?


    För oss var det en viktig sak som vi såg till när vi köpte huset. Att ha en uteplats med sol där man kan sitta under eftermiddag/kväll. Vi frågade till och med när vi vart på visningen och mäklaren garanterade sol på befintlig altan. När jag skriver 17:00 så är ju inte detta en exakt tid utan mellan 16:30 och 17:00 någon gång försvinner solen för oss resten av dagen...

    Finns inget annat att klaga på med huset men skall man köpa och bo för resten av livet kanske man i alla fall kan få ha vissa delar som spelar stor roll. Ska man kanske bara finna sig i att altanen blir skuggad och hitta något annat man njuter av?
  • Wed 22 Apr 2020 13:29
    #10

    I dagsläget verkar det ju inte direkt idealiskt att sälja i onödan så jag skulle nog avvakta ett tag och känna in hur det känns när huset är på plats. Men jag förstår känslan av att gå miste om kvällssolen. Det är kanske inte så många kvällar man sitter ute i solen, men de är ju guld värda!

Svar på tråden Vill Inte bo kvar i nyköpt hus.