• MeandHim

    Hyreshöjning för att bygga egen altan i brf?

    Bor i en brf boklok med 4 lghn i varje hus. De flesta på nedre plan har en altan, ca 3*4 meter.

    Nu är vi flera som vill bygga även på andra sidan, tänk en liten balkong och på vardera sida finns plats för en liten altan. Detta skulle bli mer attraktivt och förmodligen bidra till en värdeökning både för dom på nedre och övre plan.

    Men, nu säger ordföranden i styrelsen att om man vill bygga även på andra sidan kan detta leda till en hyreshöjning, kan det stämma? Den som vill bygga får alltså stå för arbete och material själv. Vi som bor här förvaltar marken och alla ska kunna ha tillgång till den, finns ganska Mkt ytor.

    Jag täcker att för att få till en hyreshöjning så ska man Isf stycka av marken så att varje boende får sin del? Någon som förstår hur jag menar och vet om det är juridiskt lagligt att höja hyran pga en liten altan på 3 meter?

    Om förslaget går igenom så är det givetvis frivilligt.

  • Svar på tråden Hyreshöjning för att bygga egen altan i brf?
  • StevenDiese

    Galet.

    I vår förening så göra inga hyreshöjningar hur altanerna än är byggda.

    Isf tänker jag att föreningen står för underhåll (olja, rengöring mm). Hur används utan idag? Är det en allmän plats för medlemmarna så kanske en höjning kan motiveras .

  • MeandHim

    Föreningen står för olja men slipa och olja får man göra själv. De på nedre plan får alltid klippa gräset även om dom på övre bör hjälpa till växelvis. Både de på nedre och övre får vara på gräsmattan hur Mkt dom vill, dock inte på själva altanen. Och även om jag skulle bygga en till finns det fortfarande gott om utrymme för de andra att vara på.

    Tror knappast att grannen över vill sitta och fika vid vattenslangen vid grunden nedanför mitt köksfönster :)

  • Pilsner

    Är det gemensam brf-mark du vill ha altan på?!? Givetvis ska det kosta. 

  • snedtak

    Eftersom det är en BRF det handlar om är det en justering av månadsavgiften, alternativt en särskild avgift det rör sig om. Föreningen ska inte kunna höja den vanliga månadsavgiften bara för er med altan, utan en höjning ska slå enligt andelstalen i föreningen.

    Däremot kan det stå i stadgarna att föreningen kan ta ut avgifter för andra tjänster, tex. bredband eller liknande. Kolla i stadgarna om det står något om altaner. 

    Sen kan jag ju tycka att det absolut är rimligt med en högre avgift om det är så att ni vill bygga altaner på BRF:ens gemensamma ytor.

  • MeandHim

    Flera som har altan på ens sidan och på sin andra sida fullt med pallkragar, vissa gjorda av Sten och då tar dom ju upp ytan som man lika gärna skulle kunna ha altan på därför jag tycker det känns konstigt med hyreshöjning. Vad är skillnaden på altan och mur? Altanen måste dock kunna vara flyttbar, det är ju bökigare med en sk stenmur.

    Motionen ska röstas igenom imorgon så får väl se vad dom boende tycker :)

Svar på tråden Hyreshöjning för att bygga egen altan i brf?