• Anonym (Hiss eller disa)

Ge mig för och nackdelar med menskopp!

Jag har länge tänkt på det här med menskopp då det sparar en hel del pengar.

Men det känns så kladdigt, spiller man inte när man tar ut den? Hur vet man vilken storlek som behövs?

Någon med erfarenhet som vill förklara och säga sin åsikt? :)

• Svar på tråden Ge mig för och nackdelar med menskopp!
  • brallison

Blir intressant att läsa. Inte använt själv, men de nackdelar jag kommer på på en gång är - kladdigt när man tar ut den, mellan cyklerna ska man koka den (ska man ha en speciell kärl för det? var ska jag förvara den? nej, tack )

• Dockan

+ lista:

Har mycket mens, behöver tömma koppen mer sällan än byta mensskydd.

Billigt.

Bra för slemhinnor. Därför mer okej att ha när man väntar mens den dagen eller nästa - alltså utan att ha mens. Samma sak efter - lättare att låta den sitta någon dag extra då det ej torkar ut.

Man kan bada med den. Även sola, inga snören som syns utanpå.

Luktar mindre.

- lista:

Man bör ha handfat inne på toaletten på de toaletter man använder. För att tvätta händer, tvätta koppen osv.

Tog ett par cykler att greppa tekniken att sätta in och ta ut. Sen dock lätt.

Den blir missfärgad över tiden - men påverkar inte funktionen.

Jag har som sagt mycket mens och kan behöva trosskydd också i början. Men hade största tampongen och binda innan - så detta är ju typ ändå bättre.

Jag tycker inte det är kladdigare än tamponger. Kokar gör jag i en särskild påse för micron.

Haft i kanske 2 år nu. Gillar! inte dyrt att prova heller, är ju några hundra bara.

• Anonym (F)

Fick inte ens in min... Borde skickat tillbaka den, men ville väl inte ge upp.

• BuoBä

Eftersom blodet är inne i koppen blir det inte särskilt kladdigt. Man tar ut den när man sitter på toa och tömmer den direkt. När man sätter in den igen kan man få lite blod på fingrarna, men inte värre än när man sätter in en tampong.

Det finns olika guider som hjälper en att välja storlek, men man får försöka läsa på och sen chansa lite.

Är man kräsmagad kan man ha en egen liten gryta till koppen, men man kokar den ju för att sterilisera den och då borde kärlet rimligtvis bli lika sterilt...

Jag tror de flesta koppar kommer med någon form av förvaringspåse, men annars kan man lätt sy en själv. Den ska förvaras luftigt, så inte i en tät burk eller plastpåse.

• Anonym (...)

Har hört att de stinker..

• Anonym (Kopp utan kaffe)

Nu är jag ju man .... men min särbo körde kopp när vi träffades.
    Vad jag förstått så är menskoppen:
    Hygienisk - du behöver inget speciellt kärl - kokar du så dör alla baggar ändå.
    Smidig att ha med
    Enkel att tömma
    Inga snören
    Kan läcka om den kommer på snett men är en vana
    Man kan ha fingersex på sprattelknappen utan problem
    Återanvändning - ekonomi och miljö.

Nackdelar .........enligt henne inte.

Tycker det låter som en utmärkt lösning men kanske krävs lite "inkörning"??
    Hon var i alla fall heeeelt såld!

• Anonym (Jag)

Jag tömmer min två gånger om dagen medan jag duschar, så inget problem med kladd. Har inte kokat den på 10 år, tvättar ordentligt med tvål och vatten samt torkar en gång i månaden. Blir missfärgad men funkar. Förvarar i en liten tygpåse som man kunde köpa som tillbehör.

Enda problemet som tidigare skrivits är att få in tekniken att stoppa in den rätt, det tog några månader innan jag kunde göra det även på fyllan ;)

Annars superbra tycker jag. Köpte en för de som inte fött barn, vilket jag inte har och aldrig kommer att göra.

• Anonym (Kopp utan kaffe)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-23 17:32:31 följande:

Jag tömmer min två gånger om dagen medan jag duschar, så inget problem med kladd. Har inte kokat den på 10 år, tvättar ordentligt med tvål och vatten samt torkar en gång i månaden. Blir missfärgad men funkar. Förvarar i en liten tygpåse som man kunde köpa som tillbehör.

Enda problemet som tidigare skrivits är att få in tekniken att stoppa in den rätt, det tog några månader innan jag kunde göra det även på fyllan ;)

Annars superbra tycker jag. Köpte en för de som inte fött barn, vilket jag inte har och aldrig kommer att göra.

Hahaha, montera kopp på fyllan - behärskar du det så fixar du nog att byta en njure också!!!
  • Anonym (Anonym)

Plus: Lite billigare än tampong o binda om man använder den så länge man kan. Behöver bara tömmas två ggr per dygn.

Minus: Du måste sterilisera den efter varje mensperiod. Du måste vara otroligt ren om händerna när du tömmer den. Kladdigt som f*n. Kan man inte hantera den rätt kan det bli vacuum när man försöker ta ut den. Den lilla tippen som sticker ut kan kännas i vaginan, då kan man klippa ner den men då kan det bli svårare att få tag i koppen när den ska ut. Det följde inte med någon förvaringspåse!

Så, den är smidig, men ändå inte... Min ligger på micron och skäms. Jag har använt den inte ens en handfull cykler.

• Anonym (C)

För en som har riklig mens som jag har (största tampongen + binda) är menskoppen fantastisk. När man lärt sig sätta in den och ta ur den är det inte alls särskilt kladdig, men lite kladdigt i början. Om man inte får in den tillräckligt djupt in så kan det kännas väldigt obehagligt att gå. En gång fick jag hoppa på bussen istället för att gå hem som jag hade tänkt.

Jag har den inte inne sista mensdagen, när jag bara blöder lite. Tycker att den börjar lukta då, asäckligt. Kokar den alltid i ättiksvatten. Tror det tar bort lite lukt.

Finns inga andra nackdelar, på alla sätt bättre än tampong :)

Svar på tråden Ge mig för och nackdelar med menskopp!