Leva utan tänder?
Jag är 49 år och har alltid haft problem med mina tänder. Jag har skött dem så bra jag kunnat men eftersom jag är bipolär har det i perioder inte funkat så bra.
Jag fick min diagnos för tio år sedan, efter något år hade vi också hittat en fungerande kombination av mediciner. Efter det har mitt liv varit lugnare och i ganska bra balans men tänderna hade ju redan tagit skada.
Jag har tyvärr behövt dra ut en del tänder, framför allt kindtänder i underkäken. Jag har egentligen bara en "tuggtand" där. Överkäken är ok.
Nu har jag känt att den enda tanden jag har att tugga med verkar ha en spricka och jag är livrädd! Tänk om den måste dras ut, vad ska jag ta mig till då? Jag har inte ekonomi till att ersätta tänderna.
Hur ska jag kunna äta? Visserligen har jag ju problem med att tugga redan nu men jag har ändå fått det att funka. Till viss del tuggar jag med framtänderna och skär maten i riktigt små bitar så att den inte behöver tuggas så mycket men jag vet inte om det kan funka helt utan kindtänder.
Finns här någon i liknande situation? Har ni några tips?