• Findus12

    Vill bli gravid- men nyss gjort abort

    Hej, ett riktigt dilemma.. Har nyligen gjort en medicinsk abort till största delen pga tajmingen då jag precis fått ett nytt jobb- och vad är oddsen att dom kommer ge mig en anställning om jag är höggravid vid brytet?.. Men, saken hör till nu att jag inte kan släppa tanken på att bli gravid, att få bilda familj med den bästa mannen i hela världen. Jag var mkt ambivvalent och sköt upp aborten två ggr. Tillslut kom jag fram till att det var det enda logiska att göra. Men nu har jag sånna känslor att jag praktiskt taget ångrar aborten.. JObb mm är inte längre viktigare.. Dessa känslor har sköljt över mig mer och mer för varje dag och nu är det lite drygt en vecka sedan aborten påbörjades.. Och jag känner verkligen att med hela karusellen så har jag gått från osäker till säker. Jag vill ha barn. Jag vill ha det nu. Sambon har tjatat hela året sedan vi blev tillsammans. Han har varit säkrare än mig. Och han är verkligen helt fantastisk på alla plan och vi har god ekonomi. 


    Hur snabbt kan jag bli gravid? Hur länge måste jag vänta tills kroppen läkt? Jag går sönder av alla tankar och har aldrig känt mig säkrare på något i hela mitt liv än som jag är i denna "bilda familj"- fråga just nu.. Jag har aldrig viljat något så mkt i hela mitt liv. This is it. Tillsammans med världens finaste sambo. 

    Så vad har ni för erfarenheter? Hur snabbt blev ni gravid efter ett MF eller en abort? När är kroppen redo? 

  • Svar på tråden Vill bli gravid- men nyss gjort abort
  • Sivs

    Du borde vänta ett tag efter en abort. Risken finns att du får samma känslor igen om du blir gravid eftersom under graviditeten är inte hormonerna i balans. Abort är ju ingen lätt grej. Nu när du inte är gravid längre så känns det tomt. Och en längtan uppstår. Rekommenderar att vänta minst ett år. När man är gravid så känner man sig svullen illamående och inte attraktiv och då lutar det ibland mot abort. Man kan säga att graviditets hormonerna och känslorna lurar en att göra abort.

  • Mimosa86

    Hej, att du känner sådant behov av ett barn är helt naturligt nu. Du har fortfarande gravidhormoner i kroppen som påverkar dig.

    Det finns inget som säger att du inte skulle kunna bli gravid imorgon eller att aborten skulle förstöra något. Tvärt om, du blev gravid och detta visar att du är fertil och med stor sannolikhet kan bli gravid igen.

    Men... landa det här jobbet först :) iallafall så du får en fast anställning och den säkerheten. Bör man ör föräldraledig vill man ha den tryggheten bakom sig.

  • Findus12

    Känner mig överrumplad över det jag känt de senaste dagarna. Kände mig annars väldigt lugn under aborten. Men nu i efterhand har det krossat mig. Saken var ju den att allt hängde på dethär med 6 månaders anställningen som underkonsult.. Hade graviditeten påbörjats bara någon månad senare så hade vi haft den kvar. Hade jag istället blivit gravid i juni/juli hade vi kunnat haft den kvar utan att riskera att jag blir av med jobbet av den orsaken. Och just nu med Corona  växer inte jobben på träd vilket gör att man behöver tänka till både en och två ggr. Våran plan nu är att avvakta för att se att aborten blev  som den borde och att jag därmed inte är gravid vid testet om lite drygt 1-2 veckor som jag fick från sjukhuset. Och att därefter köra skarpt igen närmare juli med tanke på jobbsituationen... Men det känns så fruktansvärt. SÅ kort tid men ändå så lång tid. Känns förjävligt att allt hängde på en par tre månader... Jag vill fan inget hellre än att ha fått fullfölja graviditeten och göra det tillsammans med denhär fantastiska mannen.. 

Svar på tråden Vill bli gravid- men nyss gjort abort