• Anonym (förtvivlad)

Leva utan tänder?

Jag är 49 år och har alltid haft problem med mina tänder. Jag har skött dem så bra jag kunnat men eftersom jag är bipolär har det i perioder inte funkat så bra.

Jag fick min diagnos för tio år sedan, efter något år hade vi också hittat en fungerande kombination av mediciner. Efter det har mitt liv varit lugnare och i ganska bra balans men tänderna hade ju redan tagit skada.

Jag har tyvärr behövt dra ut en del tänder, framför allt kindtänder i underkäken. Jag har egentligen bara en "tuggtand" där. Överkäken är ok.

Nu har jag känt att den enda tanden jag har att tugga med verkar ha en spricka och jag är livrädd! Tänk om den måste dras ut, vad ska jag ta mig till då? Jag har inte ekonomi till att ersätta tänderna.

Hur ska jag kunna äta? Visserligen har jag ju problem med att tugga redan nu men jag har ändå fått det att funka. Till viss del tuggar jag med framtänderna och skär maten i riktigt små bitar så att den inte behöver tuggas så mycket men jag vet inte om det kan funka helt utan kindtänder.

Finns här någon i liknande situation? Har ni några tips?

• Svar på tråden Leva utan tänder?
  • Anonym (Anonym)

Det finns ju löständer.

• Colourfulrainbow

Som bipolär kan du ha rätt till extra tandvårdsstöd, vet till och med folk som får all tandvård bekostat. Detta är något du ska ta upp med psykiatrin.

• Anonym (J)
    Colourfulrainbow skrev 2020-04-23 18:29:27 följande:

Som bipolär kan du ha rätt till extra tandvårdsstöd, vet till och med folk som får all tandvård bekostat. Detta är något du ska ta upp med psykiatrin.

Tycker också du ska gå den vägen. Du ska inte behöva gå omkring med så få tänder. Du kan få tandimplantat insatta som ser fantastiska ut och du kan tugga ordentligt igen. Tveka inte utan få detta i rullning redan nu. Lycka till!
  • Anonym (Samma)

I samma situation, saknar kindtänder både i övre och undre käken, har alltid haft dåliga tänder och har inte haft råd att underhålla dom hos tandläkaren. Min plan är att ta ett lån och helrenovera hela munnen med implantat, med högkostnadsskydd så landar det på närmare 100K, men det skulle det vara värt för att kunna tugga ordentligt och slippa skämmas för gluggarna som syns ifall man öppnar munnen för stort.

Svar på tråden Leva utan tänder?