• Thu 23 Apr 2020 08:51
    995 visningar
    5 svar
    5
    995

    Fundering gällande mäns intresse för sex under graviditet?

    Ett ämne jag har funderat en hel del över som jag hittat en del diverse trådar om är gällande mäns intresse för sex under graviditet? Många verkar ha problem att tända eller/och vilja ligga med sin gravida partner för att det känns fel etc? Sex och närhet är otroligt viktigt för mig och jag blir liksom lite orolig vid en evt graviditet. Är det vanligt att män tappar lusten under graviditeten? Hur reagerade era män? 

  • Svar på tråden Fundering gällande mäns intresse för sex under graviditet?
  • Anonym (Elin7­9)
    Thu 23 Apr 2020 09:31
    #1

    Vanligt vet jag inte men jag kan bara svara för oss.
    Min man tillhör inte dem som går igång på den gravida kvinnokroppen.

    Första veckorna har vi varit lite nervösa för missfall och så, även om det inte finns någon evidens för att det skulle finnas ett samband.
    Sen har jag varit så sjukt trött veckorna 8-15 kanske, somnat i soffan när jag kommit hem och inte orkat vara social.

    Vartefter magen växt har hans attraktion minskat och jag kan inte klandra honom för det, jag har accepterat att det är på det viset.
    Så vi har inte haft särskilt mycket sex, men ändå varit nära varandra och kunnat känna intimitet ändå.

    Jag har dock gått över tiden med båda mina barn så jag fick faktiskt mer eller mindre tvinga honom där på slutet eftersom hormonerna i sperma ska kunna reta livmodertappen och kicka igång förlossningen. Det funkade inte. Men det var trevligt ändå

  • Anonym (Nix)
    Thu 23 Apr 2020 22:35
    #2

    Jag var inte det minsta sugen på sex då. Det kändes för osmakligt att komma där med k*ken precis vid lilla bebisen.

  • Fri 24 Apr 2020 07:02
    #3
    Till "Nix". 
    Men jag tänker att det är ju inte direkt så att barnet skulle fara illa eller fatta vad som pågår eller någonting. Så jag förstår inte riktigt problemet att det skulle kännas fel. Å kuken kommer ju inte direkt hela vägen in till barnet heller för den delen som dessutom ligger skyddad i fosterhinnor, fosterblåsa mm. :)
  • Anonym (Elin7­9)
    Fri 24 Apr 2020 08:34
    #4
    Findus12 skrev 2020-04-24 07:02:06 följande:
    Till "Nix". 
    Men jag tänker att det är ju inte direkt så att barnet skulle fara illa eller fatta vad som pågår eller någonting. Så jag förstår inte riktigt problemet att det skulle kännas fel. Å kuken kommer ju inte direkt hela vägen in till barnet heller för den delen som dessutom ligger skyddad i fosterhinnor, fosterblåsa mm. :)
    Även om det inte ÄR så, så förstår jag känslan. Mot slutet av en graviditet så sjunker barnet långt ner. VÄLDIGT långt ner för vissa. Då är det bara slidan, sen en kort livmodertapp och sedan har du barnets huvud där. Jag tror att en man kan känna det om man har samlag.
    Jag kände inte något obehag eller att det skulle vara konstigt. Jag ville ha sex och det råkade vara en bebis där inne men det fick man tänka bort. Det var VI som var intima med varandra. Men där funkade det inte för min man vartefter tiden gick, han ville inte ligga eftersom hans son också "fanns" där inne.
  • Anonym (T)
    Fri 24 Apr 2020 11:09
    #5

    Min man är precis lika sugen som vanligt.

    I och för sig är jag inte synbart gravid än, men han gullar och pratar med bebisen där inne och är väldigt engagerad i vad som händer med den.

Svar på tråden Fundering gällande mäns intresse för sex under graviditet?