• Lilou

Hur manga kcal per dag for att ga ner i vikt?

Hejhopp!

Som det star i rubriken...hur manga kalorier "borde" man ata per dag for att ga ner i vikt? Jag ar 1.70 och vager ca 59...ska ner till 54kg ca...tranar ganska regelbundet...men kan inte det har med kalorier! Ngn vanlig sjal som har lust att hjalpa mig?

P.S. alla de som tjatar om BMI & att jag ar underviktig osv undanbedes snallt men bestamt!

• Svar på tråden Hur manga kcal per dag for att ga ner i vikt?
  • Safffran

Hmmmm...jag är inte 100% säker men jag tror att du skulle kunna äta 1500 kcal per dag.

• E l l a

Tror att man ska äta omkring 1200 kcal för att gå ner i vikt, men är inte helt hundra... Jag var inne en gång på en sida där man kunde räkna ut hur mycket kcal man borde äta normalt varje dag anpassat till sin vikt, längd och livsstil och sedan också hur mycket mindre kcal man borde äta för att minska i vikt... Kommer tyvärr ej ihåg vilken sida det var på men jag sökte runt på google så om du kanske söker på "dagsbehov av kalorier" eller något så kanske du hittar den - den var ganska fiffig annars...

• Cuthalion

Färre än Du gör av med .

• pucken

när jag bestämde mig för att gå ner i vikt åt jag 1500 kcal om dagen, plus extra för all träning. gick ner 26 kg på runt 8 månader och höll vikten fram tills jag blev gravid =)

• Safffran

Pucken!Wow!Vad bra jobbat!26 kg är MYCKET!!!

• pucken

Saffran
    tack! får hoppas att jag lyckas gån er gravidkilona sen också =)

• marina7712

2000 kcal räknas som normalt intag om man inte bantar.
    Ska man gå ner i vikt så ska man få i sig 1200-1500 kcal beroende på hur mycket man rör sig.
    Tränar man mycket så måste man ha större kaloriintag för att
    inte kollapsa...

• Cuthalion

Tränar Du på ett gym så borde Du kunna få hjälp där med att räkna ut hur mycket Du skall äta för att nå en viss vikt. Kom bara ihåg att inte stirra Dig alltför blind på siffrorna

• Linda1976

Enl viktklubben på aftonbladet ska man inte äta mindre än 1300 kcal, eftersom kroppen då går in i svält istället. Så satsa på 1300!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • NizzY

1200 om dagen några mer de dagarna du trännar , jag lyckades gå ner 25 kg på 1 år på det viset , lycka till !

• BabyJia

Jag e medlem på aftonbladet...viktklubben. jag ska gå ner 1 kg å e 164 cm lång...jag äter 1300 kcal om dan å d e de minsta kaloriintaget som man ska äta på en dag, äter man under så ställer sej kroppen på svält.

• Linda1976

Kroppen har alltid en idealvikt den strävar efter. Efter en förlossning kan den ha ändrats, och eftersom du egentligen inte väger för mycket, så kan det bli extremt svårt att gå ner ytterligare några kilon. Dvs det är inte säkert att diet och träning räcker, det kan krävas "Madonna"-träning typ 2-3 timmar/dag. Stort lycka till iaf

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Lilou

Tack sa jattemycket!

Kyss pa er allihopa!

• fenixen

För att kroppen ska fungera bör du inte äta mindre än din basala energiförbrukning. Dvs så mycket energi som kroppen gör av med när du ligger i sängen ett helt dygn. Här är en formel för att kunna räkna ut den:
    66 + (13.7 X vikt i kg) + (5 X höjd i centimeter) - (6.8 X ålder i år)
    För att sedan få fram hur mycket energi kroppen gör av med brukar man multiplicera med en aktivitetsfaktor beroende på hur mycket man rör sig under dagen.

• AnnaK

jag har läst att man kan räkna ut på följande sätt:

om du vill gå ner i vikt - 25 gånger din vikt, alltså om du väger 60 tar du 60*25= 1500 kcal

om du vill behålla din vikt - 30 gånger din vikt, 60*30=1800 kcal

vet inte om det stämmer....

• Little Ms Chatterbox

Jag går hos dietist i landstinget regi, rekomedationerna där är ca1800kcal/dag och då har jag också en "guldkant" på 500kcal/vecka. Går INTE att spara från vecka till vecka, (ett wienbröd är ca470kcal.)

• Jennie med ie

Jag vet att det inte var det du frågade efter, men jag skulle ändå råda att inte fokusera på vikten utan formen, att inte sträva efter en så låg vikt... Fokusera på att forma kroppen med hjälp av träning och sund kost men utan bantning eller sträng diet.

För att förlora i vikt måste man stoppa i sig mindre än man gör av med, och vad man gör av med beror på många olika saker. Kroppsvikt, mängden muskelmassa, VAD man äter (t ex insulinpåslag = sämre fettförbränning), graden av fysisk aktivitet osv...

• Lilou
    Tack alla for era svar! Kyss pa er!
  • Karpet

Jag är 168cm och vägde 60 kg när jag registrerade mig hos viktklubben. De sa då att jag skulle äta 1300 kalorier per dag för att gå ner ca 1 kg i veckan, vilket är lagomt.

Svar på tråden Hur manga kcal per dag for att ga ner i vikt?