• piggelin91

    Gå 15h i veckan på förskola?

    Hej!

    Har en liten fråga bara. Ni som är föräldralediga och även har större barn i förskoleålder. Låter ni dom gå ändå trots corona som sprids i landet eller har ni dom hemma?

    Jag har min hemma sen ca en månad tillbaka. Men jag är mer eller mindre ensam om att ha mitt barn hemma på den förskolan. Alla andra låter sina barn gå 15h i veckan.

    Gör jag fel som har han hemma? Kommer han hamna utanför på förskolan om han är hemma till efter sommaren?

    Hur gör ni alla andra?

  • Svar på tråden Gå 15h i veckan på förskola?
  • Anonym (Anonym)

    Ja, mitt barn går sina timmar som vanligt. Personer med symptom är förbjudna att gå in i lokalen. Barn med symptom ska vara hemma.

    Ditt barn kommer antagligen att både sakna sina kompisar och hamna lite utanför, ju äldre hen är desto känsligare kan det vara. Det handlar om flera månader ifrån varandra om du tänker efter.

    Jag förstår din oro men du borde inte låta den styra ert liv. Håll avstånd, tvätta händerna med tvål och handsprit, det är bäst så.

  • piggelin91
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-22 20:38:23 följande:

    Ja, mitt barn går sina timmar som vanligt. Personer med symptom är förbjudna att gå in i lokalen. Barn med symptom ska vara hemma.

    Ditt barn kommer antagligen att både sakna sina kompisar och hamna lite utanför, ju äldre hen är desto känsligare kan det vara. Det handlar om flera månader ifrån varandra om du tänker efter.

    Jag förstår din oro men du borde inte låta den styra ert liv. Håll avstånd, tvätta händerna med tvål och handsprit, det är bäst så.


    Tack för svaret. Får jag fråga hur gammal ditt barn är som går sina timmar?
  • Anonym (förälder)
    piggelin91 skrev 2020-04-22 20:33:46 följande:

    Hej!

    Har en liten fråga bara. Ni som är föräldralediga och även har större barn i förskoleålder. Låter ni dom gå ändå trots corona som sprids i landet eller har ni dom hemma?

    Jag har min hemma sen ca en månad tillbaka. Men jag är mer eller mindre ensam om att ha mitt barn hemma på den förskolan. Alla andra låter sina barn gå 15h i veckan.

    Gör jag fel som har han hemma? Kommer han hamna utanför på förskolan om han är hemma till efter sommaren?

    Hur gör ni alla andra?


    Ville bara fråga om du prata med  förskolan om att sonen är hemma i flera månader?
    I många kommuner bla vår får man inte vara borta mer än 3 månader ifrån förskolan för att inte ta upp en plats.
    Har du kollat vad som gäller i din kommun?
    Sen ber ju en del förskolor föräldrar att hålla barnen hemma om dom är föräldralediga, det verkar vara olika i olika kommuner.

    Om din son hamnar utanför beror väl lite på hur gammal han är och om han leker med några barn i grupp osv.
    En tvååring saknar nog inte förskolan men en femåring kan ju sakna kompisarna.
  • Anonym (Anonym)
    piggelin91 skrev 2020-04-22 20:43:23 följande:
    Tack för svaret. Får jag fråga hur gammal ditt barn är som går sina timmar?
    Nyligen tre fyllda, så lite halvliten än.

    Ärligt talat känns det tryggare för mig att ha barnet på fsk än att gå till stora matvarubutiker! Eller små med för den delen.
  • legomum

    Jag tycker du ska lita på din magkänsla om att du gör rätt.

    Att alla andra har sina barn på förskolan låt det stå för dem håll din familj trygg på det vis du anser bäst.

    Tycker personligen att det är du som gör rätt än de som lämnar trots att de är hemma med yngre syskon.

  • Anonym (Japp)

    Ja, min snart fyraåring går sina vanliga timmar (vi har för övrigt 30 här), men hålls hemma de dagar förskolan har ont om personal.

    Här får man för övrigt inte vara hemma mer än en månad innan man förlorar platsen. När jag frågade kommunen om man gjorde avsteg från detta nu, fick jag ett nekande svar tillbaka.

  • Fröken W

    Hej!

    Vår 3,5-åring är också hemma från förskolan sedan 1 månad tillbaka. Jag är föräldraledig och kan därför ha henne hemma. Jag har resonerat att det är onödigt att hon är där och tar personal eftersom de också måste vara hemma i större utsträckning än vanligt. Men också att det är dumt att riskera att hon blir smittad eller smittar själv eftersom det sagts att inkubationstiden är upp till 14 dagar. Jag är inte rädd/orolig för egen del men känner att det här är ett sätt för oss att bidra till minskad smittspridning.

    Sen träffar vi några förskolekompisar i lekparken ibland så att hon ska få leka. Så vi håller inte henne, eller oss, helt isolerade. Men gör som sagt det som känns rimligt för oss.

    Din 3-åring kommer inte hamna efter så den tanken kan du släppa med gott samvete. Och han kommer med största säkerhet att kunna knyta nya kompisband om han skulle tappa dem han har nu. Trivs du med att ha honom hemma så fortsätt med det.

    Kort sagt, det finns inga rätt eller fel. Gör det som känns bra för er familj.

  • Anonym (Förskolläraren)

    Att du väljer att ha ditt barn hemma till efter sommaren pga Coronan är ganska förståeligt i rådande omständigheter.

    Vi har många barn som varit hemma den sista månaden och vi räknar med att de kommer behöva ominskolas efter sommarlovet när Coronan förhoppningsvis mattats av.

    Vi arbetar inte med symptom och vi tar inte emot barn med symptom.

    Däremot tar vi emot barn till föräldrar som har symptom, lika syskon till barn med symptom.

    Vi tvättar händer oftare än vanligt, är utomhus med.

    De sover i samma rum och äter vid samma bord, inomhus lek har inga avstånd och utomhuslek försöker vi ha aktiviteter så barnen sprider ut sig.

    Om alla gör så gott de kan så blir nog detta bra i slutänden.

  • Anonym (S)

    Kan säga att personalen är rätt tacksam gentemot de som håller sina barn hemma. Dels är det tufft med personal nu, eftersom man ska vara hemma vid minsta symptom. Sen blir det också en mindre familj att träffa som potentiellt skulle kunna smitta. Det är ju inte bara barnet man får tänka på utan även de vuxna som går in och ska lämna. Träffa sina vänner kan man göra ändå ute på någon lekplats eller liknande, och om man är orolig att barnet ska hamna efter i utvecklingen/inte lära sig det som dom gör på förskolan kan man fråga personalen vad dom gör för aktiviteter. Försök hitta på liknande hemma. Ladda ner matte-appar på paddan och liknande. Nu är ju situationen rätt så speciell.

  • fjanten

    Ja, mina barn är hemma eftersom jag är föräldraledig. De har bett föräldralediga ha sina barn hemma (man får lämna om man vill), så våra får vara hemma med mig och bebisen.

  • Anonym (H)

    Här får 15-timmarsbarn inte gå ens om föräldrarna hade viljat.

  • legomum

    Jag hade mina tvillingar hemma tills de började i förskoleklassen (6 år), De var inte efter varken socialt eller kunskapsmässigt. De har däremot fått väldigt mycket  positivt beröm från skolan om hur de är, snälla, glada, framåt, intresserade av allt, frågvisa, empatiska osv.
    Så att någon 3 eller 4 åring får stanna hemma i kanske upp till ett halvår skadar inte något barn på något sätt. Det blir däremot den vuxnes ansvar att finnas i närheten och visa och upptäcka nya saker med barnet (mao inte bara låta barnet själv leka i lekrummet hela dagarna) Det krävs mer av den vuxne men det är något som du som vuxen och barnet har allt att vinna på.

    Så har man möjligheten att ha sitt barn hemma förstår jag inte att man inte tar chansen. Det finns nämligen ingenting du själv inte kan ge ditt barn som de får på förskolan. Förskolan är inte den enda sanna rätta alternativet för småbarn. Däremot lobbas det väldigt för att det ska se ut så.

    Vill bara med detta inlägg ge en inblick av hur det kan vara med hemmabarn som aldrig går på förskola men blir helt socialt anpassade, ej uttråkade och fått en helt normalt fungerande knopp o kropp.

  • Elin P

    Eftersom alla ska vara hemma för minsta symtom och många är riktigt sjuka så är det troligen mindre personal på många förskolor just nu. Av den anledningen och även för att det känns onödigt att ha stora barngrupper i onödan just nu så borde det vara rätt beslut att som föräldraledig ha barnet hemma om man kan. Då har ju personalen lättare att räcka till för de barn vars föräldrar arbetar. En treåring far absolut inte illa av att gå hemma nu under våren men man kanske får räkna med att köra lite inskolning igen under hösten sen. Man kan väl träffa andra som kanske också har barn hemma (finns Facebookgrupper i det syftet) och leka i skog eller lekparken så barnet har någon att leka med.

  • Anonym (Japp)
    Elin P skrev 2020-04-23 14:51:00 följande:

    Eftersom alla ska vara hemma för minsta symtom och många är riktigt sjuka så är det troligen mindre personal på många förskolor just nu. Av den anledningen och även för att det känns onödigt att ha stora barngrupper i onödan just nu så borde det vara rätt beslut att som föräldraledig ha barnet hemma om man kan. Då har ju personalen lättare att räcka till för de barn vars föräldrar arbetar. En treåring far absolut inte illa av att gå hemma nu under våren men man kanske får räkna med att köra lite inskolning igen under hösten sen. Man kan väl träffa andra som kanske också har barn hemma (finns Facebookgrupper i det syftet) och leka i skog eller lekparken så barnet har någon att leka med.


    I vår stadsdel, liksom många andra, i Stockholm är det tvärtom. Få barn, men oftast gott om personal. Barnen får ju inte heller gå vid

    minsta symptom.
  • piggelin91

    Tack alla för att ni tog er tid och svara!

    Har läst alla svar.

    Där jag bor får man ha sitt barn hemma hur länge man vill utan att förlora sin plats nu när situationen ser ut som den gör.

    Hur jag än väljer så kommer jag nog ha skuld eller dåligt samvete för något.

  • Jadeds

    Jag är föräldraledig med min son (nyss fyllt 4) går som vanligt sina 30 timmar i veckan. Jag har sagt till förskolan att dom bara kan säga till om dom ex har ont om personal så har jag honom hemma, men hittills har det aldrig hänt. Jag ser ingen anledning till att hålla min som hemma, så länge vi alla är friska. Han har behov av att få komma till förskolan och träffa sina kompisar osv, och så länge kommunen eller myndigheterna inte säger annat så är jag tacksam så länge han kan gå dit!

  • Anonym (Jag87)

    Barnet kanske kommer sakna förskolan. Men jag tror inte att barnet kommer känna sig utanför när han kommer tillbaka till förskolan. 

Svar på tråden Gå 15h i veckan på förskola?