• Wickan75

    Barn vid 45

    Jag är 45 år och jag och min man planerar att skaffa barn men känner att det är bråttom med tanke på min ålder. Har haft bekymmer med konstant blödning i 7 månader då jag dumt nog tog en p-spruta men nu äntligen har det slutat. Och jag har haft min första mens. Enligt barnmorskan fick jag lov att få klartecken av min hjärtläkaren eftersom jag haft hjärtinfarkt och har högt blodtryck och diabetes typ 2, tänkte det var kört men han sa faktiskt ja att det inte skulle finnas några hinder mer än att sjustera mina mediciner. Vilket läkaren på vc skulle göra. Hon ringde upp och avrådde mig å det bestämda att skaffa barn nu med tanke på Corona och jag är i riskgrupp. Hon ville jag skulle vänta men känner att tiden rinner ifrån mig.

    Naturligtvis följer jag läkarens råd men känner bara att alla odds är emot mig nu....

  • Svar på tråden Barn vid 45
  • Bautatron

    Ja. Tyvärr ibland är det för sent bara. Då får man gräma sig över att man inte var snabbare. Din läkare är säkert oroad med tanke på den överviktiga gravida kvinnan som dog i graviditetsvecka 23. Eftersom varken hon eller barnet gick att rädda så förstår jag att man inte rekommenderar personer i riskgrupp att bli havande.. En del saker är ju menade att hända och om du och din make testar att skaffa barn och du blir havande utan hjälp eller så, i din ålder, så kanske allt går bra. Jag håller tummarna för er. Att få barn är en sådan ofattbart stor gåva.

    Varför har ni väntat så länge?

  • Wickan75

    Vi har inte väntat så länge. Vi träffades för ca ett år sedan. Det grämde mig mycket i början att vi träffats så sent i livet, nu när vi båda känner att vi träffat vår livs kärlek. Men nu vill vi båda leva livet tillsammans och hade vi varit yngre hade det inte funnits en tvekan på barn så vi vill iaf ge det en chans.

    Jag har sex barn och han ett.

  • JuliaKylo

    Kör bara kör!

    Klart läkare rekommenderar det som de anser är säkrast /minst risk. Men livet fortsätter ändå, och väntar ni nu så kanske det kommer någon ny pandemi eller liknande, man vet aldrig. Kolla gärna upp om du har tillräckligt med hormoner. Progesteron brukar kunna bli lågt när kvinnan blir lite äldre och är viktig för att kunna behålla en grviditet.

    Min systers väninna kämpade med att få ett barn, hon var i 30 års åldern då och efter år med många missfall och fler misslyckade IVF fick de en son 2010.

    Hon hade sendan dess stått på en låg dos progesteron eftersom hennes kropp inte bildade tillräckligt själv. När hon blev runt 41 började hon må sämre, läkarna höjde då hennes progesteron dos då det hänger ihop med psykiskt mående, och BAAM sa det, så vart hon gravid på naturlig väg.

    De hade då en 9 åring och hade inga planer på att skaffa fler barn i 40 års åldern men välkomnade den lilla överraskningen. Så nu har de en på 10 år och en liten sladdas som just fyllt 1 år. 

    Så visst går det!

  • Patricia4

    Hej

    Hur går det den här månaden ? Jag får min mens när som helst och känner mig inte gravid . Vi har varit duktiga och försökt hålla oss till varannan dag , vilket jag fick råd från läkare med mitt fjärde barn . Tydligen är det bättre än varje . Min pojkvän blir morfar när som helst och jag är så avundsjuk . Jag vill ha en liten ju ... !

  • Wickan75

    Hej. Jag hade mens för en månad sen men har haft mellanblldningar till och från, så nån ägglossning är nog inte att hoppas på att jag har. Säkert fortfarande biverkningar efter p-sprutan. Väntar på nästa mens får se om det är normalt efter den. Sen pratade jag med BM angående mina mellanblldningar och ev ägglossning hon var nästan otrevlig och avrådde mig att bli gravid trots att hjärtläkaren inte såg några hinder. Hur somhelst så kör vi oskyddat och ser vad det blir men känner inga större förhoppningar om att bli gravid ändå.

  • Patricia4

    Hello

    Hur länge tar det när man slutat med p-spruta innan äl startar ? Hoppas du får igång produktionen snabbt .

    Jag har tagit äl prover och idag visar det positivt . Var ju rädd att jag hamnat i klimakteriet så är ju överlycklig att jag är fertil iaf :)

    Självklart så har jag värsta svampinfektionen så är inte så sugen på sex , men försöker få till det iaf det närmsta dygnet. Hoppet är det sista som ger sig och jag längtar så efter en lite baby . Drömmer om att ha den lilla liggandes på bröstet , lukta på bebisen , bära i bärsele. Om bara önskan kunde göra en gravid så skulle jag redan vara långt gången :)

    Klart ni fortsätter utan skydd , man vet ju aldrig !

  • Mirva

    Mab kan ju få hjälp på kliniker utomlands upp till och med 49 års ålder med IVF  Jag fick mina yngsta när jag var 47.

Svar på tråden Barn vid 45