• Copyjulia

Klimakteriet? Diabetes? Utbrändhet? Konstiga symptom

Jag är 46 år och sedan ett par år i förklimakteriet med oregelbunden mens. 

Det senaste halvåret har jag haft en rad konstiga symptom: 

- Kraftig yrsel som kommer och går varje dag. (Så mkt att jag måste lägga mig ner.)
    -  Extrem trötthet som inte beror på dålig nattsömn.
    - Dålig i magen från och till. 
    - Hjärtklappning (Men inte särskilt ofta).
    - Irritation och oro. 

Jag är smal, äter bra kost och tränar regelbundet. Har varit hos min husläkare som tagit prover. Alla var tipptopp, även sköldkörtelvärdet. Det enda som avvek var lite högre blodsocker. Jag hade också rätt lågt blodtryck. Nu ska jag göra en hjärnröntgen för att utesluta hjärntumör och också ett stresstest för att kolla hjärtat. (Detta är som sagt mest för att utesluta något allvarligt, läkaren är inte oroad för att det ska vara något av detta egentligen.)

Undrar vad ni som är i förklimakteriet/ klimakteriet har för symptom? När jag googlar på mina symptom verkar det ju överensstämma med en del symptom på klimakteriet. Men även på diabetes och en rad andra sjukdomar ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-22 15:38
    Jag är ensamstående med två barn varav det ena har autism och är mkt krävande. Jag har dessutom ett stressigt jobb så risken är ju förstås att det är utbrändhetssymptom. Någon som känner igen sig i dessa?

• Svar på tråden Klimakteriet? Diabetes? Utbrändhet? Konstiga symptom
  • Anonym (klimakterieförnekare)

Jag är 47 och lite i samma läge men hade regelbunden mens tills nu när den plötsligt krånglar. Men har fått ny kopparspiral insatt i mars och det brukar alltid stöka lite då i ett par månader så vet inte om det är det bara.

Det kan bli lite alla möjliga symptom i den här åldern känner jag också och ökande trötthet är det många som känner, inte konstigt heller med din vardag som ensam med barn?

Irritation och oro hör till klimakteriet också, men om du dricker mycket kaffe/dryck med koffein så testa att dra ner på det och se om oro/ångest minskar?

Jag fick frispel av koffein ett tag när jag var högstressad, kunde inte dricka det alls då utan att utlösa ångestattacker. Och märker direkt att oron ökar om jag dricker mycket kaffe fast nu kan jag inte låta bli helt ändå, eftersom min stressnivå är lägre.

Vad skönt med en läkare som tar dig på allvar och undersöker så att du kan sluta oroa dig, men en del klimakteriesymptom är nog faktiskt bara svaj i hormonerna och måste genomlidas, med eller utan hormonplåster. Jag har också kört en runda med blodsocker, sköldkörtelprover osv men det visade ingenting konstigt.

Så efter att ha fått gjort det som rimligen kan göras hos läkare får jag konstatera att det är nog bara så här det är.

Glömde skriva att yrseln är väl det som gör en orolig för din del- där förstår jag att de vill undersöka vidare.

• Cilla84

Kopprspiralen höll på att förstöra mitt liv. Utbrändhet, ont i muskler och leder, yrsel, svarta prickar framför ögonen, oro, ångest, hjärtklappning, pirrningar, muskelryckningar, ingen ork till någonting.

Gå med i gruppen ?vi som drabbats av kopparförgiftning? på Facebook. Vi är 7,000 kvinnor som mått dåligt av kopprspiralen.

Cilla84 skrev 2020-04-22 17:09:45 följande:

Kopprspiralen höll på att förstöra mitt liv. Utbrändhet, ont i muskler och leder, yrsel, svarta prickar framför ögonen, oro, ångest, hjärtklappning, pirrningar, muskelryckningar, ingen ork till någonting.

Gå med i gruppen ?vi som drabbats av kopparförgiftning? på Facebook. Vi är 7,000 kvinnor som mått dåligt av kopprspiralen.

Kopparspiral avger mindre koppar enligt studier än man får i sig via kosten varje dag. Det är också skillnad mellan kopparlindningen i olika spiraler och i Sverige används inte samma som t.ex. i USA, där detta är mer omskrivet.

"Mått dåligt" är ganska vagt och behöver inte ha med just att det är koppar att göra, men ni anser säkert att det är det som är felet, så okej då.

Jag är inne på min fjärde kopparspiral på raken och är kärnfrisk i övrigt, det är först nu i klimakteriet som kroppen har börjat bete sig underligt.
  • Copyjulia
    Cilla84 skrev 2020-04-22 17:09:45 följande:

Vad jobbigt. Men jag har ingen spiral. Inga preventivmedel alls faktiskt.
  • Copyjulia
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2020-04-22 15:52:14 följande:

Glömde skriva att yrseln är väl det som gör en orolig för din del- där förstår jag att de vill undersöka vidare.

Ja det är den jag är mest påverkad av. Men har läst att en del i klimakteriet även har yrsel. Jag har förstås lågt blodtryck också.
  • Copyjulia
    Avenia skrev 2020-04-22 23:12:16 följande:

Ta borreliaprov.

Ska man int ena haft en fästing då?
  • Avenia
    Copyjulia skrev 2020-04-23 12:56:39 följande:

Ska man int ena haft en fästing då?

Alla märker inte av det. Och nej, man kan få det från andra djur. Frågar du en svensk läkare har de flesta ingen koll men utomlands vet de att myggor och vissa flugarter sprider borrelia.
Svar på tråden Klimakteriet? Diabetes? Utbrändhet? Konstiga symptom